NYHET8 mars 2017

Busschaufförer vill behålla sin flexibilitet

Under högsäsong har bussföretaget Byberg & Nordin dubbelt så många förare som under lågsäsong. Att få till heltidstjänster åt alla är omöjligt. För att göra yrket attraktivt krävs mer av individuell anpassning, inte flera tvingande regler, anser vd Tomas Byberg.

– Om allmän visstidsanställning försvinner, då tackar många förare nej till att jobba, säger vd Tomas Byberg.

Bussföretaget Byberg & Nordin i Västernorrland har ett stort behov av visstidsanställd personal. Ökad efterfrågan på fredagar och återkommande toppar för skolresor och personalresor under säsongen, gör att företaget behöver komplettera med visstidsanställda busschaufförer.

Bolaget har under efterfrågetopparna nästan dubbelt så många förare som under lågsäsong. Det vore en omöjlig ekvation att få ihop fasta heltidstjänster åt alla dessa.

– Många av förarna som jobbar under högsäsong vill inte vara tillsvidareanställda. Den som är visstidsanställd har alltid möjlighet att tacka nej till jobb, och den friheten vill de behålla. Dessutom har de ofta andra arbeten vid sidan av. Någon är lärare men kör idrottslag till matcher varje helg. Vi försöker erbjuda så många heltidstjänster och tillsvidaretjänster som vi har förutsättningar för, men kraven på att alla ska vara tillsvidare anställda på heltid är inte applicerbart i bussbranschen, det fungerar inte, säger vd Tomas Byberg.

Byberg & Nordin driver linjebusstrafik, skoltrafik, beställningstrafik och långfärdstrafik. Koncernen sköter även all ersättningstrafik åt SJ, i hela Sverige. Trafiken är aldrig planerad, och kan därmed inte enbart skötas av tillsvidare anställd personal.

– Om allmän visstidsanställning försvinner, då tackar många förare nej till att jobba. Många mindre företag som kör beställningstrafik skulle dra sig för att anställa, eftersom osäkerheten blir för stor. Beställningstrafiken skulle minska, och antalet bilar på vägarna öka. I en tid då vi pratar trafiksäkerhet och miljö vore det mycket olyckligt, säger Tomas Byberg.

Han tror att människor i allt högre utsträckning vill styra sina liv. Därför jobbar företaget för att få till system där chaufförerna kan vara med och styra sina personliga scheman.

– Som företag kan vi ibland önska att fler vore anställda på tillsvidareavtal, då skulle vi exempelvis slippa ringa in chaufförer till extrapassen.

– Vi måste hitta modeller som ger möjlighet till individuell anpassning. Då känns det inte som ett modernt tankesätt att sätta flera tvingande regler som gör yrket mindre attraktivt för många tänkbara medarbetare, säger Tomas Byberg.

AnställningsformerArbetsmarknad
Skriven avRedaktionen
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist