Negativ effekt av höjd arbetsgivaravgift

NYHET Publicerad

ARBETSMARKNAD Arbetsgivaravgifterna för unga ändrades från och med den 1 juni i år. Nu betalar arbetsgivaren full arbetsgivaravgift för personer som är födda 1991 eller senare, vilket är direkt kännbart för medlemmarna i Halmstads krögarförening.

Mikael Wallin

Mikael Wallin, MWM Events AB

– Vi är en bransch som alltid har tagit emot många ungdomar, så självklart påverkar det lönsamheten negativt och därmed möjligheten att anställa, säger Micke Wallin, MWM Events och ordförande i Krögarföreningen.

Mellan 2007 och 2016 var arbetsgivaravgiften nedsatt för ungdomar men höjdes igen den 1 juni 2016. Arbetsgivaravgiften är av stor betydelse för företagare då den tillsammans med lönen och de avtalade sociala avgifterna avgör hur höga anställningskostnaderna blir. En internetundersökning gjord av Svenskt Näringslivs Företagarpanel, med hjälp av TNS Sifo, visar på effekten av höjningen hos medlemmarna i Halmstads Krögarförening.

– I princip känner alla våra medlemmar av höjningen av arbetsgivaravgiften. Den halverade arbetsgivaravgiften gav marginal till vidareutveckling och framtida investeringar, men istället har jag nu inte samma möjlighet att ta in personal, säger Micke Wallin.

Nästan alla företag som svarade på undersökningen har påverkats negativt av höjningen av arbetsgivaravgiften. 70 procent ansåg att lönsamheten har försämrats och varannan företagare gav färre ungdomar chansen till ett sommarjobb i år jämfört med tidigare år.

– Vi är en genomgångsbransch där många ungdomar får sina första arbetslivserfarenheter. När kostnaderna blir högre så måste vi anpassa oss. Tyvärr innebär det att färre ungdomar får chansen till sitt första – och viktiga – sommarjobb, fortsätter Micke Wallin.

Undersökningen visar även att närmare 40 procent av de företagare som har påverkats negativt och schemalägger färre timmar totalt sätt. De har även valt att i större utsträckning anställa personer med längre erfarenhet.

– Jag är inte förvånad över resultatet bland våra medlemmar. Att 70 procent av företagen skulle anställa fler - om sänkningen gjordes till tidigare lägre nivån – tycker jag är en viktig signal till våra politiker, avslutar Micke Wallin.

Internetundersökning i Svenskt Näringslivs Företagarpanel med hjälp av TNS Sifo. Tidsperiod: 19 september - 30 september 2016

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

MTA i Halmstad är en av Sveriges bästa arbetsplatser

JOBBSKAPARNA Arbetsglädje och utvecklingsmöjligheter är viktiga ledord för det halländska byggföretaget MTA. Mjuka ledord i en traditionellt konservativ bransch. För MTA var det vid uppstart 2010 viktigt att skapa ett bolag där man själv trivs och vill utvecklas i. Devisen kräver kontinuerligt arbete med frågor kring trivsel, arbetsglädje och likabehandling.
NYHET Publicerad:

Falkenbergarna nöjer sig inte med högst betyg

FÖRETAGSKLIMAT Fler kommuner än någonsin får höga betyg av företagen i Svenskt Näringslivs enkätundersökning om lokalt företagsklimat. Falkenbergs kommun är inget undantag. I Hallands län är det just Falkenberg som får högst betyg av företagen.
NYHET Publicerad:

Hallänningarna nöjda med val av kommun att verka i

FÖRETAGSKLIMAT I 2017 års undersökning av det lokala företagsklimatet har Svenskt Näringsliv frågat företagare i Hallands län om de någon gång har övervägt att flytta sin verksamhet till en kommun med ett bättre företagsklimat. Endast 13 procent av svarande företag i länet svarade ja på frågan.
NYHET Publicerad:

Egen skola ska stärka rekryteringen

KOMPETENS Åtta skolor ska bli tolv, väl spridda över landet. Det är Maskinentreprenörernas sätt att stärka den framtida rekryteringen av förare. Med modern utrustning på plats vill man locka både killar och tjejer.
NYHET Publicerad:

Glädjande skattebesked

SKATT I helgen kom besked om att regeringen backar om två skadliga skatteförslag. Det gäller en höjning av den så kallade Entreprenörsskatten och att sänka brytpunkten till den statliga inkomstskatten.
NYHET Publicerad:

Tolkningsföreträde riskerar snedvrida internationell konkurrenskraft

JOBBSKAPARNA Vetskapen kring hur innehållet i hudvårdsprodukter påverkar människor och miljö blev drivkraften bakom Maria Åkerberg ekologiska hudvårdsprodukter. I dag omsätter företaget ca 65 miljoner kronor och med fortsatt växande marknadsandelar. Fabriken i Frillesås som byggdes 2008 är nu för liten och byggnadsnämnden i Kungsbacka kommun är positiv till en utbyggnad. I februari fattades beslut där om och en ny detaljplan kommer att tas fram.
NYHET Publicerad:

Via sommarjobbet föddes drömmen om egen reklambyrå

JOBBSKAPARNA Mitt första jobb var direkt efter gymnasiet, berättar Louise Lejestrand, som driver Treativ Reklambyrå. Det var ett sommarjobb på turistbyrån, som jag sökte för att jag behövde någonting att göra den sommaren. Där lärde jag mig att om man vågar visar framfötterna, och är socialt kompetent och intresserad så kommer man ganska långt.
NYHET Publicerad:

Kan Halmstads medvetenhet vända trenden?

FÖRETAGSKLIMAT I Svenskt Näringslivs undersökning av Lokalt Företagsklimat har Halmstads kommun under de senaste åren haft en negativ trend som fortsätter även i år. Karolina Davidsson, VD Halmstads Näringsliv AB, tror att en av anledningarna kan vara att kommunen har växtvärk.
NYHET Publicerad:

Varberg år 2037 enligt Johan Lind

FRAMTID ”Västkustens kreativa mittpunkt” har länge varit Varberg kommuns vision för utveckling av näringslivet och samhället i stort. Kanske är det först nu som man börjar se resultatet på riktigt. Här finns ett arv av entreprenörskap med bolag som Monark, Lunarstorm och NilsonGroup tillsammans med nya globala bolag som Yellow Brand Protection…
NYHET Publicerad:

Halmstad år 2037 enligt Marcus Dufwa

FRAMTID Den populära kommunen på västkusten lockar många unga människor att studera på högskolan och väljer att stanna kvar efter avslutade studier. Mycket tack vare innovationsklustret och framtidsvisionerna som bidrar till att det växer fram nya och starka idéer. Det gynnar tillväxten i det lokala näringslivet och bidrar till en spännande arbetsmarknad….
NYHET Publicerad:

Sommarjobb innebär mer än arbetsuppgifter

MITT FÖRSTA JOBB Fram till jag tog examen på gymnasiet, arbetade jag om somrarna med att bygga friggebodar i Älvängen. Sedan fick jag en fastanställning som butikssäljare på en tv- och radiobutik i Göteborg. Förutom att det var drömmen för mig som var intresserad av elektronikprodukter, gav det mig värdefull inblick i småföretagens vardag.
NYHET Publicerad:

Halland år 2037 enligt Ida Thorén

FRAMTID Hallands satsning på digitalisering genom hela samhället har skapat möjligheter för framtidens välfärd. Det är här det händer. Ny teknik möter kreativa näringar som bildar en självklar symbios. Med fokus på utveckling har gjort Halmstad kommun till en attraktiv destination, nytta som nöje. De halländska skolorna ligger även steget före övriga Sverige…
NYHET Publicerad:

Sommarjobb - entrébiljett till vuxenlivet

MITT FÖRSTA JOBB Jag var 13 år gammal då jag fick min första lön från sommarjobbet på Kvantum i Varberg, där jag delade ut flygblad. Det kanske inte var speciellt roligt, men jag tjänade pengar och det var en stolthet att få ett jobb – jag var viktig i helheten.
NYHET Publicerad:

”Lönen var en bonus i hela jobbupplevelsen”

MITT FÖRSTA JOBB 14 år gammal fick jag frågan av min gamla lärare om jag var intresserad av ett sommarjobb. Fiskaren Kalle som ägde turistbåtarna ”Getterönbåtarna” behövde hjälp. Jag fick köra båtarna, hoppa i land och snurra fast dem och ta betalt av gästerna. Än idag kan jag knopen ”dubbelt halvslag”.
NYHET Publicerad:

Fortsatt svårt att rekrytera i Halland

KONJUNKTUR Företagen i Halland uppger att de har en högre andel försäljnings- och produktionsvolym idag än för sex månader sedan. För kommande sex månader är man positiv till investeringar och antalet anställda. Det visar Svenskt Näringslivs företagarpanel. Frågan som nu återstår är om de kommer finna sina talanger?
NYHET Publicerad:

Lägre marginalskatt ska locka talangerna till Halland och Sverige

ETT UTMANAT SVERIGE Högkvalificerad arbetskraft är eftertraktad. Men medan allt fler länder aktivt deltar i den globala talangjakten finns frågan knappt på den politiska agendan i Sverige. Nu efterlyser Svenskt Näringsliv slopad värnskatt och sänkt statlig skatt för att göra Sverige mer attraktivt för världens talanger. Även kommunerna kan göra mer för att underlätta kompetensförsörjningen från utlandet.
NYHET Publicerad:

11 elever utsedda till vice VD:ar

GILLA FÖRETAGSAMHET Nu har solrosorna gjort sitt och det är dags för elva ungdomar att testa på yrkeslivet, tio stycken som vice vd:ar och en som vice kommunstyrelseordförande. Solrosodlartävlingen var finalen i kampanjen Gilla #Företagsamhet.
NYHET Publicerad:

Gilla #Företagsamhet – kunskapsspridningssuccé

SUMMERING Under ett par veckor i maj genomfördes årets nationella kampanj Gilla #Företagsamhet som engagerade allmänhet, tjänstemän och politiker i samtliga halländska kommuner. Under dessa veckor hyllades Hallands företagsamma människor och som en symbolhandling delades 6000 solrosmuggar ut vid olika sammankomster.
NYHET Publicerad:

Brott mot företag problem i Halland

FÖRETAGSKLIMAT 74 procent av företagen i Laholms kommun upplever att brottslighet är ett problem för det egna företaget, vilket är högst i Hallands län. Det visar en enkätundersökning från Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Brott mot företag problem i Halland

FÖRETAGSKLIMAT 74 procent av företagen i Laholms kommun upplever att brottslighet är ett problem för det egna företaget, vilket är högst i Hallands län. Det visar en enkätundersökning från Svenskt Näringsliv.