Kilometerskatten skrämmer industrin ur Sverige

NYHET Publicerad

KILOMETERSKATT - Vi arbetar hårt för att göra våra tillverkning så miljövänlig som möjligt. Men när vi förlorar våra kunder till Sydostasien och Kina så går tillverkningen i stället till fabriker som ofta inte bryr sig om miljön överhuvudtaget. Kilometerskatten riskerar alltså att få en miljöförstörande effekt i stället för tvärtom, säger David Pagels, vd på Dellner Couplers i Falun.

David_Pagels -1

David Pagels, vd på Dellner Couplers i Falun.

Foto: Magnus Stålberg

I den lilla byn Vika utanför Falun ligger det högteknologiska företaget Dellner Couplers som tillverkar tågkoppel och levererar sina produkter till tågtillverkare över hela världen. I år fyller företaget 75 år och även om mycket av produktionen successivt har flyttat utomlands så sker en stor del av slutmonteringen fortfarande i Vika.

 - Jag har varit mån om att behålla en stor del av slutmonteringen i Vika även om vi numera har största delen av tillverkningen i Polen. Det sänder goda signaler till kunderna om vi kan berätta att tillverkning sker hemma i Sverige, säger David Pagels, vd för Dellner Couplers. 

Men han ser ett stort orosmoln, inte bara för Dellner Couplers, utan även andra tillverkande företag som vill behålla sin produktion i Sverige. 

- De signaler som regeringen nu sänder ut är att vi som fortfarande tillverkar i Sverige kommer att få det ännu tuffare att behålla vår produktion inom landets gränser. Framförallt för oss som verkar på landsbygden. 

Det går dagligen minst en tung lastbil mellan produktionsenheten i Polen och slutmonteringen vid huvudkontoret i Vika. Att lägga transporten på järnväg är helt uteslutet på grund av de korta ledtider som kunderna kräver. Det finns ingen räls som går ut till lilla Vika. Det skulle kräva omlastningar och väntan på godstågstider, vilket skulle göra produktionen trögare och kraftigt försena leveranserna. 

- Som landsbygdsföretag har vi långt till Sveriges gräns mot kontinenten. Förslaget att lägga 24 kronor per mil i skatt på det avståndet varje dygn skulle tvinga oss att kraftigt höja priserna. När vi får en förfrågan från de stora tågtillverkarna så konkurrerar vi med tyska och kinesiska tillverkare som dessutom har lägre skatter och lönekostnader. 

Då Dellner Couplers redan nu betalar de extra kostnaderna för att skeppa produkterna från Polen till Vika och tillbaka ut i världen skulle incitamenten för att behålla tillverkningen i Sverige försvagas. David Pagels är övertygad om att detta skulle drabba många fler företag än hans och kraftigt försvaga Sverige i den globala konkurrensen. 

- Resultatet av kilometerskatten blir att svenska tillverkare kommer försöka trimma ner sin tillverkning till ett minimum i Sverige och söka tillverkare utomlands där dessutom lönekostnaderna är lägre. 

Allra hårdast slår förslaget mot de tillverkande företagen på landsbygden, menar David Pagels. Problematiken med avfolkningen kommer att påskyndas och storstäderna kommer att förtätas ytterligare. 

- De företag som vill ha sin tillverkning kvar i Sverige kommer naturligtvis att vilja lägga den i närheten av de områden där infrastrukturen för annan typ av transport är som bäst. Och då är det ju storstäderna som gäller. Där finns knutpunkterna för tågtransport och de viktiga hamnarna. Om man spetsar till det lite så verkar det som om regeringen har bestämt sig för att sätta dit de företag som fortfarande är verksamma på landsbygden, säger David Pagels. 

Regeringens avsikt med avståndsskatten är att minska miljöbelastningen, men även på detta område anser David Pagels att åtgärden är rent kontraproduktiv. 

- Vi har kunder från jordens alla hörn. Jag är stolt över att kunna ta dem hit till den idylliska miljön, blicka ut över vackra Vikasjön och samtidigt kunna visa upp en konstruktionsavdelning med ett knowhow i världsklass. Låt oss och andra företag på landsbygden fortsätta att ha den möjligheten, avslutar David Pagels. 

Henrik Sjögren

Fakta

Dellner Couplers AB
VD: David Pagels
Huvudkontor: Vika, i Falu kommun.
Omsättning: 1,1 miljard år 2015.
Antal anställda: 481 personer
Etableringsår: 1941

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Hur utvecklas företagsklimatet i Dalarna just nu

FÖRETAGSKLIMAT Det är en svår tid för såväl företag som kommuner där både liv och livsverk står på spel. Det är en tid när kommunernas inställning och välvilja att hjälpa och underlätta för företag har fått prövas på ett helt unikt sätt. Aldrig tidigare har kommunernas vilja och förmåga att göra vad de kan för att rädda sitt lokala näringsliv visat sig så tydligt i praktiken. Lite paradoxalt är detta kärnan i det som kännetecknar ett gott företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Stor lättnad efter beskedet om slopat inreseförbud

VÄLKOMMET BESKED "Jag känner en stor lättnad. Det här förändrar allt. Jag blir precis mållös", säger Fredrik Gundhe, ägare och vd på Dala Kvalitetsskog i Insjön. Glädjen är inte att ta miste på sedan regeringen, efter en rekommendation från Europeiska rådet och kommissionen, meddelat att man kommer att införa undantag i inreseförbudet för säsongsarbetare inom trädgårds- och skogsnäringen.
NYHET Publicerad:

Kompetenslyft tar fjällhotellet ur krisen

BESÖKSNÄRING Anställda hos Sälens högfjällshotell går utbildningar inom marknadsföring och digitalisering under korttidspermitteringen. "Ingen mår bra av att sitta hemma 80 procent av sin arbetstid och inte veta vad man ska göra", säger Thommy Backner, vd och ägare.
NYHET Publicerad:

Mörka siffror för Dalarnas företag

KONJUNKTUREN Svenskt Näringslivs senaste konjunkturrapport visar att 61 procent av företagen i Dalarna har en lägre produktion och försäljningsvolym än för sex månader sedan. Siffrorna är alarmerande, säger Henrik Navjord, regionchef vid Svenskt Näringsliv Dalarna.
NYHET Publicerad:

Bemanningsförmedling istället för uppsägningar

CORONAKRISEN För att inte behöva säga upp sina anställda har dalaföretagaren Robin Sjöblom utvecklat bemanningsförmedlingen Uniser. Tjänsten gör det möjligt för företag som har tappat efterfrågan på grund av coronakrisen att hyra ut sin personal till verksamheter där behovet av arbetskraft är större.
NYHET Publicerad:

Coronakrisen slår hårt mot företag i Dalarna

OROVÄCKANDE SIGNALER Corona-krisen påverkar många företag i Dalarna. Bara 13 procent av företagen anser att de har en normal produktionskapacitet. Hela 52 procent av företagen i länet upplever finansierings- och likviditetsproblem.
NYHET Publicerad:

Vi behöver se ökad inhemsk turism i sommar

CORONAKRISEN Garpenbergs slott har funnits i över tvåhundra år, men har sällan varit så öde som nu. Coronakrisen har fått till följd att i princip samtliga gäster uteblivit. – Ju fler svenskar som väljer att semestra i Sverige, desto fortare kommer det gå att få näringslivet på fötter igen, menar ägaren John Sandh.
NYHET Publicerad:

Restaurangbranschen är Sveriges största integrationsmotor

CORONAKRISEN När restauranger, caféer och butiker tvingar säga upp sin personal till följd av corona-krisen försvinner den språngbräda in på arbetsmarknaden som dessa verksamheter har inneburit för många. Urban Italian Groups vd Brazer Bozlak varnar för konsekvenserna av detta.
NYHET Publicerad:

TSL redo att hjälpa vid arbetsbrist

OMSTÄLLNING Coronakrisen tvingar just nu många företag runt om i landet till både permitteringar och varsel och på TSL Trygghetsfonden står man nu redo. "Vår verksamhet är designad för att klara stora ökningar av antalet uppsagda, men detta är en extrem situation. Därför har vi skalat upp resurserna och justerat våra verksamhetsprocesser så att vi kan hantera alla de som kommer att behöva hjälp till nytt jobb", säger Markus Sandin, på Trygghetsfonden TSL region Mitt.
NYHET Publicerad:

Orsa Besparingsskog hjälper lokala företagare

CORONAKRISEN Orsa Besparingsskog grundades 1879 och redan från början var syftet att använda avkastningen för sådant som gynnade delägare och bygd. På grund av corona-krisen öppnar nu styrelsen upp möjligheten för företag att skicka in affärsförslag till Orsa Besparingsskog. Det berättar Joakim Myhrman, förvaltare vid Orsa Besparingsskog.
NYHET Publicerad:

Dalakommuner underlättar för krisande företag

CORONAKRISEN Coronakrisen innebär stora svårigheter för Dalarnas företag, varav många tvingas varsla och andra hotas av konkurs. För att underlätta för Dalarnas företag har kommunerna vidtagit olika typer av åtgärder för att mildra krisens effekter.
NYHET Publicerad:

Vi måste alla hjälpas åt

KRÖNIKA Nu när det nya coronaviruset på många sätt lamslår vårt samhälle gäller det att tänka på de företag som finns omkring oss. Varje gång du köper en tjänst eller produkt så är du med och bidrar till att hålla ett företag i länet igång och hjälper så att en anställd kan behålla sitt jobb. Det skriver Henrik Navjord i en krönika.
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Livskraftiga jobb och företag riskerar att slås ut

DEBATT Under den gångna veckan har situationen för många av våra företag i Dalarna förvärrats dramatiskt. I våra kontakter med företagen vittnar nu allt fler om fallande intäkter, problem i produktion och oro över möjligheten att behålla medarbetare. Det slår brett även om vissa branscher givetvis är mer utsatta. Åtgärder behövs och några kommuner har fattat lokala beslut i hur man kan underlätta för det lokala näringslivet, jag hoppas ännu fler följer efter.
NYHET Publicerad:

Senaste nytt: Kraftfulla krisåtgärder men fler kommer att behövas

CORONA Läget för svenska företag har förvärrats dramatiskt på mycket kort tid. ”Därför är det bra att regeringen, i linje med Svenskt Näringslivs förslag, vidtar ytterligare åtgärder som kan hjälpa företag ur den mest akuta krisen, säger vd Jan-Olof Jacke i en kommentar till regeringens nya krispaket.
NYHET Publicerad:

Anrikt bruk med ny miljöteknik

MILJÖ Arctic Paper Grycksbo utanför Falun började sin satsning mot en fossilfri produktion redan 2009. Bruket producerar idag 220 000 ton finpapper med noll utsläpp av fossila växthusgaser från sin produktion. "Miljöarbetet är väl förankrat i företagets ledning och affärsverksamhet, det finns i vår affärskultur, vårt dna", säger Michel Fejér vd för företaget.
NYHET Publicerad:

Snickeriföretag efterlyser standard för miljöbedömningar

REGELKRÅNGEL Omsorg om människa och miljö har ända sedan starten för 22 år sedan varit en viktig ledstjärna för Dala Ledstång och Snickeri. Därför är det ett hårt slag för delägaren Anna-Karin Tyskhagen, när hon numera förlorar affärer på grund av att företaget inte mäktar med att få verksamheten godkänd enligt branschens alla olika miljöbedömningar.
NYHET Publicerad:

Utbildningssystemet för yrkesbytare måste bli bättre

VUXENUTBILDNING "Systemet för vuxna som vill byta arbete fungerar inte, detta trots att många branscher skriker efter kompetent personal". Det menar Anneli Gunnars som är vd och skolchef vid Älvdalens Utbildningscentrum. På sikt ger detta mycket negativa effekter för företagen i utsatta branscher.
NYHET Publicerad:

Miljöomställning ger sur bi(l)effekt

SKATTER Politiska beslut minskar omsättningen med över 15 miljoner kronor hos Kents Bilcentrum. När argumenten dessutom inte håller då säger en irriterad bilhandlare Per Gruvris ifrån. Han får medhåll från stora delar av bilförsäljningsbranschen när han hävdar att bonus/malus-systemet varken är bra för företagen eller miljön.
NYHET Publicerad:

Brist på lönsamhet en utmaning för logistikbranschen

TRANSPORT Frakter och logistik får inte kosta pengar, det ska bara finnas och det ska fungera. Tyvärr är det en bild många har av en bransch som går på knäna för att överleva. ”Fler måste förstå att branschen har stora utmaningar på grund av bristen på lönsamhet”, säger Anna Gåsste som är CFO hos DalaFrakt.