NYHETIdag

Otydliga miljömål bromsar transportsektorns omställning

När det politiska regelverket snabbt kan ändras blir det svårare att investera i grön teknik. Det framhåller Alwex vd Peter Sagebrant.

Peter Sagebrant, vd Alwex
Foto: Alwex

Att satsa på gröna transporter och hållbarhet är givet för transport- och logistikföretaget Alwex som har huvudkontor i Växjö. Men regelbördan är rejält betungande i sammanhanget, understryker vd:n Peter Sagebrant. Han ser en otydlighet kring miljömålen och menar att elbilar får för stort och ensidigt fokus. Målet att minska utsläppen står alla bakom, men alla bränslen behövs för att klara transportsektorns olika behov och de skilda geografiska förutsättningarna runt om i landet, framhåller han.

I dagsläget körs Alwex lastbilar huvudsakligen på diesel, men också en del biogas. Eldrift blir allt vanligare på marknaden, men är fortfarande väldigt beroende av geografin. Vid längre sträckor är batterikapaciteten fortfarande för låg för att räcka till, särskilt som laddinfrastrukturen för tunga fordon ännu är väldigt begränsad.

För att kunna investera ytterligare i grön teknik måste branschen få tydligare regler som ligger fast under rimligt lång tid. Annars lär få våga investera i fordon som de ska ha i drift i åtminstone åtta år, påpekar Peter Sagebrant. Som exempel pekar han på hur Alwex gjorde investeringar i biogas – som ganska snart därefter belades med högre skatt. Planerna på en strikt miljözon i Stockholms innerstad är ett annat fall som visar hur fel det kan bli. Där ställde branschen om och investerade för att kunna möta det politiska beslutet – som sedan bara revs upp.

Givetvis kan politiska beslut ta tid och förutsättningar förändras, men om det inte går att planera i längre tidsperspektiv riskerar hela omställningen att bromsas, menar Peter Sagebrant. Särskilt som det också är en utmaning att få transportköparna att betala lite mer. Alwex har många kunder inom livsmedelssektorn som kämpar med vinstmarginalerna på sina varor redan idag. Och att ställa om till fossilfria alternativ blir åtminstone 5–6 procent dyrare, vilket är tufft för lågmarginalbranscher att klara.

Subventioner diskuteras ofta i sammanhanget, men det tror Peter Sagebrant inte är rätt väg att gå. Risken är att det snedvrider marknaden och gör hela prissättningen skev, menar han. Vad som behövs är i stället mer långsiktighet. Med stabilare, mer förutsägbara regler kan transportbranschen ställa om i ännu högre takt än idag.

Grön omställningTransport
Skriven avTobias Lindberg
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist