NYHET16 mars 2020

För få unga har upptäckt den spännande fordonsbranschen

"Det är tyvärr alldeles för få ungdomar som upptäckt hur spännande fordonsbranschen är. De flesta har ingen aning om att det finns så många olika yrken för den som väljer den här banan", säger Sara Eriksson, HR-chef på Bilmetro.

"Vi försöker att vara synliga på arbetsmarknadsdagar, ha kontakt med grundskolor, gymnasieskolor och högskolor och att vara med i alla möjliga andra sammanhang", säger Sara Eriksson som önskar att fler tjejer ska söka till branschen.Foto: Sören Karlsson

Bilmetro är en av Sveriges ledande återförsäljare av person- och lastbilar. Företaget har verksamhet på 11 orter i Gästrikland, Hälsingland, Dalarna och Uppland. Huvudkontoret ligger i Gävle. Bilmetro säljer Scania, Volkswagen, Audi, Seat, Skoda och KIA.

Av de cirka 600 medarbetarna är i runda tal hälften fordonstekniker, bilmekaniker som det hette en gång i tiden. Servicerådgivare och säljare är andra stora yrkeskategorier. Men därutöver finns märkesansvariga, kundmottagare, löneadministratörer, it-tekniker, kvalitetskontrollanter, garantihandläggare och marknadsassistenter, för att bara nämna några exempel.

En 3-årig fordonsteknisk utbildning från gymnasiet är den vanligaste bakgrunden för den som vill ha jobb i den här branschen. En liknande men kortare arbetsmarknadsutbildning eller Komvux kan vara alternativ.

Personligt engagemang

Någonting som Sara efterlyser vid sidan av den formella utbildningen är ett personligt engagemang.

– Den som verkligen är engagerad kan komma väldigt långt. Sedan är det förstås en stor fördel om du gillar att vara problemlösare, om du är tekniskt intresserad och om du ser fram emot att utvecklas i din yrkesroll och som människa, betonar hon.

Sara menar att det finns fantastiska möjligheter att göra karriär i fordonsbranschen.

– Det är ungefär som med läkare. En del blir otroligt skickliga specialister inom sitt område. Specialist kan du bli också i vår bransch, speciellt om du arbetar på ett större företag. Exakt vad teknikskiftet med omställningen till elbilar kommer att innebära vet vi inte, men alldeles klart är att det är en omvälvande tid som ligger framför oss.

Sara vill gärna att engagemanget hos den som söker jobb märks tydligt och klart när det så småningom är dags för en anställningsintervju.

– Du ska också ha läst på om företaget och kunna motivera varför du vill arbeta på Bilmetro, säger hon.

Dragkamp om duktiga medarbetare

Inom fordonsbranschen finns det ett antal bristyrken. Skadetekniker är ett. Det betyder att det ibland kan bli en dragkamp om de riktigt duktiga medarbetarna.

Sara tycker att Bilmetro har förhållandevis lätt att attrahera nya medarbetare.

– Vi försöker att vara synliga på arbetsmarknadsdagar, ha kontakt med grundskolor, gymnasieskolor och högskolor och att vara med i alla möjliga andra sammanhang. Jag tror företaget har ett gott renommé och ses som en bra arbetsgivare. Vad jag önskar mig är att fler tjejer ska söka hit. Det går i rätt riktning men lite för långsamt.

Sociala medier är idag den klart viktigaste rekryteringsvägen för Bilmetro. Just för tillfället är det två lediga tjänster som ligger ute på företagets hemsida. Sara är mycket positiv till spontanansökningar och intresseanmälningar när som helst, även när inget speciellt jobb finns utannonserat.

– På det sättet bygger vi upp en bank med kandidater som vi kan matcha ihop med lediga jobb som dyker upp, förklarar hon.

Alla erfarenheter värdefulla

Sara pekar på att alla erfarenheter från yrkeslivet är värdefulla i den fortsatta karriären. Själv har hon fortfarande nytta av det hon lärde sig på sina första jobb hemma i Kiruna.

– När jag var så där 17-18 år hade jag tre jobb samtidigt. Jag var guide på ett teknikcenter, jag stekte hamburgare och jag stod i en guldsmedsaffär. Alla erfarenheter är värdefulla att ha i bagaget, säger Sara.

På gymnasiet pluggade hon på media och fortsatte sedan på Högskolan i Dalarna och utbildade sig till kommunikatör med examen i medie- och kommunikationsvetenskap. Ett av de första jobben efter examen fick Sara som informatör på biltestanläggningen på Hornavansjön i Arjeplog.

– Sedan bytte jag inriktning. Jag har alltid tyckt om möten med människor och att utveckla verksamheten. Då ligger det nära till hands att arbeta med personalfrågor.

Saras uppmaning till den som söker jobb efter jobb utan att kanske ens få komma på anställningsintervju är att vara envis.

– Det handlar om att aldrig ge upp. Tänk också på att det är bättre att överhuvudtaget få ett jobb än att från början sikta mot drömjobbet. En vacker dag kan drömjobbet vara ditt, säger Sara Eriksson.

KompetensförsörjningUtbildning
Skriven avSören Karlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist