LogoLogo
LogoLogo
NYHET15 maj 2018

Elva av Dalarnas kommuner får bättre betyg

Företagsklimatet i Dalarna blir allt bättre. Det menar våra företag. Elva av länets kommuner får bättre betyg av sina företagare i år än förra året. Alla kommuner utom en får ett sammanfattande betyg som är godtagbart eller bättre. Men det finns mycket utvecklingspotential kvar. Endast två av våra kommuner får ett sammanfattande omdöme som överstiger bra av sina företagare.

Teresa Bergkvist, regionchef Svenskt Näringsliv Dalarna
Teresa Bergkvist, regionchef Svenskt Näringsliv Dalarna

Svenskt Näringsliv genomför årligen en undersökning för att ta tempen på företagsklimatet i Sveriges kommuner. I år har över 31 000 företagare svarat på hur de upplever företagsklimatet i sin kommun. Drygt 1 600 av dem finns i Dalarna.

Det lokala företagsklimatet är för många företag avgörande för möjligheten att växa och anställa fler. I Sverige har vi valt att i stor utsträckning decentralisera det offentliga uppdraget och kommunernas arbete påverkar därför många företag i vardagen.

Utvecklingen av det upplevda företagsklimatet i Dalarna är positivt. I elva av länets kommuner ger företagen ett högre sammanfattande omdöme i år jämfört med förra året. 2016 hade tre av länets kommuner (Rättvik, Vansbro och Borlänge) ett sammanfattande omdöme över 3,5. 2018 är motsvarande siffra sex kommuner; där Rättvik, Vansbro, Mora, Älvdalen, Leksand och Smedjebacken alla får snittbetyg på sammanfattade omdöme som överstiger 3,5 och Borlänge, Orsa samt Avesta ligger retsamt nära.

LFK Dalarna 2018
Sammanfattande omdöme inkl förändring.

Säter, Gagnef, Avesta och Hedemora får dock sämre betyg i årets mätning jämfört med 2017. Hedemoras betyg är på marginalen under nivån godtagbart.

- När vi släppte resultaten från undersökningen 2017 slog jag på stora trumman och kunde med glädje berätta att företagen upplever att företagsklimatet förbättrats på bred front i Dalarna. I år ser vi att den positiva utvecklingen fortsätter. Det känns så klart mycket bra och det är viktigt för Dalarna. Men vi behöver ha en diskussion om utvecklingen i de kommuner som tappar i årets mätning för att se vad som är de bokomliggande orsakerna och om vad som behöver prioriteras framöver, säger Teresa Bergkvist regionchef på Svenskt Näringsliv i Dalarna.

Två kommuner i 4-klubben

Rättvik och Vansbro är de kommuner i Dalarna som får bäst betyg av sina företagare. Båda kommunerna får ett snittbetyg på strax över fyra (bra) på den sexgradiga skalan. Bland Sveriges 290 kommuner är det endast 38 kommuner som får ett sammanfattande omdöme på 4,0 eller högre. I Rättvik upplever 39 % av företagen att företagsklimatet är mycket bra eller utmärkt. I Vansbro är motsvarande siffra 38 %.

Lokalt Företagsklimat Dalarna 2018

- Både Rättvik och Vansbro har gjort en långsiktig satsning på att förbättra sitt företagsklimat. De har odlat en kultur i kommunen där de har nära kontakt och bra dialog med näringslivet. De har tagit krafttag i frågor som är viktiga för deras företag; exempelvis inom myndighetsutövningen. Deras utmaning framöver är att fortsätta och förstärka arbetet med att bygga förståelse och förtroende mellan näringslivet och kommunen. Båda kommunerna kämpar med brist på arbetskraft, infrastrukturen och med tillämpningen av offentlig upphandling, fortsätter Teresa Bergkvist.

Klättrare fortsätter uppåt

Förra året kunde Älvdalen, Smedjebacken och Mora se rejäla förbättringar i företagens omdömen om företagsklimatet. Den positiva utvecklingen fortsätter på bred front i årets mätning. Företagen upplever att politikernas och tjänstemännens attityder till företagande samt dialogen med kommunledningen förbättrats markant. De får också relativt höga betyg när det gäller hur företagen upplever att kommunen vägleder och ger råd i samband med tillsyn, tillstånd och kontroller.

LFK Dalarna 2018

Årets glada utropstecken

Orsa är den kommun i Dalarna som i år uppvisar störst förbättring i sina resultat. Det sammanfattande omdömet stiger från 3,1 till 3,4, där 32 % av företagen ger kommunen betyget bra och 15 % betyget mycket bra eller utmärkt. 48 % av företagen tycker att dialogen med kommunledningen varit bra, mycket bra eller utmärkt, vilket kan jämföras med 28 % förra året. Orsa får dock fortsatt låga betyg i områden som kan kopplas till deras myndighetsutövning.

Ludvika är också en kommun som får avsevärt bättre betyg i årets mätning när det kommer till dialogen med kommunledningen och tjänstemännens och politikernas attityd till företagande. Ludvika får också relativt högt betyg från sina företag gällande deras vägledning och rådgivning vid tillsyn, tillstånd och kontroller.

LFK Dalarna 2018

- Jag blir glad, men inte förvånad när jag ser Ludvikas och Orsas siffror. Under året som gått har jag kunnat följa deras arbete och sett hur de tagit krafttag och ökat sin närvaro ute hos företagen. De har också varit duktiga på att berätta om sina företag och om hur vikta de är för kommunen. I Orsa har man bland annat tagit fram en ny handlingsplan, genomfört företagarvecka och en företagarstafett i sociala medier. I Ludvika har företagsbesöken ökat, mötesplatser skapats och gemensamma visionsdokument har tagits fram, säger Teresa Bergkvist.

Stabilt framåt

Företagen i Leksand upplever att företagsklimatet i kommunen blir stadigt bättre sedan 2009 (med undantag för 2015). I år får Leksand det femte högsta sammanfattande omdömet i Dalarna och 23 % av företagen upplever att företagsklimatet är mycket bra (5) eller utmärkt (6). Störst förbättring upplever företagen gällande tjänstemännens attityder till företagande. Leksand ser dock förbättrade resultat på nästan alla frågeområden. Tillgången till kompetens sticker dock ut i negativ bemärkelse.

Falun får ett förbättrat sammanfattande omdöme av sina företag för andra året i rad. 18 % uppger att de anser att företagsklimatet är bättre i dag än för fem år sedan, 48 % anser att det är oförändrat och 15 % att det blivit sämre. Det är en positiv utveckling jämfört när frågan ställdes 2015. Vi ser dock en negativ utveckling i flera av de underliggande frågorna i årets undersökning.

LFK Dalarna 2018

Positiva trendbrott

I Borlänge och Malung-Sälen ser vi positiva trendbrott i årets undersökning. I båda kommunerna ser vi en förbättring av resultaten på bred front.

I 2017 års mätning framkom att transportföretagen i Borlänge var missnöjda med kommunens företagsklimat Sedan dess har kommunen fokuserat sitt arbete mot branschen och vi ser en markant förbättring i transportföretagens sammanfattande omdöme av Borlänges företagsklimat 2018.

Företagen I Malung Sälen upplever att kommunpolitikernas och tjänstemännens attityder till företagande förbättras ordentligt. Det sammanfattande omdömet på kommunens företagsklimat är dock fortfarande på väldigt låg nivå.

LFK Dalarna 2018

Tråkig utveckling

I Avesta, Gagnef, Hedemora och Säter ger företagen sämre sammanfattande omdöme av kommunens företagsklimat i år jämfört med 2017. I dessa kommuner upplever företagen bland annat att tjänstemännens attityder till företagande och dialogen med kommunledningen försämrats. I Hedemora upplever man även att politikernas attityder till företagande blivit sämre.

- I Avesta har vi sett en positiv utveckling sedan 2011 och hade förra året ett ganska högt betyg. I år ser vi ett hack i kurvan och kommunen behöver ta sig en funderare kring varför. Hedemora, Säter och Gagnef får sedan tidigare ganska låga eller mediokra betyg av sina företagare i vår undersökning. Hedemora har haft en positiv trend sedan 2013 som tyvärr bryts i år. Säter har under många år pendlat lite upp och ner kring ett betyg på 3,3 till 3,4 och i år faller de tillbaka. Gagnef har haft en negativ trend sedan 2008, vilken bröts med en uppgång förra året. Tyvärr ser vi en ånyo en negativ utveckling i årets undersökning, säger Teresa Bergkvist.

LFK Dalarna 2018

- Sammanfattningsvis ser vi en positiv utveckling av företagsklimatet i Dalarna. Det känner jag också av när jag är ute och träffar företagare runt om i länet. Många kommuner jobbar aktivt med att få till en kulturförändring där alla som jobbar inom kommunen förstår varför företagsamma människor och deras verksamheters framgångar är viktiga för kommunen och för välfärdens finansiering. Men det handlar också om att kommunens kärnverksamheter är viktiga för våra företagare. Det är när den här kulturen är på plats som företagsklimatet blir i toppklass, säger Teresa Bergkvist och fortsätter;

- Att förbättra det lokala företagsklimatet kräver ett långsiktigt och tålmodigt arbete. När Svenskt Näringsliv för 20 år sedan började mäta det lokala företagsklimatet var det långt ifrån alla kommuner som arbetade med lokala näringslivsfrågor. I dag är undersökningen ofta en naturlig del av kommunernas strategiska arbete med att skapa bättre villkor för företagen avslutar Teresa Bergkvist.

Fakta - Enkät om företagsklimatet

Företagen får dels ge ett sammanfattande omdöme på företagsklimatet i sin kommun, men också betygsätta underliggande faktorer.

Betygsättningen sker på en sexgradig skala där 1= dåligt, 2=inte helt godtagbart, 3=godtagbart, 4=bra, 5=mycket bra och 6=utmärkt. Exempel på underliggande faktorer är följande;

  • Kommunpolitikernas attityder till företagande
  • Kommunala tjänstemäns attityder till företagande
  • Allmänhetens attityder till företagande
  • Skolans attityder till företagande
  • Media attityder till företagande
  • Dialog mellan företagare och kommunledning (politiker och tjänstemän)
  • Kommunens information till företagen
  • Företagens egna initiativ för att förbättra företagsklimatet
  • Kommunens service till företagen
  • Kommunens tillämpning av lagar och regler
  • Kommunens upphandling
  • Konkurrens från kommunens verksamheter
  • Tillgång till medarbetare med relevant kompetens
  • Vägnät, tåg- och flygförbindelser
  • Tele- och IT-nät

Läs mer på www.foretagsklimat.se

FöretagsklimatLokalt Företagsklimat
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist