NYHET19 oktober 2016

Negativ effekt av höjd arbetsgivaravgift

Arbetsgivaravgifterna för unga ändrades från och med den 1 juni i år. Nu betalar arbetsgivaren full arbetsgivaravgift för personer som är födda 1991 eller senare, vilket är direkt kännbart för medlemmarna i Halmstads krögarförening.

– Vi är en bransch som alltid har tagit emot många ungdomar, så självklart påverkar det lönsamheten negativt och därmed möjligheten att anställa, säger Micke Wallin, MWM Events och ordförande i Krögarföreningen.

Mellan 2007 och 2016 var arbetsgivaravgiften nedsatt för ungdomar men höjdes igen den 1 juni 2016. Arbetsgivaravgiften är av stor betydelse för företagare då den tillsammans med lönen och de avtalade sociala avgifterna avgör hur höga anställningskostnaderna blir. En internetundersökning gjord av Svenskt Näringslivs Företagarpanel, med hjälp av TNS Sifo, visar på effekten av höjningen hos medlemmarna i Halmstads Krögarförening.

– I princip känner alla våra medlemmar av höjningen av arbetsgivaravgiften. Den halverade arbetsgivaravgiften gav marginal till vidareutveckling och framtida investeringar, men istället har jag nu inte samma möjlighet att ta in personal, säger Micke Wallin.

Nästan alla företag som svarade på undersökningen har påverkats negativt av höjningen av arbetsgivaravgiften. 70 procent ansåg att lönsamheten har försämrats och varannan företagare gav färre ungdomar chansen till ett sommarjobb i år jämfört med tidigare år.

– Vi är en genomgångsbransch där många ungdomar får sina första arbetslivserfarenheter. När kostnaderna blir högre så måste vi anpassa oss. Tyvärr innebär det att färre ungdomar får chansen till sitt första – och viktiga – sommarjobb, fortsätter Micke Wallin.

Undersökningen visar även att närmare 40 procent av de företagare som har påverkats negativt och schemalägger färre timmar totalt sätt. De har även valt att i större utsträckning anställa personer med längre erfarenhet.

– Jag är inte förvånad över resultatet bland våra medlemmar. Att 70 procent av företagen skulle anställa fler - om sänkningen gjordes till tidigare lägre nivån – tycker jag är en viktig signal till våra politiker, avslutar Micke Wallin.

Internetundersökning i Svenskt Näringslivs Företagarpanel med hjälp av TNS Sifo. Tidsperiod: 19 september - 30 september 2016

ArbetsmarknadEntreprenörskapSkatter
Skriven avCharlotte Schéle
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist