NYHET10 mars 2017

Kilometerskatten fortfarande ett hot

Regeringens förslag om kilometerskatt skrotades endast tre dagar innan utredningen skulle presenteras. Glädjen var stor bland företagare och branschorganisationer. Men skrattet har fastnat i halsen hos många företagare som har insett att frågan är långt ifrån utagerad. "Regeringen kommer gå vidare med frågan om beskattning av tunga fordonstransporter och utgå från utredningens förslag. Det verkar inte lovande för transportföretag", säger Rolf Ågren, ägare och vd för Gävle Fjärrfrakt AB.

Rolf Ågren, vd på Gävle Fjärrfrakt AB, anser att politikerna blundar för de effektiva lösningarna för miljövänliga transporter och hellre verkar vilja klämma åt företagare.

Det nuvarande förslaget är kastat. Men ett nytt förslag kan komma att bygga på flera av utredningens slutsatser och leda till en rejäl pålaga på svenska åkerier.

– Jag upplever det hela som en rökridå från regeringens sida. Man avvaktar för att komma med ett nytt förslag efter nästa val, säger Rolf Ågren som deltog vid Transportföretagens seminarium om vägskatten onsdagen den 1 mars.

Förslaget bygger på att nästan alla lastbilar över 12 ton ska beskattas med mellan 0,38 och 1,69 kronor per kilometer. Systemet kräver kameraövervakning och poliskontroller. Kostnaderna kommer att differentieras beroende på hur gamla fordonen är och om fordonen kan dra släp.

Stor förlust om förslaget blir verklighet

– Jag har räknat på det hela. Vi körde 261 340 mil förra verksamhetsåret. Trots att jag har relativt nya fordon så kommer jag att få ökade kostnader på runt tre miljoner per år. Därmed skulle hela min vinst bli utraderad och jag skulle gå back, säger Rolf Ågren.

Han anser att de flesta av regeringens förslag hittills varit direkt kontraproduktiva för svenskt tillväxt. I många fall går förslagen på tvärs med det egna miljötänkandet.

– Vi skulle behöva höja våra priser med runt 10 procent ut mot kund. Vi har redan Europas dyraste diesel och många kunder ute på landsbygden skulle inte klara de kostnaderna. Skogsföretag, sågverk, bönder och turistföretag är bara några som kommer att få det svårare. Resultatet blir att vår landsbygd utarmas och att vi tvingas köpa varor utomlands i större utsträckning, med större globala utsläpp som följd, säger Rolf Ågren.

Konkurrensen kommer hårdna

Dessutom finns ytterligare en risk om regelverket förvärras och kostnaderna ökar för transportnäringen. Svenska transportföretag riskerar att bli utkonkurrerade av utländska åkare, vilket väsentligt skulle öka transportvolymerna totalt sätt.

– I dag ser vi fler och fler utländska lastbilar på våra vägar. De tankar sina bilar med den betydligt billigare dieseln som finns utanför Sveriges gränser. De har billigare arbetskraft då många av deras förare kan komma från avlägsna låglöneländer, ända från Sydostasien. De skulle lättare kunna klara en kilometerskatt än vi svenska åkare med alla våra skatter. Dessutom skulle många av dem komma undan kilometerskatten då myndigheterna redan i dag har svårt att driva in trängsel- och broavgifter från dessa.

Kombitrafik vore bättre lösning

Rolf Ågren har i stället ett annat förslag på hur miljöbelastningen skulle kunna minska inom transportsektorn i Sverige. Tidigare fanns en fungerande kombitrafik mellan de flesta stora städer i Sverige där man kunde lyfta av trailrar från lastbilar och ställa dem på järnvägsvagnar.

– De terminaler som tillåter trailerväxling mellan väg och järnväg har nästan helt försvunnit. Tidigare var det möjligt att låta de långa sträckorna mellan större städer gå på räls medan de kortare streckorna mellan storstad och de mindre städerna gå på lastbil. Men den möjligheten väljer man att inte titta närmare på. Det verkar som om politikerna hellre klämmer åt företagarna än att titta på den mest effektiva lösningen, säger Rolf Ågren.

Henrik Sjögren

Fakta

Bolag: Gävle Fjärrfrakt AB
Verksamhet: Familjeföretag sedan 1943. Godstransporter från Gävle till bland annat Skåne och Göteborg VD: Rolf Ågren. Kommun: Gävle Antal anställda: ca 40 Omsättning: cirka 46 miljoner

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist