NYHET19 december 2019

Näringslivsarbetet måste genomsyra hela organisationen

Det pratas ofta om hur skattekronorna ska fördelas, men fortfarande alldeles för sällan om hur de skapas. Våra företag skapar jobb som generar skatteintäkter till vår gemensamma välfärd. Partifärg borde inte spela någon roll när vi pratar om att Sveriges företag är viktiga, att Sveriges företag förtjänar goda förutsättningar och att Sveriges företag är våra välfärdsskapare.

Jag ser att Blekinges kommuner nu påbörjat arbetet med att näringslivsarbetet måste genomsyra hela den kommunala organisationen – bygglovshandläggarna, upphandlingsenheten och tillsynsinspektörerna, för att nämna några. Alla medarbetare i en kommun är en del av hur det lokala företagsklimatet utvecklas, medarbetare som hjälper eller stjälper företagen när de vill verka och utvecklas i kommunen.

En kommun är inte ett företag, det är jag väl medveten om, men jag tror man skulle kunna plocka vissa delar från företagsvärlden in i den offentligt styrda organisationen, såsom ledarskap, service och bemötande.

När jag drev företag var det för mig, mina medarbetare och för min verksamhet väldigt viktigt att det fanns en stadig grund att stå på. Att det fanns en värdegrund som alla medarbetare omfattades av. Det fanns styrdokument med regler som gällde på arbetsplatsen och det fanns tydliga beskrivningar hur vi alla ansvarade för att hålla god service, ha en bra attityd och ett gott bemötande.

Självklart är det även viktigt med kreativa medarbetare som tycker olika, tänker utanför boxen och ifrågasätter. Men vissa grundläggande områden kopplat till mjuka värden som service och bemötande behöver enligt mig inte vara förhandlingsbara utan bör vara en norm som alla ska se till att leverera – chefer som medarbetare. Ju större verksamhet desto svårare är min gissning, men kanske desto viktigare med en tydlighet när det gäller värdegrund och organisationens målsättning, så att alla styr mot samma håll, vet vad som gäller och vilka krav som ställs, men också vilka möjligheter man som anställd har att påverka sin egen och organisationens framtid. Saknar en offentlig verksamhet denna tydlighet ökar risken enligt mig, att enskilda tjänstepersoners känslor och tyckande styr beslut som ska fattas, vilket i sin tur hotar rättssäkerheten. Regeltillämpningen ser väldigt olika ut i olika städer och regioner. Det är ett problem idag och en större tydlighet tror jag är nödvändig.

Många pratar om visioner. Visioner i all ära, men utan mål och delmål blir det enligt mig otroligt svårt att styra små som stora organisationer framgångsrikt och resurseffektivt. Jag gillar att sätta mål utifrån SMART-metoden. Korta och långsiktiga mål som är Specifika, Mätbara, Accepterade, Realistiska och Tidsbestämda. Lek med tanken att det görs i en kommun kopplat till att skapa ett gott lokalt företagsklimat. Låt mig illustrera med ett exempel:

”Vi vill ha en mer serviceinriktad myndighetsutövning och för att föra det arbetet framåt har vi satt upp några SMARTA mål för 2020. Vi ska...

  • ha infört tjänstegarantier på företagsärende.
  • kompetensutveckla alla medarbetare i service och bemötande.
  • bjuda in till 10 lunch/frukostmöten där näringsliv och kommun möts och samtalar kring aktuella näringslivsfrågor
  • införa efterhandsdebitering på vår tillsyn istället för som det är nu, förfakturering, ibland utan utförd tillsyn.
  • se till att 200 företagsbesök kommer göras av politiker och tjänstemän med syfte att lyssna in företagens upplevda bild av det lokala företagsklimatet.
  • ortsätta stödja Ung Företagsamhets arbete med att utbilda unga entreprenörer.”

Och så vidare…

Sätt gärna målen i samråd med näringslivet och bryt ner dem på en nivå så alla medarbetare oavsett avdelning eller arbetsuppgifter kan jobba mot samma håll. Jag tror det hade gett en transparens i det arbete som pågår för att skapa goda förutsättningar för kommunens företag. Det sänder också ut tydliga signaler att näringslivsarbetet är prioriterat och viktigt.

Jag upplever att många av Blekinges kommuner aktivt jobbar med ett förändringsarbete kopplat till det lokala företagsklimatet. För att lyckas är det viktigt att ledare får till en förståelse och acceptans hos alla medarbetare för förändringsarbetet, och att arbetet görs i rätt ordning. Först när alla i organisationen själva förstår meningen med en förändring och vet vart kommunen är på väg, hur och varför uppgifter ska genomföras kan förändringsarbetet ge riktigt goda resultat. Man kan liksom inte klä granen innan man huggit den om den ska fylla sin fulla funktion.

Det har varit ett enormt roligt första år för mig på Svenskt Näringsliv. Jag ser Blekinges möjligheter och jag ser hur vi – näringsliv, kommuner och region tillsammans kan stärka Blekinges konkurrenskraft. Men det är inget arbete som gör sig själv. Det krävs modiga politiker, bra ledare och en tydlig målbild.

Tack säger jag, framför allt till alla företagare jag mött under året, men också till er politiker och tjänstemän som jag har haft förmånen att träffa och samtala med under året som gått. Jag ser fram emot 2020 – då fortsätter mitt arbete med att försöka skapa så goda förutsättningar för Blekinges företag som möjligt.

Ett bättre företagsklimat för ett bättre Sverige – det är Svenskt Näringslivs uppdrag.

Skriven avNina Andersson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist