NYHET6 mars 2018

Enkät för förändrat företagsklimat

Från januari till april i år har 2000 företagare i vår region möjlighet att bedöma företagsklimatet i den egna kommunen.

Lotta Petterson, regionchef Svenskt Näringsliv Gävleborg
Foto: PER ERIK JADERBERG

När Svenskt Näringsliv för snart 20 år sedan började mäta det lokala företagsklimatet var det långt ifrån alla kommuner som arbetade med lokala näringslivsfrågor. I dag är undersökningen en naturlig del av många kommuners strategiska arbete med att skapa bättre villkor för företagen att kunna växa, utvecklas och anställa lokalt.

Trots att mycket har hänt sedan mätningen startade är enkätens frågeområden lika aktuella i dag. Beroende på var i landet, eller för den delen i vår region, man driver sitt företag gäller olika nivåer på avgifter och handläggningstider, olika attityder till företagande och olika svårigheter att rekrytera.

Syftet med Svenskt Näringslivs undersökning är att belysa dessa skillnader mellan kommuner, lyfta fram goda exempel och skapa ett diskussionsunderlag i mötet mellan företag och kommun.

Från förra mätningen har jag förstått att ett antal kommuner i regionen äntligen har tagit företagsklimatfrågan på allvar. Vad det beror på finns det flera förklaringar och anledningar till men huvudsaken är att kommunerna fångar upp och bemöter företagens synpunkter, behov och prioriteringar - allt för tillväxten, jobben och utvecklingen framåt.

Min förhoppning är att de goda exemplen för ett bättre företagsklimat blir fler från vår region. Visst - alla kommuner har olika förutsättningar men som kommun bör man göra vad man kan för att ge de lokala företagen bästa möjliga villkor. Kommunerna i regionen har helt enkelt inte längre råd att ha ett sämre företagsklimat än kommunerna i andra delar av Sverige. Om man får ett lägre betyg än liknande kommuner, eller om företagens betyg följer en negativ trend under flera år, har man ett ansvar både som kommunpolitiker och tjänsteman att jobba med frågan.

Just därför vill jag uppmana de 2000 företag i vår region som fått enkäten att lägga några minuter av sin tid på att svara. Kommunerna kan inte bortse från företagens åsikter och behov av ett bättre lokalt företagsklimat.

Om enkäten

Totalt i Sverige kommer 71 000 företag att få årets enkät om företagsklimatet. I den senaste undersökningen var det 32 av landets 290 kommuner som kom upp i ett genomsnittligt betyg på Bra på det sammanfattande omdömet om företagsklimatet i kommunen.

Den 15 maj publiceras undersökningens resultat på www.foretagsklimat.se. I höst släpper Svenskt Näringsliv den årliga rankinglistan.

Skriven avLotta Petterson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist