Öresundsbrokonsortiet ansvarar för att äga och driva Öresundsbron – den 16 kilometer långa fasta förbindelsen mellan Danmark och Sverige. Vd Linus Eriksson berättar varför medlemskapet i Svenskt Näringsliv är värdefullt.
– När jag tillträdde som vd var vi redan medlemmar i Almega och därigenom Svenskt Näringsliv. Vi har alltid haft en god relation med Almega kring arbetsgivarfrågor, särskilt under avtalsrörelsen. Eftersom vi har personal på båda sidor av gränsen behöver vi hålla oss uppdaterade om likheter och skillnader mellan svenska och danska avtal – och där är Almega ett bra stöd. Men jag insåg snart att Svenskt Näringslivs värde är bredare än arbetsgivarfrågorna, säger Linus Eriksson.
För de flesta kunder är förväntningen självklar – bron ska bara fungera, vara öppen och enkel. I verkligheten finns dock fortfarande många hinder. Gränskontroller, skillnader i skatteregler och behovet av samordning mellan två länder skapar problem för både pendlare och företag, och det är inte lätt för en enskild resenär att påverka.
– Vi lyfter själva de här problemen och visar hur våra kunder drabbas av hindren, men genom medlemskapet i Svenskt Näringsliv öppnas dörrar som både ger oss större genomslag och tillgång till den nationella nivån. Även om regionala politiker tycker att våra frågor är viktiga är det ändå regeringarna i Sverige och Danmark som fattar besluten, och i den kontexten finns redan Svenskt Näringsliv, förklarar han.
Ett konkret exempel är det uppdaterade Öresundsavtalet, ett skatteavtal som nu undertecknats av den svenska finansministern och den danska skatteministern. Avtalet förenklar för gränspendlare och deras arbetsgivare, en fråga som legat olöst i över tio år.
– Att avtalet kom på plats berodde till stor del på det nära samarbetet mellan Svenskt Näringsliv och Dansk Industri. När ni tillsammans presenterar en problembild med en lösning ska det ganska mycket till för att regeringarna ska tycka att det är oviktigt. Det nya avtalet kommer gynna både näringslivet och arbetsmarknaden i Öresundsregionen, betonar Eriksson.
Trots att bron har kapacitet för fler tåg sätter flaskhalsar i det svenska järnvägsnätet stopp.
– Idag kan vi bara använda två tredjedelar av brons kapacitet. Genom Svenskt Näringsliv kan vi dela våra erfarenheter och ta del av organisationens samlade kompetens inom området. Nu handlar det om att fortsätta föra en konstruktiv dialog med regering och riksdag för att undanröja hinder och skapa förutsättningar för fler transporter, säger Eriksson.
Medlemskapet innebär också tillgång till träffar och forum för erfarenhetsutbyte.
- Jag har deltagit på Företagardagarna vilket är ett bra sätt att bygga ett nätverk och höra vad som händer på det nationella planet. Jag eller kollegor deltar ibland också på regionala träffar när det är teman som passar oss.
Med 22 000 dagliga arbetspendlare över Öresundsbron ser Linus Eriksson bara början på brons potential. När den kommande Fehmarn Bält-förbindelsen öppnar blir kopplingen till Europa ännu mer stark.
- Vi har byggt bron en gång, men vi fortsätter bygga broar varje dag, mellan människor, företag och länder. För det krävs att vi tillsammans tar vara på möjligheterna, avslutar Eriksson.
MedlemsinformationMedlemskap