NYHET29 januari 2020

Tobakslagen slår olika

Regeltillämpningen av den nya tobakslagen slår olika mot företagen. I vissa kommuner räcker det med att skicka in en blankett med ansökan om att få sälja tobaksvaror men det i andra kommuner krävs olika intyg tillsammans med ansökan.

Foto: Annika Persson/Precious People

Den 1 juli 2019 trädde den nya tobakslagen i kraft som innebär att näringsidkare måste ansöka hos myndighet om att få sälja tobaksvaror. Tidigare räckte det med en anmälan till kommunen.

I och med lagskärpningen kan illegal försäljning lättare förhindras samtidigt som spårbarheten ökar vid exempelvis inbrott.

Men det finns även negativa effekter, menar Patrik Johansson, ägare till Listermacken i Mjällby, Sölvesborg.

– Det är bra att myndigheten får större möjlighet att agera mot oseriösa försäljningsställen för då blir det också ofta ett polisiärt ärende. Problemet är bara att polisen saknar resurser för att gå vidare med ärendet och de oseriösa försäljarna kommer undan alltför ofta.

Patrik Johansson är kritisk till hur lagen tillämpas i de olika kommunerna, bland annat när det handlar om tillståndsavgiften för att få sälja tobaksvaror.

Patrik Johansson
Foto: Annika Persson/Precious People

– Tillståndsavgiften i Blekinge ligger på mellan 8 000 och 12 000 kronor beroende på vilka taxor som gäller i den aktuella kommunen. Det är politikerna som sätter taxorna och det är därför det kan skilja mellan kommunerna. I skånska Staffanstorp räknar man med två timmar för att bevilja en komplett ansökan vilket innebär en avgift på 2 000 kronor, säger Patrik Johansson.

Även avgiften vid kontrollköp är något som ifrågasätts av företagen.

– Företaget faktureras en avgift på 925 kronor för kontrollköp av tillsynsmyndighet, detta oavsett om försäljaren har krävt legitimation eller ej. Det är något som många företag i Blekinge har råkat ut för men pratar man med kollegor i landet så är det inga andra som har behövt betala för ett kontrollköp. Det är heller inte förankrat hur många kontrollköp som får göras och det betyder ju att myndigheten kan genomföra dagliga kontrollköp och sedan fakturera företagen, säger Patrik Johansson.

Skillnaden mellan skatt och avgift är att en skatt får vara hur hög som helst medan det med en avgift måste följa en likvärdig motprestation.

– Taxorna för tillståndshantering kan inte falla under självkostnadsprincipen. Det är en omöjlighet att en person ska ha jobbat 10–12 timmar bara med ett tillstånd, säger Patrik Johansson.

Skriven avKrisztina Andersson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist