Juste konkurrens svårt med LOU

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Lagen om offentlig upphandling har goda syften men slår fel. Det har blivit för stort fokus på lägsta pris istället för att även se till kvalitet och service. Anledningen till det är att det finns en allmän utbredd missuppfattning om att offentlig verksamhet alltid måste välja det lägsta priset. För skattebetalarnas bästa. Det är bara delvis sant. LOU finns i första hand för att skydda företagen och säkerställa att konkurrensen fungerar avseende kvalitet, service och pris.

Mikael Sundström, Arkitektkopia
Foto: Anna-Karin Björnström, Gefle Dagblad

Mikael Sundström, Arkitektkopia

Grundsyftet är bra; motverka korruption, förhindra kartellbildning, jäv och säkra kvalitet i offentlig verksamhet men det fungerar inte i praktiken.

Ytterligare en försvårande omständighet är kommunernas eller regionernas gemensamma externa inköpsorganisationer. Här i Gävleborg har till exempel ett tiotal kommuner och regionen gått samman i myndigheten Inköp Gävleborg för att göra gemensamma inköp och upphandlingar.

Varför fungerar det inte? Jo därför att administrationen är tung och upplevs krånglig. Speciellt då det gäller frekvent återkommande inköp/upphandlingar på mindre belopp. Både för oss som ska lämna anbud och för de som ska köpa in tjänster eller produkter. Min upplevelse är att kostnaderna för att hantera en upphandling ofta inte står i proportion till affärens omfattning. Det gör att många företag, framförallt de mindre, drar sig för att lämna in anbud, de har inte möjlighet att avsätta den tid som krävs. Det kostar för mycket och risken att man går tomhänt från affären är stor.

Jag äger och driver tryckeriet Arkitektkopia. I mina kontakter med offentligt anställda tjänstemän har jag ofta mötts med skepsis. Även då jag varit avtalspart. Innan jag ens fått möjlighet beskriva mitt erbjudande mötts jag av följande standardsvar: ”Vi har redan en leverantör som vi är nöjda med. Det där får du ta med Inköp”. Det betyder att de gör som det alltid har gjort. Man verkar resonera: ”gör jag som jag alltid har gjort så kan det ju inte bli fel”. Det enda som är säkert är att de gör helt fel i förhållande till den lag de lyder under. Tjänstemännen, i detta fall informatörer, som normalt är vår professionella motpart i inköpsprocessen, lämnar i praktiken över hela ansvaret till inköparen och i förlängningen Inköp Gävleborg av rädsla att göra fel. Då en inköpare helt naturligt inte vet någonting om respektive bransch och dess kommersiella villkor blir det lätt väldigt fel och orättvisa villkor mot oss leverantörer. Det blir en katta och råtta lek där priset kan bli helt fel och den stora förloraren är skattekollektivet.

Det är vanligt att den centrala inköpsavdelningen har skapat så omfattande och krångliga upphandlingsunderlag att det inte går att förstå vad vi skall lämna anbud på. Som jag ser det är det den enskilde tjänstemannens ansvar att varje upphandling görs så som lagen alternativt den egna organisationens direktiv föreskriver. Känner vederbörande inte till det är ansvarig tjänsteman skyldig att ta reda på det. Känner man sig osäker kan vi leverantörer gärna svara på frågor.

Jag önskar enklare upphandlingar, mer tydliga politiska och väl förankrade riktlinjer om syftet och den enskildes skyldighet runt offentliga affärer. Dessutom att inköparens ansvar utökas så att hen tvingas följa upp att avtalen verkligen efterföljs. Att det införs omvänd vitesklausul i avtalen där köparen kan bli skyldiga ett vitesbelopp på låt oss säga 5000 kronor om man inte följer ingångna avtal. Att säkra kvalitet utifrån en juste konkurrens. Lägst pris och högst kvalitet är inte alltid det bästa. Det borde alla veta vid det här laget. Rätt kvalitet för ändamålet måste gälla. Min uppfattning är att om konkurrensen fungerar blir det i slutänden bäst pris och valuta för pengarna för skattebetalarna.

Mikael Sundström, regionchef och franchisetagare för tryckeriet Arkitektkopia i Gävle

Publicerad i:

Krönikan är publicerad i Företagsbladet september 2015

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Livsmedelskontroll debiteras i efterhand

FÖRETAGSKLIMAT Företag som berörs av kommunal livsmedelskontroll kan glädjas. Regeringen vill införa obligatorisk efterhandsdebitering, framgår av en lagrådsremiss.
NYHET Publicerad:

Så undviker du bluffakturor och vd-bedrägerier

SÄKERHET Bluffakturor och internetbedrägerier är något som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då ordinarie personal inte är på plats och därför inte heller erfarenheten kring vilka leverantörer företaget använder och således vilka fakturor som ska betalas. Nina Jelver, bedrägeriexpert på Svensk Handel, listar sina bästa tips för hantering av bluffakturor och vd-bedrägerier. 
NYHET Publicerad:

Kommuner som satsar på hyresrabatter

CORONAKRISEN Många företag har svårt att betala hyran. Utsatta branscher kan ta del av ett särskilt hyresstöd. Kiruna och Örnsköldsvik hjälper kämpande företag genom att vara generösa med hyran i de kommunala bostadsbolagen.
NYHET Publicerad:

Så kan fler kommunala åtgärder rädda företagen

CORONAKRISEN Idag har nio av tio kommuner vidtagit någon form av åtgärd för att stödja det lokala näringslivet. I ett andra stödpaket från Svenskt Näringsliv ligger fokus på företagens kostnader och den kommunala ekonomin.
NYHET Publicerad:

Kommunala åtgärder under coronakrisen

Vad kan kommuner göra för att fler företag ska klara sig igenom coronakrisen?
NYHET Publicerad:

Vill bredda ungas syn på arbetslivet

SYV I mitten av februari öppnar storsatsningen Jobblabb – Arbetets museums nya utställning, som ska nå alla elever i årskurs 5 i Östergötland. Då möter experimentverkstad studie- och yrkesvägledning.
NYHET Publicerad:

Företagarenkäten uppdateras

FÖRETAGSKLIMAT Årets företagarenkät innehåller nya frågor och sakområden. Björn Lindgren, ansvarig för lokalt företagsklimat, hoppas att uppdateringarna bättre ska spegla vad företagarna tycker om företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Här är landets första krångelombudsman

FÖRETAGSKLIMATET Malin Johnsson är landets första krångelombudsman. Kommunalrådet Peter Danielsson (M) jobbar hårt för att minska regelkrånglet men anser att kommunen har hamnat i en återvändsgränd och vill därför testa något nytt.
NYHET Publicerad:

Så blev kommunen kvitt förlorarstämpeln

FÖRETAGSKLIMATET 195 platser uppåt i kommunrankingen på tre år. Det är effekten av att Kungsör lägger sig nära företagarnas hållning. ”Vi satte oss ner och började prata med varandra, inte om varandra. Det hade ingen gjort tidigare, säger kommundirektören Claes-Urban Boström.
NYHET Publicerad:

Snabbfotade politiker lyfter Falkenberg i näringslivsranking

RANKING 2019 Det är enkelt att driva företag i Falkenberg, anser Lotta Peltoarvo, en av kommunens entreprenörer. ”Mycket handlar om närheten mellan kommun och företag. Vi känner oss lyssnade på”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Sjudande näringsliv hos årets klättrare

RANKING 2019 Dalakommunen klättrar 158 placeringar, från plats 256 till 98 i årets undersökning. ”Det har aldrig varit roligare att vara företagare i Malung-Sälen”, säger Leif Nilsson.
NYHET Publicerad:

Här trivs företagen bäst – och sämst

RANKING 2019 Tydlig, tillgänglig och professionell. Så vill många företag att deras hemkommun ska vara. Och alla dessa egenskaper hittar vi hos – just det – Solna. Kommunen är bäst på företagande för tolfte gången i rad, enligt en färsk näringslivsranking.
NYHET Publicerad:

Prao omtyckt återvändare till skolan

PRAO Under tre veckor i oktober är det återigen dags för elever från Vara kommuns två högstadieskolor att prova på arbetslivet. Kommunen anses som ett gott exempel på en lyckosam process för att återinföra den lagstadgade praktiska arbetslivsorienteringen för elever.
NYHET Publicerad:

”Teknisk kompetens måste in i alla utbildningar”

KOMPETENS Vilka kunskaper och förmågor behövs i framtiden? Hur utbildar man till jobb som inte ens finns än? Måste alla ha teknisk kompetens? Det diskuterades under ett seminarium i Almedalen.
NYHET Publicerad:

Landets bästa myndighetskommuner – så tycker företagarna 

FÖRETAGSKLIMAT Tillstånd, tillsyn, bygglov och tillgången till mark och lokaler. Kommuner hanterar frågor som påverkar företagandet på många sätt. Se vilket betyg det lokala näringslivet ger myndighetsutövningen i sin hemkommun.
NYHET Publicerad:

Här betalar företagarna livsmedelsfakturan utan att klaga

FÖRETAGSKLIMAT Surahammar sticker ut i positiv bemärkelse när det gäller myndighetsutövningen. Kommunen har bland annat infört en modell med efterhandsdebitering för sina livsmedelskontroller. "Inte en enda företagare har ifrågasatt varför de har fått en faktura", säger Minal Mistry, ansvarig för miljötillsyn.
NYHET Publicerad:

Rekordet för att få ett bygglov – en timme

FÖRETAGSKLIMAT Vårgårda är den kommun i landet som fått högst betyg i det sammanfattande omdömet i årets företagarenkät om lokalt företagande. "Vi har en inställning från kommunens sida att saker går att lösa", säger kommunstyrelsens ordförande Bengt Hilmersson (C).
NYHET Publicerad:

Här finns bäst förutsättningar för företagen

FÖRETAGSKLIMAT Företagsklimatet i landets kommuner har aldrig varit så bra som nu. Samtidigt är skillnaderna stora mellan topp och botten visar årets företagarenkät. ”Fler kommuner presterar bättre, färre fastnar i botten”, konstaterar Christer Östlund, ansvarig för kommunrelationer.
NYHET Publicerad:

Krögare optimistiska till ny e-tjänst – mindre krångel utlovas

FÖRETAGSKLIMAT Det ska vara lika enkelt att söka serveringstillstånd i hela Blekinge, och hela processen ska kunna skötas digitalt. Det är tanken bakom e-tjänsten Serverat, som nu rullas ut i Blekinges fem kommuner. Länet  ska nu erbjuda en helt digital process. "Denna typ av kontakt med myndigheter uppskattar jag som företagare på grund av de tydliga stegen som i sin tur är tidsbesparande", säger David Berg, vd på restaurang Havsviken i Karlskrona.
NYHET Publicerad:

Engagerade företag gjorde Strömstads strategiarbete framgångsrikt

FÖRETAGSKLIMAT 2016 började Strömstad ta fram en ny näringslivsstrategi. Två år senare fick kommunen utmärkelsen ”Årets klättrare” i Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet.