Ovanåker har under de senaste åren kraftigt förbättrat sitt företagsklimat. I Svenskt Näringslivs enkät i maj fick kommunen betyget 3,6 i det sammanfattande omdömet från företagarna. Det var bäst i Gävleborgs län.
Sedan bottennoteringen 2012 har den här viktiga siffran hela tiden förbättrats. Ser vi till rankingen av det lokala företagsklimatet var det bland länets 10 kommuner enbart Hofors som senaste gången, hösten 2019, överträffade Ovanåker. I september i år kommer en ny ranking.
– Det räcker inte att placera sig bra i Gävleborg. Vi måste sikta ännu högre och lära oss av de allra bästa kommunerna, säger kommunstyrelsens ordförande Håkan Englund (S).
Hans förebild är Vårgårda i Västra Götaland, en kommun som med sina 4,7 i det sammanfattande omdömet tagit tätplatsen i hela Sverige.
– Vi kan göra ännu bättre ifrån oss. För att lyckas med det behöver vi hämta inspiration från kommuner som ligger i topp, betonar Håkan Englund.
Han lyfter fram det långsiktiga arbetet med företagsklimatet och menar att det är en förklaring till framgången för Ovanåker.
– Servicen till företagen behövde förbättras. Vi hade problem med bygglov och andra tillståndsärenden. Attityderna var nog inte alltid de rätta, konstaterar Håkan Englund och nämner regelbundna frukostmöten för företagare och kommunledningens företagsbesök som värdefulla vägar att gå för att ta reda på företagarnas uppfattningar.
Det är Socialdemokraterna, Moderaterna och Liberalerna som gemensamt styr Ovanåker, något som enligt Håkan Englund säkert bidrar till en kontinuitet i det näringspolitiska engagemanget.
– Förhållningssättet är mycket pragmatiskt. Utgångspunkten är att företagen är helt avgörande för jobb och välfärd i kommunen, säger han.
Mikael Jonsson (M) är förste vice ordförande i kommunstyrelsen och näringspolitiskt ansvarig.
– Vi har varit uthålliga i vårt arbete. Det ger resultat. Efter ett antal år med en näringspolitik mer eller mindre i fritt fall tog vi 2011 tag i företagsfrågorna på ett strukturerat och målmedvetet sätt, förklarar han.
Han pekar på att det bland annat rörde sig om att skapa en konstruktiv dialog mellan kommunen och näringslivet, en dialog där kommunen tog till sig både det positiva och det negativa.
– Det gäller att förstå varandras roller. Kommunen svarar för vissa uppgifter, företagen för andra.
Mikael Jonssons erfarenhet är att förbättringarna i företagsklimat blir störst om man koncentrerar sig på de mjuka frågor.
– Genom att exempelvis förenkla hanteringen av tillståndsgivningen går det att snabbt göra vardagen lite bättre för företagen och sedan bocka av område efter område. Järnvägar, flygplatser och andra hårda frågor blir svårare att påverka. Företagsklimatet måste alltid finnas på agendan. Vi får aldrig slå oss till ro och inbilla oss att vi är färdiga, säger Mikael Jonsson.