Pandemin verkar långt ifrån över och de kraftigt stigande drivmedelspriserna, allra mest på diesel har blivit ett stort bekymmer de senaste månaderna för Mora Taxi.
Sedan sommaren 2018 äger och driver Johan Frost Mora Taxi AB tillsammans med sin kusin Conny Larsson.
Nu börjar optimismen sakta men säkert återvända efter en mycket tuff period. Men pandemin verkar långt ifrån över, dessutom kommer andra orosmoln som Johan inte rår över.
De kraftigt stigande drivmedelspriserna, allra mest på diesel har blivit ett stort bekymmer de senaste månaderna. Samtliga fordon hos Mora Taxi är idag dieseldrivna. Att gå över till elbilar ser Johan Frost inte som ett realistiskt alternativ.
– Bilarna är fortfarande alldeles för dyra. En annan aspekt är att tekniken kommer att utvecklas. Batterierna och tekniken i övrigt har säkert blivit bättre om några år samtidigt som bilarna blivit billigare.
Under ett normalår brukar varje fordon hos Mora Taxi rulla mellan 8 000 och 10 000 mil. Drivmedlet är en betydande utgiftspost.
– Vi skulle behöva en ekonomisk buffert, men med tanke på de allt högre drivmedelskostnaderna är det inte lätt att bygga upp den bufferten, säger Johan Frost.
En snabb och målmedveten satsning på varutransporter och budkörningar tidigt under pandemin blev ett framgångsrikt sätt för Mora Taxi att hålla näsan ovanför vattenytan.
– Det bidrog verkligen till att vi lyckades överleva, menar Johan Frost.
Mora Taxi har idag två minibussar och tre personbilar. Därtill kommer en skåpbil till den expanderande transportsidan. Företaget ska inom kort skaffa ytterligare en skåpbil för att kunna tillgodose behoven.
Det finns fyra och en halv heltidstjänster på Mora Taxi. Man tar också hjälp av åtta-tio extraförare. Att hitta lämpliga medarbetare är inte det lättaste.
– Vi har ändå haft tur som kunnat anlita förare som körde redan åt de tidigare ägarna. Det är ett par pensionärer och några som har arbeten som går att kombinera med att köra taxi, berättar Johan Frost.
Han betonar att taxijobbet på en liten ort inte enbart handlar om att köra personer från punkt A till punkt B.
– Du måste också ha en social kompetens och kunna fungera som lite av en problemlösare. Ofta känner vi ju våra kunder. Det blir en speciell relation.
Mora Taxi arbetar för närvarande inte alls med samhällsbetalda resor, alltså färdtjänst och skolskjutsar. På dessa områden är de ekonomiska marginalerna vanligtvis snäva.
– Men vid nästa upphandlingstillfälle ska vi försöka vara med. Det kan stärka vår verksamhet och ta företaget framåt, säger Johan Frost.