NYHET20 februari 2007

Hon säljer snö över hela världen

- Vill du exportera måste du först bli stark på hemmamarknaden. När den fungerar kan du söka dig mot andra länder. Vår nordiska grannländer är lätta att arbeta i eftersom de har liknande kultur. De tipsen kommer från Lena Näslund vd på smyckesföretaget Snö of Sweden.

SMARTA SMYCKEN. Lena Näslunds Snö of Sweden har en egen fabrik i Kina med 100 anställda, och säljer till Finland, England, Norge och Sverige.

Lena Näslund vet vad hon talar om när det gäller export. Hennes företag tillverkar smycken i Kina som säljs i 350 butiker i Sverige och i Finland, Norge och England.

– Vi har en egen fabrik i Kina med 100 anställda och köper materialet i olika provinser.

Överallt i Snö of Swedens lokaler står lådor med vårens nya produkter som ska ut till butiker i hela världen. De unga medarbetarna är fullt upptagna. Telefonerna ringer hela tiden.

I Östersund finns nio medarbetare som sköter administration och distribution. Lena har även fyra anställda säljare i Sverige. Försäljningen i Norge, Finland och England sker genom agenter. I England har Lena en agent och sex säljare.

– Jag hade turen att direkt hitta en bra försäljningskår.

Viktigt att vara exklusiv

Lena har studerat marknadsföring på RMI Berghs och på högskolan i Östersund. Hon har en bakgrund från SAS och genom detta hade hon ett stort kontaktnät.

– Intresset för våra produkter är jättestort och många butiker vill sälja dem. Vi väljer ut de butiker vi tycker passar vår profil, säger hon.

Enligt Lena är det viktigt med exklusivitet. Produkterna ska finnas i rätt butiker, ska synas på rätt personer och i rätt medier. Presentation och förpackningar måste vara snygga. Snö of Sweden sponsrar en del personer som de vill ska bära företagets smycken.

Hon tycker det är en stor fördel att driva företag i Östersund och tror inte att det skulle ge några fördelar att ligga i Stockholm.

– Här är lokaler billigare och de flesta andra kostnader lägre, restiderna kortare och livskvaliteten högre. Dessutom ställer kommunen, ALMI och andra myndigheter upp på ett fantastiskt sätt. Logistik och infrastruktur fungerar bra. Det är en missuppfattning att det skulle vara svårt att driva företag här, säger hon.

Våga be om hjälp

Snö of Sweden omsätter 35 miljoner efter bara tre år och Lena har några goda råd till andra företagare.

– Det är viktigt att vara orädd. Har du en idé du tror på, så sätt igång, säger hon.

– Men var inte rädd för att be om hjälp och få din idé testad. ALMI är jättebra. De kan hjälpa till att kolla budget och marknad och hjälpa dig så att du inte missar något viktigt. Men gör inte misstaget att försöka skriva långa och perfekta affärsplaner utan kör igång så fort som möjligt, fortsätter hon.

– Var långsiktig och tänk på framtiden när du skapar ditt varumärke. Det måste gå att ladda med rättkänslor och värderingar, och kunna anpassas. ”Karins skor” är inte så bra om man vill göra något mer än att sälja skor. Tänk också i koncept. Du får inte bara fundera över produktens egenskaper utan också över vilken marknad som finns, konkurrenter, vilket pris folk är beredda att betala för din typ av produkt och vilken kategori människor som kan bli dina kunder. Det gäller i hela världen.

Globalisering
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist