En resa kan göra underverk för kreativiteten. Det menar SAS som nu startar ett mentorsprogram med ambition att utveckla nya, oprövade idéer. Förhoppningen är att de i sin tur ska skapa nya företag.
Det klassiska citatet ”Alla som gör en resa har något att berätta” är drivkraften för SAS nya mentorsprogram. Grundtanken är att det är när vi möter nya miljöer och människor, som kreativiteten stimuleras. De kan sedan omsättas i nya tjänster, produkter och i förlängningen av nya företag.
- Det är genom att upptäcka världen som vi kan förstå den och vara delaktiga i att utveckla den. I över 70 år har SAS varit en del av små och stora innovationer och nya upptäckter för resenärer runt om i världen, säger Didrik Fjeldstad VP Brand & Marketing, på SAS.
Flygbolaget har därför initierat ett SAS Scholarship som ska ge ett utvalt antal människor möjlighet att delta i ett mentorsprogram och – naturligtvis – ett intensivt resande. Just nu pågår ansökningstiden där det gäller att presentera en idé och en beskrivning av hur den kan skapa en betydande förändring.
Det är själva idén som är drivkraften, inte personens ålder eller härkomst. När de tre vinnande idéerna är korade, matchas de med mentorer som ”redan har gjort skillnad i världen inom sina respektive områden” som SAS skriver i programförklaringen.
Mentorerna stöttar det vidare arbetet med sin kunskap, erfarenhet och sitt nätverk och tillsammans med SAS skapa unika upplevelser som kan bidra till förverkligandet av varje idé.
- Forskning visar att de intryck vi får av att resa har en positiv inverkan på oss som individer. Att resa ger oss större förtroende för andra människor och världen, vi blir bättre på att lösa problem, mer ödmjuka, mer empatiska, stabilare, vi blir lyckligare - och kreativiteten ökar, säger Didrik Fjeldstad.