En flytt kan vara början på något mycket större. För jämtländska Bio Gen Active markerar etableringen i Brunflo just det – en ny fas, där hållbar expansion, internationella affärer och balans i arbetslivet går hand i hand.
– Det känns bra att vara på plats. Flytten har fungerat som planerat och vi har fått ett varmt och positivt mottagande i Brunflo, säger Anders Åkerström, vd på Bio Gen Active.
Bio Gen Active tillverkar miljövänliga rengöringsprodukter med fermenterad vassle som bas, en restprodukt från mejerier som här förvandlas till kraftfulla, men naturliga rengöringsmedel.
Företaget har kunder inom industrin, professionell städning och konsumentmarknaden – där industrisidan, framför allt inom marin och offshore, är störst. Ett globalt samarbete med Alfa Laval är ett konkret exempel: deras produkter används för att hålla världens hamnar fria från invasiva arter.
– Det vi gör fungerar, både ur ett miljöperspektiv och affärsmässigt. Vi omsatte drygt 13,5 miljoner kronor förra verksamhetsåret och har en stabil lönsamhet. Nu är tiden mogen att ta nästa steg, säger Anders.
Flytten från Gällö till Brunflo handlar inte bara om större lokaler, även om det såklart spelar roll. Det handlar om att skapa rätt förutsättningar för framtiden.
– Det här är inte bara ett nytt tak över huvudet. Det är en möjlighet att växa i den takt vi vill och att befinna oss närmare en arbetsmarknad med större potential, säger han.
Flytten har varit både praktisk och personlig. Mycket av arbetet har teamet gjort själva, något som visade sig vara mer än bara logistik.
– Vi städade själva, dirigerade de som kom och flyttade och gjorde det mesta på två veckor. Det blev en ofrivillig teambuilding-aktivitet, säger han med ett skratt.
Underleverantörerna har också spelat en viktig roll i att få allt på plats.
– Vi har fått enorm hjälp av våra samarbetspartners. Det har varit en kollektiv insats och det känns i väggarna nu när vi är igång, säger Anders.
Bio Gen Active bygger sin affär på hållbarhet. Men det gäller inte bara produkterna, utan lika mycket människorna bakom dem.
– Vi har fasta arbetstider, men vi sitter inte kvar bara för att. Är jobbet klart, så går man hem. Det är så vi vill ha det – hållbara produkter kräver ett hållbart arbetsliv, säger han.
Att skapa ett klimat där både prestation och återhämtning ryms är en självklar del av företagets filosofi.
– Vi vill växa, men inte till varje pris. Det ska vara hållbart, både i siffror och i vardagen.
Framåt ser det ljust ut. Intresset för företagets produkter växer, och nyligen kom de första beställningarna från Malaysia, vilket är ett glädjande kvitto på att efterfrågan finns även utanför Sverige.
Flera befintliga kunder visar också intresse för att fördjupa samarbetet, vilket bäddar för en stark höst.