NYHET4 december 2019

Svenska företag hoppas på sjunde största ekonomin

En ung, folkrik subkontinent genomgår en gigantisk omställning. Läget attraherar svenska företag. Under det svenska statsbesöket i Indien etablerar en nästan hundra personer stor näringslivsdelegation kontakter för kommande affärer.

Fredrik Persson tillsammans med representanter för SAAB.

Kungaparet är på statsbesök i Indien tillsammans med en stor näringslivsdelegation. Anförda av Fredrik Persson, ordförande för Svenskt Näringsliv, hoppas den nästan hundra personer stora delegationen på ökad handel och fler investeringar i båda riktningarna.

– Medlemmarna av kungahuset är de bästa handelsfrämjare man kan tänka sig och det betyder mycket för de ekonomiska relationerna att företagen får uppmärksamhet i samband med statsbesöket, säger Fredrik Persson.

Indien är en av världens störst växande marknader och en handelspartner av rang för Sverige. 200 svenska företag, med 200 000 anställda, finns på plats på subkontinenten. Affärer görs för omkring 20 miljarder kronor.

– Indien har mer än 1,3 miljarder invånare och är en viktig marknad för svenska produkter. Man brukar säga att om man lyckas i Indien, kan man lyckas överallt, säger Fredrik Persson.

Skälen till att Indien lockar och att förutsättningarna att lyckas är goda är att såväl indier som svenskar är bra på innovation och entreprenörskap Dessutom finns det en svensk tradition av svensk tillverkningsindustri i Indien.

Svensk kunskap, teknologi, innovationer och hållbara lösningar passar också som hand i handske för heta indiska branscher som följer i spåren av urbaniseringen.

– Svenska företag vill etablera sig i Indien eftersom det är en väldig stor marknad med en snabb växande medelklass med stor köpkraft.

Parallellt ökar tilliten till den indiska ekonomin. Reformer har genomförts på flera områden, bland annat sänkt bolagsskatt. Samtidigt anses premieministern Modi och hans regering vara stark och handlingskraftig.

I kontrast till det står en utbredd byråkrati, ett komplicerat skattesystem, frånvaron av ett frihandelsavtal med EU, skillnader i affärskulturen och svårigheter att få tillgång till information.

– Sverige vill vara en central partner för Indien i landets snabba utveckling och i arbetet att möte gemensamma samhällsutmaningar inom bland annat klimat och miljö, infrastruktur, forskning och hälsa, säger Fredrik Persson.

Internationell handel
Skriven avRedaktionen
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist