Gymnasieskola
En väl fungerande kompetensförsörjning är avgörande för svenska företags konkurrenskraft och för Sveriges välstånd. Gymnasiet har en nyckelroll i utbildningssystemet som en brygga från grundskolan till högre studier eller in i yrkeslivet.
Läs mer
Enligt Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät är gymnasial yrkesutbildning den mest efterfrågade kompetensen när företag ska rekrytera nya medarbetare. Och gymnasiets högskoleförberedande program lägger grunden för duktiga studenter på landets universitet och högskolor.
Gymnasieskolans uppdrag är många. Att ge eleverna en grundläggande förståelse för, och tilltro till, det demokratiska systemet samt en förmåga att sortera och värdera källor är fundamentalt. Att lägga grunden till ett rikt privatliv och ett framgångsrikt yrkesliv är lika viktigt.
Samtidigt ser vi flera problem med gymnasieskolan idag. Ett av de allvarligaste är genomströmningen. Knappt 80 procent av alla elever som börjar på gymnasiet har en godkänd gymnasieexamen fem år senare. Ett annat problem är att för få elever väljer ett yrkesprogram. Generellt är också gymnasieskolans kontakter med företag och omgivande samhälle inte heller tillräckligt omfattande och arbetslivets involvering i framför allt yrkesprogrammen behöver öka.
Gymnasieskolans effektivitet, kvalitet och relevans är avgörande för att kompetensförsörjningen i Sverige ska fungera och för att eleverna ska kunna skaffa sig sitt första jobb eller komma in på rätt utbildning.
NyhetFöretagaren: Näringslivet skriker efter kompetens – men eleverna går fel program
Sedan ett år tillbaka ska utbildningar som leder till jobb prioriteras på landets gymnasieskolor och på komvux. De första stegen har tagits, men det finns barnsjukdomar. ”Samarbetet måste vässas rejält mellan skolhuvudmännen och mellan skolor och näringslivet”, säger företagaren Jörgen Rasmusson.
NyhetGymnasieskolan kan mycket bättre
Det är centralt att den nya gymnasieutredningen blir tillräckligt omfattande så att förutsättningarna finns för att kraftigt förbättra gymnasieskolans resultat, skriver Johan Olsson, policyexpert kompetensförsörjning.
NyhetEfter kritiken: Miljardsatsning på svenska yrkesutbildningar – ”Äntligen”
Sverige skriker efter yrkeskompetens, men fördomar och för få utbildningsplatser bromsar utvecklingen. Långt om länge satsar regeringen nu miljarder på att bygga ut yrkesutbildningarna och anpassa dem efter arbetsmarknadens behov.
Våra senaste webbinarier
Dimensioneringsreformen – hur går det egentligen?
Sändes: 2025-12-10

Så får vi fler att välja STEM
Sändes: 2025-09-02

Så lyfter vi kvaliteten på mattelektionerna
Sändes: 2024-11-20

Viten eller vägledning- hur kan inspektioner ge bättre skolresultat?
Sändes: 2023-12-13

Planering och dimensionering av gymnasial utbildning
Sändes: 2023-12-06

Kan bättre kursplaner lyfta Sveriges svaga matte-resultat?
Sändes: 2023-11-28

Därför har vi inte fler ingenjörer i Sverige
Sändes: 2023-11-15

Yrkesvux som jobbmotor
Sändes: 2022-10-28
Dimensioneringsreformen – hur går det egentligen?
Sändes: 2025-12-10

Så får vi fler att välja STEM
Sändes: 2025-09-02

Så minskar vi läsgapet i svensk skola
Sändes: 2025-06-03
Från utbildning till jobb
Sändes: 2024-12-03

Så lyfter vi kvaliteten på mattelektionerna
Sändes: 2024-11-20

Viten eller vägledning- hur kan inspektioner ge bättre skolresultat?
Sändes: 2023-12-13

Planering och dimensionering av gymnasial utbildning
Sändes: 2023-12-06

Kan bättre kursplaner lyfta Sveriges svaga matte-resultat?
Sändes: 2023-11-28

Därför har vi inte fler ingenjörer i Sverige
Sändes: 2023-11-15
Kontaktpersoner
Johan Olsson
Se kontaktuppgifter
Senaste artiklarna
- Nyhet – 16 december 2025
Riksrevisionen: Vetenskaplig grund bristvara i undervisningen
Svensk skola ska vila på vetenskaplig grund – men Riksrevisionen slår nu fast att statens kunskapsstöd brister på nästan alla punkter. Överlappande uppdrag, avsaknad av metod och systematik samt otillräcklig kompetens gör att lärare lämnas i sticket och eleverna hamnar i kläm.


- Nyhet – 11 december 2025
Företagaren: Näringslivet skriker efter kompetens – men eleverna går fel program
Sedan ett år tillbaka ska utbildningar som leder till jobb prioriteras på landets gymnasieskolor och på komvux. De första stegen har tagits, men det finns barnsjukdomar. ”Samarbetet måste vässas rejält mellan skolhuvudmännen och mellan skolor och näringslivet”, säger företagaren Jörgen Rasmusson.


- Rapport – 10 december 2025
En lyckad reform? Så kan reformen om planering och dimensionering av gymnasial utbildning följas upp och utvärderas

- Rapport – 9 december 2025
Unga och lärare - ungas inställning till läraryrket, lärarutbildningen och potentiella målgrupper för en ny typ av KPU

- Nyhet – 17 november 2025
Gymnasieskolan kan mycket bättre
Det är centralt att den nya gymnasieutredningen blir tillräckligt omfattande så att förutsättningarna finns för att kraftigt förbättra gymnasieskolans resultat, skriver Johan Olsson, policyexpert kompetensförsörjning.


- Nyhet – 26 september 2025
Efter kritiken: Miljardsatsning på svenska yrkesutbildningar – ”Äntligen”
Sverige skriker efter yrkeskompetens, men fördomar och för få utbildningsplatser bromsar utvecklingen. Långt om länge satsar regeringen nu miljarder på att bygga ut yrkesutbildningarna och anpassa dem efter arbetsmarknadens behov.


- Nyhet – 24 september 2025
En bra budget för yrkesutbildningen för vuxna
I höstbudgeten finns tre strategiska satsningar för att stärka yrkesutbildningen för vuxna som Svenskt Näringsliv arbetat för att få till stånd. De kommer, om de används på rätt sätt, bidra med stärkt kompetensförsörjning av yrkeskompetens, skriver experten Hanna Cederqvist.


- Rapport – 24 september 2025
Kommunal tillväxtagenda 2026-2030

- Nyhet – 22 september 2025
Så kan Sveriges nya STEM-strategi börja leverera
Sverige har fått en STEM-strategi och en särskild delegation för att skolan ska fokusera mer på matematik, teknik och de naturvetenskapliga ämnena. Det är bra, men nu måste det också bli verkstad. ”Jag kan inte nog understryka hur viktigt det här arbetet är”, säger Lena Eliasson, Saab.


- Nyhet – 3 september 2025
”Slajm och K-pop” – så kan unga lockas till STEM-utbildningar
Trots att efterfrågan på ingenjörer och forskare ökar i Sverige har det blivit allt svårare att locka unga till naturvetenskapliga ämnen. Nu lyfts nya vägar fram för att vända trenden. ”Det kan väcka intresset”, säger författaren och tv-producenten Elin Ek.



