Ett andraspråksperspektiv på läskrisen
HAR SÄNTS LIVE
Den allt vanligare bilden av en allvarlig ”läskris” i Sverige behöver nyanseras. Idag har 27 procent av eleverna i svenska förskolor och grundskolor utländsk bakgrund och många av dessa elever lär sig läsa på sitt andraspråk. Men, trots att gruppen elever som utvecklar svenska som andraspråk tydligt utmärker sig med generellt låga resultat när det gäller läsförståelse hamnar inte alltid dessa elever i fokus när det gäller förbättringsåtgärder.
I en ny rapport presenterar Josefin Nilsson och Karin Pettersson från Nationellt centrum för svenska som andraspråk vid Stockholms universitet flera förslag kring hur vi kan förbättra den tidiga läsundervisningen för elever som lär sig läsa på sitt andraspråk för att minska läsgapet och säkerställa att alla elever i Sverige får den undervisningen de behöver och har rätt till.
Josefin Nilsson, fil dr i språkdidaktik, Nationellt centrum för svenska som andraspråk, Stockholms universitet
Karin Pettersson, leg. lärare, Nationellt centrum för svenska som andraspråk/Stockholms stads utbildningsförvaltning
Sara Anvarsson, CTO på LegiLexi
Kristina Ansaldo, Samordnare för nyanländas lärande, Utbildningsförvaltningen
Mia Bernharsen, Avdelningschef kompetensförsörjning, Svenskt Näringsliv
Gustav Blix, moderator
HAR SÄNTS LIVE