NYHET3 oktober 2019

Prisdumpare i offentliga upphandlingar skadar de seriösa företagen

Regelkrångel, myndighetsutövning, kompetensbrist och oseriösa aktörer som dumpar priserna för att vinna upphandlingar är politiska områden som påverkar möjligheterna för svenska företag att växa. Det framkom när politiker, tjänstepersoner och företagare tillsammans med Svenskt Näringsliv besökte företag i Sölvesborg.

Foto: Krisztina Andersson

Kommunerna strävar i allt högre utsträckning efter att öka inköpen av ekologiska livsmedel till skolor och omsorgsinrättningar. I många kommuner har beslut tagits om att inköp av ekologiska produkter och livsmedel ska omfatta en viss procent av inköpen. Utvecklingen är positiv men ger inte det bästa resultatet i alla lägen, menar Linda Robertsson, som tillsammans med maken Jeppe Robertsson, driver Gummagårdens Gurkodling och Gårdsbutik i Norje, Sölvesborg.

– Eko i Sverige är inte alltid samma sak som eko i andra länder. Reglerna skiljer sig och effekterna blir inte alltid det man eftersträvar när man som anbudsgivare sätter eko som kriterium i en upphandling. Det skulle finnas en ruta för närproducerat, då hade man legat mer rätt i sin ambition att handla hållbart.

Linda och Jeppe Robertsson driver Gummagårdens Gurkodling och Gårdsbutik i Norje, Sölvesborg.
Foto: Krisztina Andersson

Gummagårdens Gurkodling och Gårdsbutik ingick som ett av de medverkande företagen i samband med en företagsresa i Sölvesborg där politiker, tjänstepersoner och företagare deltog.

Paret Robertsson upplever att dialogen med kommunens politiker och tjänstepersoner är god. Kontakterna har flertalet av gångerna rört områden som tillstånd och bygglov.

– Vid senaste ansökan för vårt nya växthus gick bygglovsprocessen smidigt. Sedan finns det naturligtvis alltid saker som kan förbättras, som till exempel förfrågningsunderlagen i en offentlig upphandling, säger Linda Robertsson.

Största utmaningen för företaget är energipolitiken där Linda och Jeppe Robertsson efterlyser långsiktighet i instiftandet av lagar.

– Det tar tid att ställa om i processerna och verksamheten när lagar skiftar i samband med nya styren efter en fyraårig mandatperiod. Det påverkar oss i vårt företag både ekonomiskt och omställningsmässigt.

Familjeföretaget Dagmars Hamnkrog och Hennings Rökeri i Hällevik, Sölvesborg, sysselsätter ett 40-tal personer sommartid. Ferieanställningar via kommunen har många gånger varit räddningen för att hitta kompetens under högsäsong.

– Vi hade inte klarat oss utan dessa ferieanställningar, som i vissa fall också har lett till fasta anställningar, säger Klara Knutsson.

Maria och Klara Knutsson driver tillsammans med övriga i familjen företaget Dagmars Hamnkrog och Hennings Rökeri – ett företag som står inför en generationsväxling.
Foto: Krisztina Andersson

Även för Dagmars Hamnkrog och Hennings Rökeri är största utmaningen att förhålla sig till förändringar i regelverk och förordnanden men också priser och tillgång på råvara. Fiskerinäringen tillhör de branscher som har drabbats hårt i takt med att regler kring fisket har skärpts. Många mindre företag har i kölvattnet av förändringarna tvingats lägga ner sina verksamheter.

– För att överleva gäller det att hela tiden tänka nytt och utveckla verksamheten, säger Klara Knutsson.

Ulf Löfgren, vd Elgruppen i Sölvesborg, lyfter kompetensförsörjningen och offentliga upphandlingar som två viktiga områden.

– Vi skulle kunna vara betydligt fler om vi hade kunnat anställa rätt kompetens. Störst brist i vår bransch är elektriker som har jobbat några år i yrket och kan vara självgående vid en anställning. Här behövs krafttag för att se över lärlingssystem och annat för att de ska vara anpassade så att företagen ska kunna säkra kompetensen, säger Ulf Löfgren.

Ulf Löfgren, vd Elgruppen i Sölvesborg.
Foto: Krisztina Andersson

Han lyfter även problematiken med oseriösa aktörer som dumpar priserna för att vinna upphandlingar, till följd av att seriösa företag slås ut på marknaden.

– För låga timpriser får betalas i någon annan ände. Lägst pris får inte avgöra, anbudsgivaren måste se till rimligheten och helheten. Konsekvenserna blir annars att företagen struntar i att lämna in anbud vilket leder till minskad konkurrens, säger Ulf Löfgren.

Patrik Johansson, vd Listermacken i Mjällby, ser flera beröringspunkter mellan företagen.

– Det är intressant att besöka andra företag och se hur de driver sina verksamheter och löser sina utmaningar. Även om man inte är i samma bransch så har man som företagare samma eller liknande frågor att hantera i kontakten med myndigheter.

Kommunalrådet Louise Erixon (SD), tycker att företagsbesök av den här typen är viktiga inslag i näringslivsarbetet.

– Här möter politiker och tjänstepersoner företagen i deras vardag och kan lyssna in och i många fall också lösa eventuella problemställningar på plats.

Skriven avKrisztina Andersson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist