LogoLogo
LogoLogo
Nyhet18 augusti 2020

Byggföretaget där varje minut räknas

För 22 år sedan köpte Håkan Blank byggföretaget Falu Allbygg. Drygt tio år senare började han implementera nya arbetsmetoder för att minska tidssvinnet och effektivisera verksamheten. ”När kunderna betalar för en snickare ska de snickra, inte leta efter försvunna verktyg. Det handlar om att jobba smartare, inte springa fortare", säger han.

Håkan Blank Falu Allbygg
"Det gäller att ta ett steg i taget och försöka få med sig de anställda på varför nya arbetssätt faktiskt införs. I grund och botten handlar det om få mer ordning och reda, vilket också skänker en trygghet till de anställda även om det kan kännas krångligt till en början", säger Håkan Blank, vd för Falu Allbygg.
Håkan Blank Falu Allbygg
VD Håkan Blank visar upp sitt verktygsbibliotek.

När Håkan Blank tog över som ägare och VD för Falu Allbygg var det helt andra arbetsmetoder som gällde på företaget än idag. Han noterade ganska snabbt bland annat att snickarna ägnade en alldeles för stor del av sin arbetstid att hämta, och inte minst leta, efter verktyg.

Jag märkte ganska direkt att snickare stup i kvarten kom och frågade efter diverse verktyg. Problemet var att någon kollega tagit med sig verktyget till ett bygge, utan att lämna någon notis om vem som hade lånat verktyget, var det var eller när det skulle komma tillbaka. Konsekvensen av ett sådant arbetssätt blir att snickarna alltför ofta får köpa nya verktyg. Det är både dyrt och tidsödande för företaget, säger Håkan Blank.

För att råda bot på denna tidsödande struktur skapade Håkan Blank på egen hand ett slags verktygsbibliotek med tillhörande egentillverkat datasystem. När en snickare ska hämta ut ett verktyg och ta med till ett bygge ska detta registreras i systemet, ungefär som när en bok lånas på ett bibliotek.

– Det var ett stort arbete att skapa detta system, men i efterhand var det värt det. Den mänskliga faktorn finns naturligtvis alltid med i bilden, men rent generellt har vi otroligt mycket bättre koll på prylarna nu än tidigare, säger han.

Inspirerades av Toyotas framgångssaga

För Håkan Blank var det dock inte endast tidssvinnet som skulle minska. Han såg hur Toyota hade utvecklat sin verksamhet, ett arbetssätt som i västerlandet kommit att kallas för Lean. Håkan Blank berättar att det i grund och botten handlar om att eliminera alla moment i produktionen som inte ger ett värde för kunden.

– I grund och botten handlar det att arbeta genomtänkt och effektivisera verksamheten för att skapa största möjliga värde för kunden. Det är allt från att arbeta smartare, hålla ordning och reda på hela arbetskedjan och åtgärda kvalitetsproblem från grunden så att de inte uppstår igen, säger han.

För att mäta hur väl Falu Allbyggs arbetssätt får effekt i praktiken skickas en enkel enkät ut till samtliga kunder, som dessutom majoriteten av kunderna svarar på. Det ger Håkan Blank möjlighet att följa upp och förstå vad i vissa arbeten som brister och hur kunderna tycker uppdraget utförts. Han berättar att det ger möjlighet att både utveckla företaget och de anställda.

– Uppföljning är a och o. Utan det vet vi inte var vi brister och kan heller inte åtgärda bristerna. Genom att ha regelbundna möten med personalen om pågående arbeten och god dialog med våra kunder lyckades vi få hela 97 procent nöjda kunder förra året. Det är vi väldigt stolta över, säger Håkan Blank.

Finns inga mirakelkurer – krävs medvetet arbete

Han säger dock att Lean inte är någon mirakelkur som bara kan implementeras, utan att det kräver långsiktighet och inte minst ödmjukhet mot personalen.

– Byggbranschen kan emellanåt upplevas som konservativ, så detta har inte varit helt enkelt. Det gäller att ta ett steg i taget och försöka få med sig de anställda på varför nya arbetssätt faktiskt införs. I grund och botten handlar det om få mer ordning och reda, vilket också skänker en trygghet till de anställda även om det kan kännas krångligt till en början.

– Många svenska företag skulle ha mycket att vinna på att gå igenom sina arbetssätt. Det finns så mycket som görs av gammal vana, vilket skulle kunna effektiviseras och lyfta verksamheten. Men då krävs det att man sätter sig ner, vågar vara självkritisk och går igenom hur man faktiskt jobbar, avslutar Håkan Blank.

NYHET.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist