NYHET18 november 2019

Modellen som lyfte Rättvik nu på väg till Blekinge?

Rättviks kommun började arbeta mer rådgivande, de bytte avgiftssystem och fick bättre företagsklimat. Modellen lyfts fram som ett tydligt exempel på hur samverkan mellan näringsliv och kommun främjar näringslivsutvecklingen.

Irene Robertsson, kommunchef i Olofström, Madeleine Kidell, Olofströms Näringsliv AB, och Per-Ola Mattsson, kommunstyrelsens ordförande i Karlshamn, i dialog vid inspirationsdagen.Foto: Krisztina Andersson

Rättvik har gått i bräschen med att införa efterhandsfakturering vid tillsyn, en modell som till en början ifrågasattes men som nu fungerar som föredöme och inspiration för andra kommuner i landet. Rättviksmodellen är som helhet en mer serviceinriktad myndighetsutövning som bygger på dialog, rådgivning och kundfokus.

– Företagen ifrågasatte vår då dåliga service och vad det egentligen var de betalade för eftersom de betalade för tillsyn som inte hade gjorts, sa Markus Svensson, hållbarhetsstrateg i Rättviks kommun, tidigare näringslivschef och representant för föreningen Tillväxt och Tillsyn, mer känd som Rättviksmodellen, vid en inspirationsdag i Blekinge.

Markus Svensson, hållbarhetsstrateg, och Martin Clarstedt, miljö- och byggchef i Rättviks kommun, berättade om införandet av Rättviksmodellen vid en inspirationsdag för Blekinges kommuner.
Foto: Krisztina Andersson

Han och kollegan Martin Clarstedt, miljö- och byggchef i Rättviks kommun, besöker kommuner och myndigheter runt om i Sverige för att berätta om förändringsarbetet och inspirera till att hitta samverkansformer för ett bättre företagsklimat.

Vid inspirationsdagen som Svenskt Näringsliv anordnade i Sölvesborg, samlades representanter från samtliga Blekinges kommuner, tillsynsmyndigheten Miljöförbundet Blekinge Väst och Bromölla kommun.

I workshops diskuterade deltagarna kommunernas utgångsläge när det handlar om lokalt företagsklimat.
Foto: Krisztina Andersson

– För tio år sedan påbörjade Rättviks kommun ett samarbete internt i organisationen. Det var ett arbete som vi inledde för Rättvik och som snart uppmärksammades även av andra kommuner som ville veta hur vi arbetade med näringslivsutveckling och företagsfrågor, sa Markus Svensson när han inledde inspirationsdagen.

Anledningen till den kraftsamling och satsning som genomfördes, var det dåliga företagsklimatet, vilket i sin tur var kopplat till avsaknaden av samarbete internt inom den kommunala organisationen. Det saknades en gemensam målsättning och plattform kring näringslivsutvecklingen och företagsfrågorna.

Idag hamnar Rättvik högt upp i rankinglistan när det handlar om hur företagen upplever det lokala företagsklimatet i sin kommun. För tio år sedan såg det annorlunda ut.

– Rättviks kommun låg på plats 240 av Sveriges 290 kommuner. Våra företagare var missnöjda i vår kommun. Under de senaste tio åren har vi haft ett medvetet arbete och gått in för att hjälpa våra företagare och privatpersoner att göra rätt, sa Martin Clarstedt.

Det man gjorde i Rättviks kommun, och som har gett eko runt om i landet, är regelförenkling på kommunal nivå. I dialog med näringslivet utformade Rättviks kommun egna modeller för att möta företagen utifrån deras villkor och förutsättningar.

– Vi ställde oss inte bara frågan hur vi ska få ett riktigt bra företagsklimat utan att tulla på säkerhet, kvalitet och miljö, vi frågade oss hur vi ska få ett riktigt bra företagsklimat och samtidigt höja nivåerna på säkerhet, kvalitet och miljö. Varje kommun är unik och det går inte att bara planka exakt vad en annan kommun har gjort. Oavsett vad för typ av förändring det handlar om så måste man definiera utgångsläget. Företagens upplevda bild av företagsklimatet måste få vara den sanna, sa Markus Svensson.

När man i Rättvik skulle påbörja sitt förändringsarbete bjöd man in det lokala näringslivet för att ringa in vad det var som gjorde att företagen var missnöjda med företagsklimatet. Man tittade på regelverk kring företagande och om det gick att göra något på annat sätt. Man tog sedan vidare en sak i taget och försökte få till förbättringar.

Sverige förlorar som hållbart tillväxtland om kommunerna inte satsar på att utveckla företagsklimatet och arbetar fram gemensamma plattformar för det lokala näringslivet. Det måste falla ett nytt ljus över det klassiska myndighetsutövandet som handlar om rådgivning, menade Markus Svensson.

– Vi i kommunerna är fenomenalt duktiga på att förbereda och förstudera, om vi kan hitta ett sätt att som kommun skapa ett mod och tillåtande klimat, så kommer vi fortare till ett resultat. Tjänstepersoner måste få våga att prova nytt med risk för att det kan bli fel.

Helena Nerbring Lisell, myndighetschef i Bromölla, Helena Revelj, stadsarkitekt i Ronneby, och Claes Sandvig, regionchef Visita, diskuterar hur företagsklimatet kan stärkas.
Foto: Krisztina Andersson

Rolf Jönsson, C, oppositionsråd i Olofströms kommun betonade att det rådgivande arbetet inte behöver kosta extra och kräva mer resurser om man samtidigt vid exempelvis en inspektion också svarar på frågor och är hjälpande.

Per-Ola Mattsson, s, kommunstyrelsens ordförande i Karlshamns kommun, höll med om att det handlar om att skapa tillåtande kultur och klimat för att tjänstepersoner ska kunna känna att de har mandat att agera.

Inspirationsdagen var ett viktigt startskott för det fortsatta utvecklingsarbetet när det handlar om en mer serviceinriktad myndighetsutövning och det lokala företagsklimatet.

– Klart jag hoppas dagen har gett kommunerna både inspiration och bra verktyg till att kunna implementera en mer serviceinriktad myndighetsutövning även i Blekinge. Det hade underlättat vardagen mycket för länets företagare, sa Nina Andersson, projektledare på Svenskt Näringsliv Blekinge.

Krisztina Andersson

Lokalt Företagsklimat
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist