LogoLogo
LogoLogo
NYHET19 juni 2019

Länets bästa företagsklimat finns i Sölvesborg

Sölvesborg har bäst företagsklimat i Blekinge. Det visar Svenskt Näringslivs senaste undersökningen av hur företagare upplever företagsklimatet i kommunen. Det sammanfattande omdömet om hur företagen upplever det lokala företagsklimatet landar på 3,8 vilket är högre än rikssnittet och de bästa i Blekinge.

jj
Jonna Hermansson, Norje Smidesfabrik, och Nils Persson, Teko Tryck, bollade idéer om ett utvecklat företagsklimat.

I årets undersökning ger företagen något högre betyg på de flesta områden men lägre när det handlar om skolans attityder, tåg- och flygförbindelser, kommunal upphandling och tillgång till relevant kompetens. När det handlar om konkurrensen från kommunala verksamheter så uppger mer än var tredje företag att de upplever att det finns kommunala verksamheter som konkurrerar med privat näringsverksamhet.

I årets undersökning har även politiker i kommunfullmäktige svarat på samma frågor som företagen och på alla faktorer så ger politikerna ett högre betyg än företagen. Vilket talar för att bristen på samsyn och behov av ökad dialog.

Vi ser även skillnader i vad företagare respektive politiker anser bör prioriteras för att förbättra företagsklimatet. Företagen lyfter bland annat fram ökad förståelse för företagande hos tjänstemän och politiker, lägre skatter och avgifter samt bättre dialog mellan kommun och företag. På politikernas prioriteringslista finns kompetensförsörjning och fler bostäder, vilka inte företagen har med som topp fem sina prioriteringar.
Företagsklimat och företagsförbättrande åtgärder var temat när företag, politiker och tjänstemän samlades för dialogmöte utifrån resultatet från Svenskt Näringslivs senaste undersökningen.

Vid dialogmötet lyftes synpunkter och idéer bland annat gällande myndighetsutövning, upphandling, avgifter, samverkan och kompetensförsörjning.

Thomas Nilsson, Norje Smidesfabrik, utgick ifrån attitydundersökningen i sitt förslag om att starta referensgrupper i det fortsatta näringslivsarbetet i kommunen.

– I dialogen mellan företagen och kommunledningen skulle man kunna jobba i projektform utifrån olika problemställningar och bilda referensgrupper som kan arbeta vidare med frågorna.

Willy Söderdahl diskuterar med Thomas Nilsson.
Willy Söderdahl, (V), kommunpolitiker, diskuterar företagsklimat med Thomas Nilsson, Norje Smidesfabrik.
Foto: Krisztina Andersson

Nils Persson, Teko Tryck, vile se ökat relationsbyggande genom fysiska möten och företagsbesök.
– Det är bra med nyhetsbrev och informationsblad men det är också viktigt att hitta andra sätt för att öka dialogen.

Björn Saeland, Nils Persson och Jonna Hermansson
Björn Saeland, CGI Sverige, Nils Persson, Teko Tryck, och Jonna Hermansson, Norje Smidesfabrik, i samtal.
Foto: Krisztina Andersson

Ted Holgersson, Home By U, tog upp myndighetsutövning och beslut som påverkar företagen.

– Många gånger fattas beslut som rör företagen men där man inte har tänkt igenom hur besluten påverkar näringslivet. Ett beslut kan få förödande konsekvenser för ett litet företag, sa Ted Holgersson, och fick medhåll från Kristina Severin Rajala, Arbetsförmedlingen.

Ted Holgersson
Ted Holgersson, Home By U, vill att kontrollen på oseriösa anbudsgivare skärps.
Foto: Krisztina Andersson

– Man måste ställa sig frågan, vem är till för vem? Det är något som man verkligen måste jobba med, förståelsen för vad ett beslut kan innebära för våra lokala företag.

Sanna Persson och Kristina Severin Rajala.
Sanna Persson, näringslivsenheten i Sölvesborgs kommun, och Kristina Severin Rajala, Arbetsförmedlingen, lyssnar in samtalen om förbättrat företagsklimat.
Foto: Krisztina Andersson

Christer Jönsson, Hälleviks Camping, tog exempel från besöksnäringen när det gäller attityd och bemötande.

– I vår näring är det först på senare år som jag upplever att vi har blivit erkända från beslutsfattares sida och att man har insett att besöksnäringen är viktig. Den förståelsen har inte alltid funnits, besöksnäringen har fått kämpa med bromsklossar under utvecklingen.

Upphandling och anbud var andra områden som diskuterades på dialogmötet och där företagen efterlyser en förändring.

– Företag som lämnar in anbud med alldeles för låg timpeng hindrar seriösa företag att över huvud taget ha en chans att vinna en upphandling. Kommunerna måste bli bättre på att se över hur anbuden ser ut och kontrollera orimligt låga anbud, sa Ted Holgersson, Home By U.

Anette Karlsson, upphandlare i Sölvesborgs kommun, mötte synpunkten.

– Det här är ett problem som vi är medvetna om. I Sölvesborgs kommun har vi beslutat att sätta en nivå på en timpeng som bedöms rimlig. Om timpenningen bedöms vara för låg måste anbudsgivaren förklara och motivera varför. Det är just för att förhindra oseriösa aktörer att prisa sig in på marknaden.

Anna Karin Landgren och Anette Karlsson
Anna Karin Landgren och Anette Karlsson, upphandlare i Sölvesborgs kommun.
Foto: Krisztina Andersson

Kommuners upphandling får över lag väldigt dåligt betyg av företagen i Sverige när Svenskt Näringsliv mäter det lokala företagsklimatet.Tjänstemän brister många gånger i kunskap och vad som gäller för de kommunala inköpen. Något som får konsekvenser för företagen, menar Nina Andersson, projektledare Svenskt Näringsliv Blekinge

Sölvesborgs kommun köper in varor och tjänster för 400 miljoner kronor varje år. Inköp som överstiger 586 000 kronor, måste annonseras enligt LoU, Lagen om offentlig upphandling. Inköp som understiger detta belopp, så kallade direktupphandlingar, behöver inte annonseras utan styrs med andra regelverk.

För att få en samordning och kontroll över direktupphandlingar har Sölvesborgs kommun infört en digital modul något som även främjar företagen. Vilka upphandlingar inkluderat direktupphandlingar som är aktuella kan företagen enkelt hitta via kommunens hemsida här.

– Vi ser att det görs direktupphandlingar ute i förvaltningar och verksamheter. Även om en enda förvaltning inte gör inköp som överstiger beloppet för direktupphandling så blir det ganska stora summor när flera förvaltningar köper in samma varor eller tjänster utan någon samordning. Det är totalen av inköpen man måste titta på. Med den nya direktupphandlingsmodulen kan vi kvalitetssäkra inköpen och skapa bättre möjligheter för företagen att komma in med anbud genom att annonsera ut direktupphandlingar, säger Anna Karin Landgren, upphandlare i Sölvesborgs kommun.

– Kommunen behöver höja kompetensen om vilka riktlinjer man som tjänsteman med inköpsrätt har att förhålla sig till, information borde finnas med i introduktionen vid varje nyanställning, avsluta Anna-Karin Landgren.

Läs mer om företagsklimatet i Sveriges kommuner på www.foretagsklimat.se.

Krisztina Andersson

Företagsklimat
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist