Seminarium

Så minskar vi läsgapet i svensk skola

Ett andraspråksperspektiv på läskrisen

karta
jun
03

Delta digitalt eller fysiskt

Storgatan 19, Stockholm

Projektrummet

Öppna karta

3 juni 15:30–16:30

Den allt vanligare bilden av en allvarlig ”läskris” i Sverige behöver nyanseras. Idag har 27 procent av eleverna i svenska förskolor och grundskolor utländsk bakgrund och många av dessa elever lär sig läsa på sitt andraspråk. Men, trots att gruppen elever som utvecklar svenska som andraspråk tydligt utmärker sig med generellt låga resultat när det gäller läsförståelse hamnar inte alltid dessa elever i fokus när det gäller förbättringsåtgärder.

I en ny rapport presenterar Josefin Nilsson och Karin Pettersson från Nationellt centrum för svenska som andraspråk vid Stockholms universitet flera förslag kring hur vi kan förbättra den tidiga läsundervisningen för elever som lär sig läsa på sitt andraspråk för att minska läsgapet och säkerställa att alla elever i Sverige får den undervisningen de behöver och har rätt till.

Medverkande

Josefin Nilsson, fil dr i språkdidaktik, Nationellt centrum för svenska som andraspråk, Stockholms universitet

Karin Pettersson, leg. lärare, Nationellt centrum för svenska som andraspråk/Stockholms stads utbildningsförvaltning

Sara Anvarsson, CTO på LegiLexi

Kristina Ansaldo, Samordnare för nyanländas lärande, Utbildningsförvaltningen

Mia Bernharsen, Avdelningschef kompetensförsörjning, Svenskt Näringsliv

Gustav Blix, moderator

Läs också

Så minskar vi läsgapet.pdf

Läs också

Legilexi_Skolforum_2025 (kopia).pdf

Näringslivets skolforumGrundskolaGymnasieskola