Hon säljer snö över hela världen

NYHET Publicerad

GLOBALISERING - Vill du exportera måste du först bli stark på hemmamarknaden. När den fungerar kan du söka dig mot andra länder. Vår nordiska grannländer är lätta att arbeta i eftersom de har liknande kultur. De tipsen kommer från Lena Näslund vd på smyckesföretaget Snö of Sweden.

sno of sweden_brödtext

SMARTA SMYCKEN. Lena Näslunds Snö of Sweden har en egen fabrik i Kina med 100 anställda, och säljer till Finland, England, Norge och Sverige.

Lena Näslund vet vad hon talar om när det gäller export. Hennes företag tillverkar smycken i Kina som säljs i 350 butiker i Sverige och i Finland, Norge och England.

– Vi har en egen fabrik i Kina med 100 anställda och köper materialet i olika provinser.

Överallt i Snö of Swedens lokaler står lådor med vårens nya produkter som ska ut till butiker i hela världen. De unga medarbetarna är fullt upptagna. Telefonerna ringer hela tiden.

I Östersund finns nio medarbetare som sköter administration och distribution. Lena har även fyra anställda säljare i Sverige. Försäljningen i Norge, Finland och England sker genom agenter. I England har Lena en agent och sex säljare.

– Jag hade turen att direkt hitta en bra försäljningskår.

Viktigt att vara exklusiv

Lena har studerat marknadsföring på RMI Berghs och på högskolan i Östersund. Hon har en bakgrund från SAS och genom detta hade hon ett stort kontaktnät.

– Intresset för våra produkter är jättestort och många butiker vill sälja dem. Vi väljer ut de butiker vi tycker passar vår profil, säger hon.

Enligt Lena är det viktigt med exklusivitet. Produkterna ska finnas i rätt butiker, ska synas på rätt personer och i rätt medier. Presentation och förpackningar måste vara snygga. Snö of Sweden sponsrar en del personer som de vill ska bära företagets smycken.

Hon tycker det är en stor fördel att driva företag i Östersund och tror inte att det skulle ge några fördelar att ligga i Stockholm.

– Här är lokaler billigare och de flesta andra kostnader lägre, restiderna kortare och livskvaliteten högre. Dessutom ställer kommunen, ALMI och andra myndigheter upp på ett fantastiskt sätt. Logistik och infrastruktur fungerar bra. Det är en missuppfattning att det skulle vara svårt att driva företag här, säger hon.

Våga be om hjälp

Snö of Sweden omsätter 35 miljoner efter bara tre år och Lena har några goda råd till andra företagare.

– Det är viktigt att vara orädd. Har du en idé du tror på, så sätt igång, säger hon.

– Men var inte rädd för att be om hjälp och få din idé testad. ALMI är jättebra. De kan hjälpa till att kolla budget och marknad och hjälpa dig så att du inte missar något viktigt. Men gör inte misstaget att försöka skriva långa och perfekta affärsplaner utan kör igång så fort som möjligt, fortsätter hon.

– Var långsiktig och tänk på framtiden när du skapar ditt varumärke. Det måste gå att ladda med rättkänslor och värderingar, och kunna anpassas. ”Karins skor” är inte så bra om man vill göra något mer än att sälja skor. Tänk också i koncept. Du får inte bara fundera över produktens egenskaper utan också över vilken marknad som finns, konkurrenter, vilket pris folk är beredda att betala för din typ av produkt och vilken kategori människor som kan bli dina kunder. Det gäller i hela världen.

Globaliseringens möjligheter och utmaningar

Den här intervjun är en del av rapporten "Globaliseringens möjligheter och utmaningar", som Svenskt Näringsliv publicerade 23 mars 2007. Rapporten innehåller slutsatser från flera hundra möten med företagare, samt djupintervjuer med ett mindre antal. Rapporten belyser hur företag idag ser på den växande globala marknaden, och pekar ut viktiga förbättringar som behövs för att stärka konkurrenskraften för såväl enskilda företag som för landet.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Så sätter Kina press på konkurrenterna

GLOBAL KONKURRENS Kinas plan är att senast år 2049 vara globalt ledande militärt, ekonomiskt, vetenskapligt och kulturellt. Metodiskt och målinriktat jobbar Kina på för att komma ikapp USA och Europa inom ett efter ett av framtidens stora teknikområden – och ta täten, enligt journalisten och Kinakännaren Ola Wong.
NYHET Publicerad:

Afrika växande marknad för svenska företag

TILLVÄXT Den afrikanska kontinenten börjar bli het för svenska företag. Länderna ses inte längre som biståndstagare utan som handelspartners. Det senaste året har den svenska exporten till Afrika ökat med 22 procent och Exportrådet öppnar nya kontor på löpande band.
NYHET Publicerad:

Strikt liv i Singapore

UTBYTESKORRESPNDENTERNA Singapore med dess invånare är hårt styrt av staten. Skolsystemet är även det strikt. Studenterna jobbar stenhårt för toppbetyg och ingångslönen på första jobbet sätts efter deras medelbetyg, skriver Yonna Henriksson, utbytesstudent i Singapore.
NYHET Publicerad:

I Japan är jobbet ditt liv

UTBYTESKORRESPONDENTERNA Balans mellan jobb och privatliv finns inte i Japan. Trots att mycket håller på att förändras har livstidsanställningssystemet fortfarande stor inverkan på det japanska arbetslivet. Mina kvinnliga kursare måste välja mellan familj och karriär, skriver Hannah Gustafsson, utbytesstudent i Japan.
NYHET Publicerad:

Snabb tillväxt för ödmjuk nybyggare

ENTREPRENÖR Hans hemserviceföretag har växt från en till 300 anställda på bara sju år. För det prisades Besim Akdogan nyligen med utmärkelsen ”Årets nybyggare”. Men själv ser han sig inte som någon förebild. Han är nöjd så länge kunderna är nöjda.
NYHET Publicerad:

Karins ögonklinik motarbetas av landstinget

PRIVAT VÅRD Sedan 2002 har Karin Bandling drivit sin privata ögonklinik i Skellefteå. Under alla år har hon upplevt att landstinget motarbetat hennes klinik. Flera gånger har hon försökt få teckna avtal med landstinget, men ständigt fått nobben.
NYHET Publicerad:

Öst möter väst - Hur ser kineser på svenskar?

KINASAMTAL 2 "Många kineser uppfattar Sverige som socialistiskt eller kommunistiskt. En del kineser menar att vi i Sverige lyckats med det Kina länge försökt åstadkomma via kommunismen", skriver kinesiske professorn Tony Fang vid Stockholms Universitet.
NYHET Publicerad:

Hon säljer snö över hela världen

GLOBALISERING Snö of Sweden tillverkar smycken i Kina som säljs i Norden och i England. Hemmabasen ligger dock i norra Sverige. "Det är lätt att vara företagare i Östersund. Låga kostnader, korta restider och bra stöd från kommun och myndigheter. En perfekt språngbräda för export", säger företagets vd Lena Näslund.
NYHET Publicerad:

"Globaliseringen bra för både fattig och rik"

–Det går inte att hålla fast vid de jobb som existerar idag, tryggheten måste ligga någon annanstans, menar globaliseringsexperten Jagdish Bhagwati. Han talade vid ett seminarium på tisdagen.