NYHET2 november 2017

Varberg klättrar och tappar på årets ranking

Rankingresultatet för Varbergs kommun har senaste åren pekat nedåt. Men nu verkar utvecklingen ha vänt och nya kommunala satsningar börjar få genomslag.

Varbergs kommun har under många år haft en fallande utveckling avseende Svenskt Näringslivs ranking och tappade förra året hela 47 placeringar. Men nu har den negativa utvecklingen vänt och kommunen klättrar sju placeringar på årets ranking.

– Det är glädjande att se resultatet som visar att vi är på väg åt rätt håll. Vi har en klar inriktning för och lägger stor kraft vid att skapa rätt förutsättningar för vårt näringsliv. Satsningar inom tele- och IT-nät samt infrastruktur med vägnät, hållbar trafik i Västkustbanan och nya bostäder är alla initiativ som kommer att stärka Varberg som livsplats framhöll Ann-Charlotte Stenkil, kommunstyrelsens ordförande.

Sedan 1998 frågar Svenskt Näringsliv årligen företagare i landets alla kommuner hur de upplever klimatet i sin kommun. Med företagsklimat avses summan av de attityder, regler, institutioner och kunskaper som företagaren möter i vardagen. Vad gäller det sammanfattande omdömet, det vill säga när företagare utifrån sina egna erfarenheter ger ett samlat betyg på hur de upplever att det är att driva företag i kommunen, placerar sig Halland på tredje plats i Sverige. Inom länet finner vi dock stora skillnader. Varberg placerar sig näst sist, men har i årets undersökning nått ett förbättrat sammanfattande omdöme och lyfter hela 32 placeringar.

– Kommunens ambition och målsättning måste kommuniceras klart och tydligt. Målsättningen är att medverka till bästa möjliga näringslivsutveckling. Med den omorganisation som har gjorts inom kommunen följer även en förändrad förväntan på organisationen och därifrån sätter nu kommunen sin målsättning för att kunna medverka till bästa möjliga näringslivsklimat för hela Varbergs kommun, underströk Carl Bartler, kommunchef i Varberg.

Utifrån det senaste resultatet kan utläsas att det finns förbättringspotential vad gäller till exempel företagnas betyg kring tjänstemännens attityder.

– Vi har under året introducerat en attityd- och bemötandeutbildning som vänder sig till kommunens tjänstemän och politiker där man bland annat ser närmare till hur man ska arbeta med företagsklimatfrågor, framtidsvision och där företagare berättar om hur det är att vara företagare i Varberg. Därutöver har även en näringslivsdialog och ett nytt VD-nätverk för de största företagen i Varberg skapats, framhöll Martin Andersson, näringslivsdirektör i Varbergs kommun.

Skolans attityder till företagande samt nyföretagande diskuterades då dessa faktorer tappat relativt mycket i rankingutvecklingen. Skolans attityder tappar 56 placeringar jämfört med förgående år och nyföretagsamheten tappar 74 placeringar. Kommunen gör stora satsningar inom grund- och gymnasieskolan och Ung Företagsamhet för att uppmuntra till tidiga erfarenheter kring entreprenörskap. Dock synes att nyföretagare är relativt gamla i Varberg varför det kan finnas ett visst glapp mellan avslutad grund- och gymnasieskola och nyföretagande kort därefter. Detta samtidigt som tillväxtföretagandet, det vill säga personer som driver publikt AB med minst fem anställda och som var nyföretagsamma 2011, ser positivt ut för Varberg.

– Utbytet mellan skola- näringsliv är avgörande, inte minst för att attrahera framtidens talanger. Jag tror på en mångfald av initiativ, för att alla företag ska känna att det finns något format som passar deras ambitionsnivå och förutsättningar - stort som smått, menade Johan Lind, Vertiseit.

Han lyfter ett initiativ som tagits i Varberg för ökad samverkan mellan skola och näringsliv.

– Skalföretag, den kommunala satsningen mellan skola och näringsliv, där man arbetar med ett stort antal yrkesområden relaterat till ett tiotal företag är en bra satsning och ett modern sätt att få elever att lära sig yrken. Andra företag som vi själva har valt att lägga mycket av vårt engagemang på Ung Företagsamhet. Det är viktigt att alla andra bolag också känner att det finns en naturlig koppling till skolverksamheten och var man skall vända sig med frågor och initiativ, avslutar Johan Lind.

Samtliga enkätfrågor och rankingresultat finns på www.foretagsklimat.se

Skriven avLouise Uvenfeldt
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist