NYHET12 oktober 2016

Kilometerskatten gör mjölken smutsigare och dyrare

En liter svenskproducerad mjölk blir dyrare för slutkonsumenten – övrig mjölk blir sämre och produktionen av den blir mångfalt mer miljöbelastande och ovänligare mot djuren om regeringens planer på en kilometerskatt blir verklighet. Och det kan väl inte vara avsikten med ett styrmedel som förväntas förbättra miljön? Det undrar Staffan Eklöv, mejerichef på Grådö Mejeri i Hedemora.

Staffan Eklöv är mejerichef på Grådö Mejeri. Han ser med oro på regeringens planerade kilometerskatt.

Med en produktion av cirka 70 miljoner kilo mjölk om året är Grådö Mejeri utanför Hedemora är ett medelstort mejeri med svenska förhållandenden mätt. I förhållande till övriga Europa är det mycket litet. Företaget har rötter i Dalarnas månghundraåriga fäbod- och mejeritradition och i dag ingår närmare femtio kontrakterade gårdar i Dalarna och omkringliggande län.

– Vår nisch är att vara ett mejeri där all produktion sker i Sverige. Våra produkter kommer till 100 procent från svenska gårdar till skillnad mot våra större konkurrenter. Vi lyckas överleva tack vare hög kvalitet och det stora konsumentintresset kring inhemsk mjölkproduktion och bevarandet av öppna landskap, säger Staffan Eklöv.

Han får ofta telefonsamtal från kunder som vill försäkra sig om att mjölken verkligen produceras i Sverige och kan ärligt konstatera att så är fallet. Men går man till de större aktörerna inom mejerinäringen så kan man inte vara lika säker.

– Det är de stora utländska mejerierna som sätter prisnivån även i Sverige. Och den lyckas de hålla ner tack vare handel med storskalig mejeriproduktion i andra europeiska länder med lägre lönekostnader och sämre djurskydd. Vi lite mindre aktörer kan inte konkurrera med lägsta pris, utan försöker konkurrera med kvalitet, svensk produktion och bevarande av odlingslandskapet, säger Staffan Eklöv.

Denna balansgång mellan prisnivå och betalningsvilja är enligt Staffan Eklöv mycket känslig och minsta ytterligare belastning kan innebära nedläggning för både mejerier och bönder.

– I dag är det en bondgård om dagen som lägger ner i Sverige, på grund av pressade priser. Vi gör vårt bästa och försöker ge våra bönder lite mer betalt än vad våra konkurrenter erbjuder. Men det är tufft. Och tuffare lär det bli om kilometerskatten blir verklighet, säger Staffan Eklöv.

Han menar att en kilometerskatt skulle slå direkt mot de bondgårdar som i dag kämpar med små marginaler. De höjda transportkostnaderna skulle bli ett dråpslag mot bönder på landsbygden då de är beroende av lastbilstransporter för såväl intransporter, i form av foder och gödning, som uttransporter, då mjölken ska fraktas vidare för förädling. Indirekt blir de även drabbade då transporten till butikerna också blir dyrare och mjölkpriset därmed högre.

– Jag är förvånad över hur den rödgröna regeringen tänker. De säger sig värna det svenska odlingslandskapet, djurskydd, svenska arbetstillfällen och kortare transporter. Men i själva verket skrämmer de iväg produktionen till andra länder. På så sätt mångdubblas transportsträckorna. Mjölken produceras på ett sätt där vi inte har någon kontroll över djurskyddet och svenska bönder går i konkurs med förlorade arbetstillfällen och avfolkning av landsbygden som följd, säger Staffan Eklöv.

Miljöpartiet har länge drivit frågan om en skatt på avstånd, samtidigt som de för en uttalad linje för ett utökat djurskydd, levande landsbygd och mindre avgasutsläpp. Enligt Staffan Eklöv kommer kilometerskatten vara direkt kontraproduktiv gentemot dessa intentioner.

– För den som värnar om svensk produktion blir mjölken väldigt mycket dyrare. Den övriga mjölken kommer att släppa ut mer avgaser och riskerar att komma från industrier med dålig djurhållning, avslutar Staffan Eklöv.

Henrik Sjögren

Fakta

Grådö Mejeri AB
Moderbolag Falköpings Mejeri Ekonomisk förening. Kommun: Hedemora. Etableringsår: Grundat av Dalarnas bönder Verksamhet: produktion av mjölkprodukter (mjölk, yoghurt, kvarg, smör, filmjölk, gräddfil och creme fraiche). Antal anställda: 40 personer. Omsättning: runt 350 miljoner kronor år 2015.

SkatterTransport
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist