"Regelkrångel sätter stopp"

NYHET Publicerad

REGELKRÅNGEL Migrationsverkets handläggningstider och tveksamma information skapar osäkerhet i rekryteringsprocessen av utländsk arbetskraft. Arbetskraft som är nödvändig för företagen. ”Jag är trött på regelkrångel som sätter stopp” säger Kanjana ägare av Kanjanas Thairestaurang i Visby.

Kanjana

Kanjana

Innan Kanjana flyttade till Sverige drev hon och hennes familj tre restauranger i hemstaden Chiang Mai i norra Thailand. Efter snart 20 år som egenföretagare, äger hon nu sedan nio år tillbaka Kanjanas Thairestaurang i Visby. Kompetensen som behövs för att laga genuin thailändsk mat är svår att tillgå i Sverige.

– För att kunna driva den verksamhet som vi vill måste vi kunna laga mat av högsta kvalitet från det thailändska köket. Det krävs även att serveringspersonalen kan och förstår maten som serveras. Dels för att svara på frågor, men också för att kunna berätta om maten för gästerna. Den kompetensen går inte att få tag på i Sverige, säger Kanjana.

Det har nu lett till att restaurangen inte har tillräckligt stor personalstyrka för att kunna axla sommarsäsongen. Att då rekrytera medarbetare från tredje land som matchar den kompetensprofilen Kanjanas söker blir avgörande för restaurangens framtid, och faktiskt också för hennes egen hälsa.

– Just nu gör jag allting, eftersom jag är den enda som kan. Jag gör inköp, serverar, planterar blommor, hjälper till i köket, sköter ekonomin samtidigt som jag tar hand som alla andra småsaker som verksamheten kräver. Om vi inte kan rekrytera minst en kock till, då vet jag inte om restaurangen kan leva vidare. Jag kan inte dela på och vara på flera ställen samtidigt.

Hon har tidigare rekryterat utländsk arbetskraft och hoppas i framtiden kunna fortsätta hitta rätt kompetens. Dock har krångliga regler, långa handläggningstider och avsaknad av besked skapat en osäkerhet i rekryteringsprocessen. Kanjanas nuvarande kock Mariwan, väntade sju månader på besked om att få arbetstillstånd. Det är omöjligt att planera verksamheten utan klara besked, vi måste veta när och hur kockarna kan vara här, menar Kanjana.

– Om vi rekryterar en ny kock inför säsongen måste jag veta att personen kan vara här minst en månad innan den andra kocken slutar. Det hade fungerat bra om man kunde garantera att det fungerade, men nu får vi inga besked alls, det verkar som att papper bara försvinner, säger hon.

Handläggningstiderna har också fått andra konsekvenser för Kanjanas. Restaurangen hade under föregående sommar två kockar. Kanjana berättar att en av kockarna var tvungen att åka hem på grund av familjeskäl och väntade på besked från migrationsverket för godkännande. Beskedet kom aldrig och en kock som Kanjana trivdes bra med, kan nu inte komma tillbaka till restaurangen på grund av tveksam byråkrati.

Nu står Mariwan inför samma dilemma. Hon vågar inte åka hem, med risken för att inte få komma tillbaka och migrationsverket kan inte ge några klara besked.

– Mariwan har arbetat här i fem år utan att kunna åka hem till sin familj. Vi har ansökt om papper så vi är på den säkra sidan att hon får komma tillbaka, men vi får inga svar från migrationsverket. Om det tar lika lång tid som sist, får vi stänga restaurangen, vi har ingen annan kock.

För en restaurang och en driven entreprenör som betalar skatt, hanterar papper, kollektivavtal och löner enligt regelverket, förstår inte Kanjana varför det ska vara så krångligt. En handläggningstid på tre månader hade underlättat avsevärt menar hon.

– Det spelar snart ingen roll om det är Ja eller Nej. Man vill bara ha ett snabbt besked. Om restaurangen ska överleva måste vi ha förutsättningarna för att lyckas, de finns inte idag. Om det inte blir bättre måste jag tyvärr överväga att sluta, och det tjänar ingen på, säger hon.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Skatteverket kräver företagen på ännu fler rapporter

REGELKRÅNGEL Regeringen vill införa ytterligare rapportskyldighet för företagen. Det medför orimliga kostnader, menar Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Riksdagen flaggar för förändringar om ”gold-plating”

EU-DIREKTIV Sverige är överdrivet lydigt när man inför hårdare lagar än EU kräver. Fenomenet "gold-plating", får nu riksdagen att agera.
NYHET Publicerad:

Jacke: Näringsministern måste minska regelkrånglet

REGLER OCH KRAV Regelförbättring är ingen svensk paradgren. Lär av Österrike och undvik ”goldplating”, uppmanar vd Jan-Olof Jacke. ”Näringsminister Ibrahim Baylan kan göra en viktig insats genom att på allvar ta itu med regelkrånglet.”
NYHET Publicerad:

Regelförbättringsarbetet får underbetyg

DEBATT Regelkrånglet fortsätter för svenska företag. Inga förbättringar har skett de senaste åren, enligt rapporten Regulatory Policy Outlook. 22 företrädare för näringslivet uppmanar regeringen att ta initiativ till möten för att vända den negativa trenden.
NYHET Publicerad:

”Brister i nya lagar slår mot näringslivet”

DEBATT Regeringen har under de senaste åren konsekvent producerat regler och låtit göra utredningar där det helt saknas konsekvensbeskrivningar. När även kritik från Lagrådet ibland helt ignoreras är rättssäkerheten på väg att urholkas, skriver chefsjurist Anders Thorstensson och ställföreträdande näringspolitisk chef Göran Grén.
NYHET Publicerad:

”Ifrågasättandet är obehagligt”

BYRÅKRATI 30 år som företagare gör ingen skillnad. Regelkrånglet tar kraft och energi. Anita Roll tycker fortfarande att ”det måste gå att göra enklare”. Ett av hennes råd i mötet med myndigheter är att inte känna sig i underläge.
NYHET Publicerad:

Regelnämndens vd: ”Regeringskansliet saknar helhetssyn”

BYRÅKRATI Regelregnet fortsätter plåga företagare. ”Utvecklingen går åt fel håll. Det saknas en helhetssyn från framför allt regeringskansliet”, konstaterar Andrea Femrell, vd för Näringslivets regelnämnd. Samtidigt är han försiktigt optimistisk, då krisinsikten ökar hos politiker.
NYHET Publicerad:

Ballonger hotas av EU:s kamp mot plastnedskräpning

REGELKRÅNGEL Mindre plastskräp i haven. Det är EU:s ambition med den lista över olika plastprodukter som ska förbjudas eller där företagen måste ta ansvar för nedskräpningen. Det drabbar ett svenskt företag trots att ballongerna inte är gjorda av plast och inte tillverkade i Sverige.
NYHET Publicerad:

Sverige ger upp kampen mot regelkrånglet

KRÅNGELSVERIGE Sverige tappar ytterligare mark i en internationell studie om arbetet mot regelkrångel. Politikerna tar inte frågan på allvar, de måste gå från ord till handling, hävdar regelexpert Göran Grén.
NYHET Publicerad:

Handlarna: Regelbörda fortfarande ett rött skynke

BYRÅKRATI Nästan 8 av 10 handelsföretag anser att regelbördan har ökat de senaste fem åren. Värst är det i dagligvaruhandeln och järn-, bygg- och färghandeln, visar en ny rapport från Svensk Handel.
NYHET Publicerad:

Regelkrånglet har ökat under Löfvens styre

SKATTER Regelkrånglet för företagare har ökat under den senaste mandatperioden, visar en ny rapport. ”Skatter, arbetsrätt och branschspecifika regler är områden som företagen lyfter upp som krångliga, trots Löfvens höga svansföring före mandatperioden”, säger Andrea Femrell, vd för Näringslivets regelnämnd.
NYHET Publicerad:

Transportbranschen hyllar nya domen – ”Oerhört glädjande”

DOM Nyligen kom en prejudicerande dom som får transportbranschen att pusta ut – Byberg & Nordin Buss vann mot Transportstyrelsen gällande kör- och vilotider. Men Transportstyrelsen, som förvisso håller med om att domen är prejudicerande, menar att det inte förändrar kommande fall.
NYHET Publicerad:

Kommunens fiskförbud upp i rätten

REGELKRÅNGEL Det har gått tre år sedan Jerk Åkerblad kunde erbjuda sina gäster färsk insjöfisk. Anledningen är att kommunen inte anser att fisken är säker att äta. "Varför får jag förbud i min kommun när samma hantering är ok i resten av Sverige", säger han.
NYHET Publicerad:

72 förslag till regelförenkling

BYRÅKRATI Näringslivets Regelnämnd presenterar 72 förslag på förenkling på 17 regelområden i en ny rapport. Orsaken är att krånglet inte bara fortsätter, utan ökar. Politiker får bakläxa för sitt förenklingsarbete.
NYHET Publicerad:

Livsmedelsverket kovänder: Går med på betalning i efterhand

REGLER En delseger har uppnåtts för alla företag som berörs av kommunal livsmedelskontroll: Livsmedelsverket kräver nu att de omstridda debiteringarna endast ska ske i efterhand, till skillnad från idag. "Äntligen", säger hotellägaren Richard Larson.
NYHET Publicerad:

Storbolag överens om kortare betaltider

SAMARBETE Några av Sveriges största bolag har enats om en hederskod för att korta betaltiderna till sina underleverantörer. Regeringens hot om lagstiftning är därmed undanröjt. ”Det känns fantastiskt bra”, säger Anna- Lena Bohm, ordförande i Svenskt Näringslivs SME- kommitté.
NYHET Publicerad:

Åkeriföretagen: Glömska straffas hårdare än fusk

REGELKRÅNGEL Det är billigare att fuska än att göra fel. Det är innebörden i en dom från Högsta förvaltningsdomstolen och som upprör åkerinäringen. Minsta fel i hanteringen av färdskrivarna bestraffas obönhörligen med höga böter medan fifflarna kommer undan med mindre belopp. "Det är en käftsmäll mot hela åkerinäringen", säger åkeriföretagen.
NYHET Publicerad:

Riskerar konkurs när Jordbruksverket sviker

REGELKRÅNGEL Jordbruksverkets försenade utbetalningar av EU-bidrag slår hårt mot många lantbrukare. Oskar Jonsson och Anna Brate i Österfärnebo riskerade konkurs vid årsskiftet. Jordbruksverket skyller förseningarna på it-krångel i kombination med otydligt regelverk. "Märklig ursäkt. Ingen myndighet skulle väl godta sena inbetalningar från mig på grund av dataproblem", säger Oskar Jonsson.
NYHET Publicerad:

Regelkrångel besvärligt för grisbilen

REGELKRÅNGEL Hemleveranser av hantverksproducerad mat till privathushåll och restauranger. Det är affärsidén för Edgården i Västerbotten. Nu kräver myndigheterna utökade kontroller av bland annat temperaturen där maten förvaras. Företagets egna kontroller räcker inte.
NYHET Publicerad:

"Regelkrångel sätter stopp"

REGELKRÅNGEL Migrationsverkets handläggningstider och tveksamma information skapar osäkerhet i rekryteringsprocessen av utländsk arbetskraft. Arbetskraft som är nödvändig för företagen. ”Jag är trött på regelkrångel som sätter stopp” säger Kanjana ägare av Kanjanas Thairestaurang i Visby.