Strömsunds kommun faller ytterligare i Svenskt Näringslivs senaste ranking av företagsklimatet och ligger nu på plats 254 av 290. Nu ska kommunens nytillträdde näringslivschef Patrik Jemteborn bidra till att vända på statistiken.
Patrik Jemteborn tillträdde rollen som näringslivschef i Strömsunds kommun den 1 oktober, mitt i en tid då kommunen såg sig falla ytterligare på rankinglistan från Svenskt Näringsliv, från plats 248 förra året till plats 254 i år.
– Jag ser bara möjligheter, säger Patrik Jemteborn.
Östersundsbon har de senaste 15 åren främst arbetat med stora internationella vintersportevenemang och kommer allra senast från ledningsgruppen för skid-VM i Trondheim. Dessutom har han varit inblandad i uppbyggnaden av Region Jämtland Härjedalens inflyttningssatsning Ta Steget. Nu tar han med sig erfarenheterna in i arbetet på Strömsunds kommun, där många av de totalt 1100 företagen alltså önskar sig mer av företagsklimatet.
– Jag hoppas att jag har förmågor som gör att det kan börja hända saker, bland annat att jag är en relationsmänniska. Det gäller att hitta förståelse mellan kommun och företag. Kommunikation är något av det svåraste vi människor håller på med, men det är superviktigt.
De senaste tio åren har Strömsunds kommun legat runt 200-strecket på rankingen. Kommunen klättrade till plats 171 strax före pandemin, men har fallit in i gamla hjulspår under åren som följt. I dag ligger företagsklimatet alltjämt under rikssnittet, men Patrik väljer att fokusera på det positiva och konstaterar att det sammanfattande omdömet från företagarna trots allt har stigit 19 platser.
– Fortsätter vi i den här riktningen kommer vi att vara över snittet om ett par år. Men det finns alltid förbättringspotential, säger Patrik, som är ödmjuk inför utmaningarna som han och kommunen står inför.
Kommunikation är något av det svåraste vi människor håller på med, men det är superviktigt.
Enligt Jemteborn behöver krafttag tas. Inte minst när det kommer till kommunens service och bemötande mot företagen. Här faller kommunen hela 77 placeringar. Patrik liknar kommunen vid en serviceorganisation och det handlar därför om att vara serviceinriktad, menar han.
– Här måste vi ha en positiv dialog och snabbt kommunicera vilka möjligheter företagarna har. Vi ska ha en företagarservice i världsklass, inte minst för att vi har företag i världsklass och som verkar på den globala marknaden.
Intressant är att företagsklimatundersökningen synliggör ett gemensamt behov hos beslutsfattare och företagare: bägge parter efterlyser nämligen en bättre dialog sinsemellan. Bland företagen är siffran 41 procent och bland politikerna hela 67 procent. Frågan är hur de ska lyckas nå varandra? Patrik Jemteborn svarar snabbt.
– Jag ska först lära känna alla 1100 företagare. Jag kan öppna ambulerande kontor i Sikås, Hoting eller Gäddede, bo i husvagn eller hemma hos folk. Det spelar ingen roll. Jag vill ha närkontakt och höra vart de ser sig själva om ett år och tio år, säger Patrik.
Målet för Patrik Jemteborn är att Strömsund ska sticka ut i bruset. Inte bara i Sverige, utan också i världen. Och det arbetet börjar med att skapa nöjda företagare, menar han.
– Människor ska få höra hur enkelt det är att vara företagare i Strömsund. De bästa ambassadörerna vi har är näringslivet. När de börjar prata positivt, ja, då kommer vi också att klättra på Svenskt Näringslivs rankinglista, säger han och fortsätter:
– När företagen mår bra, mår kommunen bra. Och när kommunen mår bra, mår invånarna bra. Och då har vi en region som även lockar besökare.
Lokalt Företagsklimat