Senaste artiklarna
- Rapport – 9 december 2025
Unga och lärare - ungas inställning till läraryrket, lärarutbildningen och potentiella målgrupper för en ny typ av KPU

- Nyhet – 18 juni 2025
Nödvändig kunskapsinjektion i läro- och kursplaner
Läroplansutredningen är ett viktigt steg framåt för svensk skola. Mer kunskapsrika kurs- och ämnesplaner kan bli viktiga byggstenar för att bättre vägleda lärare, men även landets läromedelsförfattare och lärarutbildare, skriver Gustav Blix, policyexpert kompetensförsörjning.
- Rapport – 9 juni 2025
Överkapacitet i grundskolan och merkostnader för kommuner

- Rapport – 28 november 2023
En ny kursplan i matematik – hur den skulle kunna se ut och varför

- Rapport – 28 november 2023
Hur bör man förändra kursplaner i matematik - argument från den internationella forskningen

- Rapport – 28 augusti 2023
No Excuses – en skolpolitisk lösning för Sveriges utanförskapsområden?
- Nyhet – 22 juni 2023
Viktiga slutsatser om yrkeshögskolan av utredaren
Det finns mycket positivt i utredningen för Framtidens yrkeshögskola. Nu gäller det att regeringen förvaltar utredningens arbete, skriver Hanna Cederqvist, policyexpert kompetensförsörjning.


- Nyhet – 8 juni 2023
Matematikkunskaperna måste förbättras i grundskolan
Vaga kursplaner kan vara en bidragande orsak till att elever presterar sämre i matematik, visar en rapport. ”Det är inte vilket ämne som helst. Det är grunden för de samhällsutmaningar som vi har”, säger Mia Bernhardsen, chef för avdelningen för näringslivets kompetensförsörjning.


- Nyhet – 2 juni 2023
Yrkesutbildningarna måste bli branschnära
LO och Svenskt Näringsliv är överens; den gymnasiala yrkesutbildningen är vital för att motverka kompetensbristen. Tillsammans kräver de att politiken involverar branscherna i en högre utsträckning i formandet av yrkesutbildningarna.


- Nyhet – 16 maj 2023
Svaga skolresultat kräver krafttag från regeringen och Skolverket
Det är oroväckande att snittresultaten faller för svenska elever i kunskapsmätningen PIRLS 2021 som undersöker läsförmåga och attityder till läsning i årskurs 4. Det skriver Gustav Blix, policyexpert kompetensförsörjning.

