Första advent tänder vi ett ljus för alla de kommuner som upphandlar varor och tjänster av företag. Som väljer att minska sin egen konkurrens gentemot näringslivet och som ser till företagens bästa.
När Svenskt Näringsliv mäter hur företagen upplever att upphandlingarna fungerar i kommunerna, är betygen låga. Men det finns ljusglimtar som är värda att lyftas denna mörka november-advent.
Att Ludvika kommun jobbat målmedvetet med att följa upp sina ramavtal och blivit mer trogen de som vinner upphandlingarna. En mycket fin resa för att säkerställa sitt upphandlingsarbete. Och att Säter och Hedemora genomfört några lyckade dialoger inför upphandlingar där lokala aktörer varit med och deltagit samt tagit sats inför 2022 för att förfina sin arbetsmodell.
När vi om fyra veckor öppnar julklapparna hoppas jag önskningen ska falla in om att fler kommuner på ett fint och ansvarstagande sätt väljer att fokusera på bra upphandlingar. Och, att många företag bidrar genom att lämna anbud men också bidrar till att utveckla processen genom feedback på både bra och utvecklingsbara områden.
Idag är cirka 70 procent av alla upphandlingsdokument kopior av tidigare versioner. Företag är innovationsrika, har ofta bra idéer och kan bidra till att utveckla offentliga verksamheter. Låt dem få chansen, genom att i god tid planera för en bra upphandling som öppnar upp för små och stora företag att bidra till kommunens och sin egen verksamhet. Då skapar vi ett bättre samhälle för alla.