En av de stora utmaningarna för Dalarna är svårigheterna att rekrytera arbetskraft. Detta problem sammanfaller med de låga kunskapsresultaten i svensk skola. Det visar en rapport från Svenskt Näringsliv som släpps i dag. För att komma åt problemen föreslår Svenskt Näringsliv att betydelsen av bas- och ämneskunskaper ska stärkas.
Arbetslösheten i Dalarna är 6,3 procent (Arbetsförmedlingens statistik 2018) och företagen har svårt att hitta rätt arbetskraft. Samtidigt råder det sedan länge brister i den svenska skolan. Sveriges position i internationella undersökningar som PISA och TIMSS har sjunkit stadigt sedan 2000-talets början. Våren 2018 misslyckades var fjärde elev med att avsluta sin gymnasieutbildning med godkända betyg inom tre år.
I en ny rapport som släpps i dag redogör Svenskt Näringsliv för det starka sambandet mellan de internationella provresultaten och olika länders välstånd. Om PISA-resultaten höjs med 100 poäng skulle den årliga tillväxten öka med 1,3 procentenheter.
Ett av problemen som Svenskt Näringsliv identifierar i sin rapport är skolans kunskapssyn. Dagens grund- och gymnasieskola beskrivs som alltmer relativistisk, med ett ifrågasättande av absolut kunskap.
Svenskt Näringsliv förordar istället en objektiv, vetenskapligt förankrad kunskapssyn. I rapporten föreslås förändringar av såväl kursplanerna och läroplanerna, samt att läraren ska stå i centrum. Om inte, menar Svenskt Näringsliv att skolans kris riskerar att bli permanent.
Här är alla Svenskt Näringslivs förslag till prioriterade reformområden:
Rapporten är den nionde i ordningen inom ramen för projektet Ett utmanat Sverige. Ett Utmanat Sverige syftar till att föreslå reformer som behövs om 10, 15 och 20 år för att värna välståndet och tillväxten i Sverige.
UtbildningSKOLA UTBILDNING.