Svenskt Näringsliv logoSvenskt Näringsliv logo
LogoLogo
LogoLogo
NYHET24 juni 2021

Annonsbladets styrka är närheten till lokalsamhället 

Bosse Larsson började 2008 som säljare på Annonsbladet, kom så småningom med i ledningsgruppen och tillträdde vid årsskiftet 2020/2021 som vd på Mediagruppen Dalarna AB. Här ingår Annonsbladet och idag också den lokala mediabyrån Bombini.   

”Vi upplever ett fortsatt stort intresse för papperstidningen. Vårt vinnande koncept är en gratistidning med lokala artiklar och annonsörer. Annonsbladets styrka är närheten till det lokala samhället”, säger Bosse Larsson. Foto: Karin Diffner

Annonsbladet utkommer med lokala gratistidningar i Borlänge, Falun, Avesta/Norberg (där man gör en inbrytning i Västmanland), Hedemora/Säter och Ludvika/Smedjebacken.  

Totalt når dessa fem tidningar 104 600 hushåll varje vecka. Marknadsundersökningar visar att läsfrekvensen är hög. 

Statligt presstöd har inte vid något tillfälle sedan starten 1989 varit aktuellt för Annonsbladet. Presstödsutredningens förslag förändrade dock villkoren. 

– Under förra året öppnades en liten dörr för oss genom att den lokala journalistiken gynnades. Vi fick presstöd för första gången, förklarar Bosse Larsson.  

Bromsade och gasade    

Tidpunkten gjorde att Annonsbladet bromsade och gasade på samma gång.  

– Först kom pandemin med de neddragningar den innebar, men sedan kunde vi gasa lite försiktigt genom förstärkta resurser till den lokala journalistiken, säger Bosse Larsson. 

Pandemin slog hårt mot annonsförsäljningen som 2020 backade med drygt 30 procent i jämförelse med 2019.  

– Korttidspermitteringar och sänkt arbetsgivaravgift gjorde att vi kunde hanka oss fram. Nu känns det lite bättre. Försäljningen är visserligen inte uppe i nivån för ett normalår, men utvecklingen går åtminstone i rätt riktning, menar Bosse Larsson.   

Breddade verksamheten    

Precis i pandemins inledning, i mars 2020, breddade Mediagruppen Dalarna sin verksamhet med den lokalt förankrade mediabyrån Bombini som arbetar med hemsidor, digital annonsering och grafisk formgivning.  

– Vi ser Bombini som ett bra komplement till Annonsbladet. Vår koppling till det lokala samhället är fortfarande helt avgörande, säger Bosse Larsson.   

Skriven avSören Karlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist