Nina Andersson

Nina Andersson, Svenskt Näringsliv Blekinge.

Näringslivsarbetet måste genomsyra hela organisationen

NYHET Publicerad

KRÖNIKA Det pratas ofta om hur skattekronorna ska fördelas, men fortfarande alldeles för sällan om hur de skapas. Våra företag skapar jobb som generar skatteintäkter till vår gemensamma välfärd. Partifärg borde inte spela någon roll när vi pratar om att Sveriges företag är viktiga, att Sveriges företag förtjänar goda förutsättningar och att Sveriges företag är våra välfärdsskapare.

Jag ser att Blekinges kommuner nu påbörjat arbetet med att näringslivsarbetet måste genomsyra hela den kommunala organisationen – bygglovshandläggarna, upphandlingsenheten och tillsynsinspektörerna, för att nämna några. Alla medarbetare i en kommun är en del av hur det lokala företagsklimatet utvecklas, medarbetare som hjälper eller stjälper företagen när de vill verka och utvecklas i kommunen.

En kommun är inte ett företag, det är jag väl medveten om, men jag tror man skulle kunna plocka vissa delar från företagsvärlden in i den offentligt styrda organisationen, såsom ledarskap, service och bemötande.  

När jag drev företag var det för mig, mina medarbetare och för min verksamhet väldigt viktigt att det fanns en stadig grund att stå på. Att det fanns en värdegrund som alla medarbetare omfattades av. Det fanns styrdokument med regler som gällde på arbetsplatsen och det fanns tydliga beskrivningar hur vi alla ansvarade för att hålla god service, ha en bra attityd och ett gott bemötande.

Självklart är det även viktigt med kreativa medarbetare som tycker olika, tänker utanför boxen och ifrågasätter. Men vissa grundläggande områden kopplat till mjuka värden som service och bemötande behöver enligt mig inte vara förhandlingsbara utan bör vara en norm som alla ska se till att leverera – chefer som medarbetare. Ju större verksamhet desto svårare är min gissning, men kanske desto viktigare med en tydlighet när det gäller värdegrund och organisationens målsättning, så att alla styr mot samma håll, vet vad som gäller och vilka krav som ställs, men också vilka möjligheter man som anställd har att påverka sin egen och organisationens framtid. Saknar en offentlig verksamhet denna tydlighet ökar risken enligt mig, att enskilda tjänstepersoners känslor och tyckande styr beslut som ska fattas, vilket i sin tur hotar rättssäkerheten. Regeltillämpningen ser väldigt olika ut i olika städer och regioner. Det är ett problem idag och en större tydlighet tror jag är nödvändig.

Många pratar om visioner. Visioner i all ära, men utan mål och delmål blir det enligt mig otroligt svårt att styra små som stora organisationer framgångsrikt och resurseffektivt. Jag gillar att sätta mål utifrån SMART-metoden. Korta och långsiktiga mål som är Specifika, Mätbara, Accepterade, Realistiska och Tidsbestämda. Lek med tanken att det görs i en kommun kopplat till att skapa ett gott lokalt företagsklimat. Låt mig illustrera med ett exempel:

”Vi vill ha en mer serviceinriktad myndighetsutövning och för att föra det arbetet framåt har vi satt upp några SMARTA mål för 2020. Vi ska...

  • ha infört tjänstegarantier på företagsärende.
  • kompetensutveckla alla medarbetare i service och bemötande.
  • bjuda in till 10 lunch/frukostmöten där näringsliv och kommun möts och samtalar kring aktuella näringslivsfrågor
  • införa efterhandsdebitering på vår tillsyn istället för som det är nu, förfakturering, ibland utan utförd tillsyn.
  • se till att 200 företagsbesök kommer göras av politiker och tjänstemän med syfte att lyssna in företagens upplevda bild av det lokala företagsklimatet.
  • ortsätta stödja Ung Företagsamhets arbete med att utbilda unga entreprenörer.”

Och så vidare…

Sätt gärna målen i samråd med näringslivet och bryt ner dem på en nivå så alla medarbetare oavsett avdelning eller arbetsuppgifter kan jobba mot samma håll. Jag tror det hade gett en transparens i det arbete som pågår för att skapa goda förutsättningar för kommunens företag. Det sänder också ut tydliga signaler att näringslivsarbetet är prioriterat och viktigt. 

Jag upplever att många av Blekinges kommuner aktivt jobbar med ett förändringsarbete kopplat till det lokala företagsklimatet. För att lyckas är det viktigt att ledare får till en förståelse och acceptans hos alla medarbetare för förändringsarbetet, och att arbetet görs i rätt ordning. Först när alla i organisationen själva förstår meningen med en förändring och vet vart kommunen är på väg, hur och varför uppgifter ska genomföras kan förändringsarbetet ge riktigt goda resultat. Man kan liksom inte klä granen innan man huggit den om den ska fylla sin fulla funktion.

Det har varit ett enormt roligt första år för mig på Svenskt Näringsliv. Jag ser Blekinges möjligheter och jag ser hur vi – näringsliv, kommuner och region tillsammans kan stärka Blekinges konkurrenskraft. Men det är inget arbete som gör sig själv. Det krävs modiga politiker, bra ledare och en tydlig målbild.

Tack säger jag, framför allt till alla företagare jag mött under året, men också till er politiker och tjänstemän som jag har haft förmånen att träffa och samtala med under året som gått. Jag ser fram emot 2020 – då fortsätter mitt arbete med att försöka skapa så goda förutsättningar för Blekinges företag som möjligt.

Ett bättre företagsklimat för ett bättre Sverige – det är Svenskt Näringslivs uppdrag.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Blickar framåt och vill få hjulen att snurra igen

KRÖNIKA I sommartider brukar de flesta känna glädje och inspiration. Man har gjort en summering av hur verksamheten gått det senaste halvåret och gjort upp planer för det kommande halvåret och förhoppningsvis då med en känsla av nöjdhet och framtidstro.
NYHET Publicerad:

Det är dags att återstarta Sverige

DEBATT Coronapandemin har lett till stora nedgångar i ekonomin. Ett ambitiöst återstartsprogram behöver nu startas igång för att stärka vår konkurrenskraft inför framtiden, skriver Jan-Olof Jacke, vd på Svenskt Näringsliv, och Carina Centrén, regionchef Svenskt Näringsliv Blekinge, i denna debattartikel.
NYHET Publicerad:

Bluffaktura – så här gör du

SÄKERHET Bluffakturor är något som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då ordinarie personal inte är på plats och därför inte heller erfarenheten kring vilka leverantörer företaget använder och således vilka fakturor som ska betalas. Här får du tips på hur du hanterar en bluffaktura.
NYHET Publicerad:

Så undviker du bluffakturor och vd-bedrägerier

SÄKERHET Bluffakturor och internetbedrägerier är något som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då ordinarie personal inte är på plats och därför inte heller erfarenheten kring vilka leverantörer företaget använder och således vilka fakturor som ska betalas. Nina Jelver, bedrägeriexpert på Svensk Handel, listar sina bästa tips för hantering av bluffakturor och vd-bedrägerier. 
NYHET Publicerad:

”Tack för den här tiden, nu väntar nya utmaningar”

KRÖNIKA Nina Andersson gör sin sista arbetsdag hos oss på Svenskt Näringsliv. Här sammanfattar hon sina intryck av att ha arbetat i företagens tjänst, och vad hon tar med sig till sitt nya jobb.
NYHET Publicerad:

Kompetensförsprång efter krisen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING För många företag har det sedan i mitten av mars handlat om att hantera coronakrisens mest akuta effekter. Många åtgärder har vidtagits och ett stort antal verksamheter har varslat, sagt upp eller permitterat sin personal. Nu går tankarna till hur man kan göra det bästa av tiden fram tills dess att det vänder. Kan man kanske till och med stå starkare när hjulen börjar snurra igen? 
NYHET Publicerad:

Högt tryck på omställning – så stöttar TRR företagen

VARSEL Att vara företagsledare och chef har alltid sina utmaningar, men för många är det tuffare än någonsin just nu. Magnus Gustafsson, regionchef för TRR i Blekinge, berättar om hur de stöttar företag som står inför omställning. 
NYHET Publicerad:

Så tycker Blekinges företagare om sina kommuner

FÖRETAGSKLIMAT Blekinges företagare ger ett bra betyg till mobil- och bredbandsnätet i länet, men man är inte fullt lika nöjd när det gäller kommunernas upphandlingar. Det visar Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av företagsklimatet i landets alla kommuner.
NYHET Publicerad:

Viktiga stöd måste förlängas

KOMMENTAR Många företag kämpar för sin överlevnad under coronakrisen. Nya siffror visar att en stor andel av företagen redan har, eller kommer att, utnyttja de olika stödpaketen. Men om de inte förlängs riskerar vi fler konkurser och neddragningar.
NYHET Publicerad:

Krisen blir lång, enligt företagen i Blekinge

KONJUNKTUR Många företag i Blekinge har upplevt en nedgång i försäljning och produktion det senaste halvåret. Det visar Svenskt Näringslivs senaste företagarpanel. Få av dem tror på en snabb återhämtning. 29 procent av företagen tror till och med att tappet kommer att fortsätta de närmaste sex månaderna.
NYHET Publicerad:

Hållbar design gav seger

UNG FÖRETAGSAMHET I tider då många aktiviteter och fysiska möten ställs in har Ung Företagsamhet istället valt att ställa om hela sin tävlingsdag till ett digitalt format. Design By Ronneby UF satsade på hållbar design och kammade hem inte mindre än fyra kategorier i Ung Företagsamhets digitala regionfinal, däribland Årets UF-företag. Den 19 maj deltar företaget i SM-finalen, som även den kommer att ske digitalt. 
NYHET Publicerad:

TSL står rustade för omställningsvåg

ARBETSMARKNAD Coronakrisen tvingar just nu många företag runt om i landet till både permitteringar och varsel och på TSL Trygghetsfonden står man nu redo. "Vår verksamhet är designad för att klara stora ökningar av antalet uppsagda, men detta är en extrem situation. Därför har vi skalat upp resurserna och justerat våra verksamhetsprocesser så att vi kan hantera alla de som kommer att behöva hjälp till nytt jobb", säger Katina Korlevska, TSL Trygghetsfonden region Syd.
NYHET Publicerad:

Coronakrisen tvingar restaurang Kronolaxen att tänka om

FÖRETAGSAMHET Fiskepremiären i Mörrum lockar årligen tusentals besökare och brukar vara den bästa tiden på året för restaurang Kronolaxen. I år blev den inte alls av. Likt många andra företag inom restaurangnäringen har restaurang Kronolaxen drabbats hårt av inställda arrangemang och av att folk stannar hemma. Nu försöker de ställa om genom att baka frallor till lokalbefolkningen och erbjuda hemkörning av mat.
NYHET Publicerad:

Krafttag behövs mot krisen – även lokalt

CORONA Försäljningen minskar för två av tre företag i Blekinge. Vart tredje bolag planerar att varsla. Det visar en ny undersökning bland Svenskt Näringslivs medlemmar. ”Läget är extremt allvarligt. Många företag som i grunden är livskraftiga har nu stora och akuta problem”, säger Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Så vill Blekinges kommuner stötta företagen i coronakrisen

CORONA Från såväl nationellt som lokalt håll genomförs nu många åtgärder för att mildra krisen som följer i coronavirusets spår. Om du är intresserad av vad som görs i just din kommun så samlar vi här länkar till de åtgärder som är beslutade runt om i Blekinge.
NYHET Publicerad:

Få medlemsstöd i hanteringen av Coronakrisen

CORONAKRISEN Hur kan du som företagare och arbetsgivare bäst hantera Corona-krisen? Vilken hjälp finns att få? Och hur kan få nytta av korttidspermitteringen och de andra åtgärder som presenterats i de olika stödpaketen? Flera av våra medlemsorganisationer erbjuder nu webinarier där du som företagare kan få hjälp att orientera sig i dessa frågor.
NYHET Publicerad:

Företag och jobb måste räddas

CORONA Läget i näringslivet har försämrats dramatiskt under den senaste veckan i sviterna av corona/covid-19 och framförallt på grund av insatserna för att stoppa dess spridning.
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Åtgärder mot coronakrisen på lokal nivå

CORONA Många företag drabbas nu hårt av den rådande coronakrisen. Det behövs kraftfulla och snabba åtgärder för att dämpa fallet. På lokal nivå finns det åtgärder som kommuner, regioner och länsstyrelser kan göra för att mildra effekterna av krisen. Vi har listat ett antal förslag till åtgärder.