Läroplansutredningen är ett viktigt steg framåt för svensk skola. Mer kunskapsrika kurs- och ämnesplaner kan bli viktiga byggstenar för att bättre vägleda lärare, men även landets läromedelsförfattare och lärarutbildare, skriver Gustav Blix, policyexpert kompetensförsörjning.
Svenskt Näringsliv har lämnat sitt remissvar till läroplansutredningen Kunskap för alla – nya läroplaner med fokus på undervisning och lärande (SOU 2025:19). I huvudsak välkomnar vi utredningens slutsatser och hoppas att regeringen arbetar intensivt utifrån förslagen för att ta fram de kunskapsrika läro- och kursplaner med en mer tydlig progression som svenskt skolväsende behöver.
Att hitta kompetenta medarbetare är en av det svenska näringslivets största utmaningar. Därför är Svenskt Näringsliv engagerade i alla delar av den svenska utbildningskedjan.
Under de senaste två åren vi gjort en särskild kraftsamling för att lyfta kunskapsresultaten i svensk grundskola så att fler når gymnasiebehörighet. Arbetet märks kanske framför allt genom vårt initiativ Näringslivets skolforum där ett stort antal forskare och experter har bidragit med problembeskrivningar och förbättringsförslag. Bland annat har vi pekat på behovet av förbättrade styrdokument och lämnat förslag till på förbättrade kursplaner i historia och biologi.
Även om det i stort är en förtjänstfull utredning så finns det också brister.
Vi välkomnar utredningens slutsatser att undervisningen i högre utsträckning behöver bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet. Vi noterar samtidigt stora skillnader mellan de olika exempel på nya kursplaner där förslagen i Biologi och Samhällskunskap lämnar en hel del mer att önska både kring kunskapsrikedom och en mer tydlig progression. Svenskt Näringsliv uppmanar därför regeringen att inte sänka ambitionerna utan hålla i frågan så att vi når hela vägen den här gången (och inte råkar ut för liknande problem som under tidigare reformer).
Även om det i stort är en förtjänstfull utredning så finns det också brister. Svenskt Näringsliv lämnar därför flera konkreta förslag till förbättringar inte minst vad det gäller entreprenörskap, elevernas STEM-kunskaper, skolans förhållningssätt till den snabba tekniska, inte minst digitala, utvecklingen samt hur skolväsendet behöver förbättra såväl yrkes- och studievägledningen som den praktiska arbetslivsorienteringen (prao).
Sammanfattningsvis ser vi utredningen som ett viktigt steg framåt för svensk skola där inte minst mer kunskapsrika kurs- och ämnesplaner kan bli viktiga byggstenar för att bättre vägleda inte bara lärarnas undervisning utan också det viktiga arbete som landets läromedelsförfattare och lärarutbildare utför.
GymnasieskolaGrundskolaNäringslivets skolforumKompetensförsörjningSKOLA UTBILDNING.Entreprenörskap