NYHET29 januari 2019

Varumärket Åre magnet för näringsliv

Det nya politiska styret i Åre kommun borde använda Åre som varumärke för att attrahera nya företag i olika branscher till kommunen. Det menar Thomas Olsson som äger och driver industriföretaget Åre Produktion.

En av de aluminiumdetaljer som tillverkas av industriföretaget Åre Produktion.Foto: Jonas Kullman
Thomas Olsson äger och driver industriföretaget Åre Produktion med 13 anställda.
Foto: Jonas Kullman

– Jag tycker att politikerna borde lägga mer krut på att locka hit till exempel industriföretag. Så har man jobbat inom IT-sektorn med lyckade resultat och jag tror att det går att överföra även till andra branscher. Ett större utbud av företag och arbetsplatser attraherar arbetskraft vilket är oerhört viktigt för tillväxt och utveckling, säger Thomas Olsson.

Stöd hos C

Han får stöd för sina tankar hos Daniel Danielsson som är nytt centerpartistiskt kommunalråd i Åre kommun.

– Jag tror att han har helt rätt, vi måste ha fler ägg i korgen. Vi behöver en differentierad, bredare arbetsmarknad och det är en fråga vi politiker tar på allvar. Sedan vi övertog styret i kommunen har vi flyttat över näringslivsfrågorna från samhällsbyggnadsförvaltningen till kommunstyrelsen. Det är en tydlig signal om att det är vi politiker som är högst ansvariga för dessa frågor. Vi har också skapat ett särskilt utskott under kommunstyrelsen som ska jobba med näringslivsfrågor, säger Daniel Danielsson (C).

Internationell leverans från Brattland

Företagaren Thomas Olsson flyttade till Åre för skidåkningen för drygt 30 år sedan och startade så småningom Åre Produktion. Företaget i Brattland, Undersåker har idag 13 anställda och omsätter ungefär lika många miljoner. Åre Produktion tillverkar specialdetaljer i aluminium till exportindustrin, kunderna finns framförallt i södra Sverige och Polen. Han ser att det finns utrymmer för fler liknande företag i kommunen.

– Både turism och IT är förstås jättebra men det borde gå att utveckla även övrig industri här. Teknikindustrin i länet sysselsätter betydligt fler än besöksnäringen och dessutom helårsanställda skattebetalare, cirka 8 500 personer jämfört 5 500 personer inom turismsektorn, säger Thomas Olsson.

Han vill se en strategi för att få fler företag utanför turismsektorn att etablera sig i de mer perifera områdena i kommunen och att bygglovsärenden prioriteras.
– Det ska vara enkelt att etablera sig i kommunen, både som privatperson och företag och då menar jag inte Åre by som redan fungerar som ett självspelande piano. Jag menar att man ska uppmuntra och underlätta inflyttning och företagsetablering på andra orter, till exempel i Mörsil, Mattmar eller Kallbygden som har otroliga utvecklingsmöjligheter, säger Thomas Olsson.

Ett steg i den här riktningen är kommunens rekrytering av en landsbygdsutvecklare, menar kommunalrådet Daniel Danielsson.

– Vi kommer att jobba för att stötta näringslivet i de mer perifera delarna av kommunen. Vi jobbar med att ta fram en serviceplan för kommunen och har anställt en landsbygdsutvecklare som ska jobba utanför Åre by. Vi vill också driva en mer aktiv markpolitik, köpa markområden eller skog som kan omvandlas till tomter eller platser för företagsetableringar, säger Daniel Danielsson.

Tappade placeringar

Åre kommun har länge legat i toppen av länets kommuner i Svenskt Näringslivs ranking Lokalt Företagsklimat men förra året backade kommunen rejält. De tappade 39 placeringar och hamnade på plats 107 i den totala rankingen.

– Förutom att vi flyttat näringslivsfrågorna till kommunstyrelsen så behöver vi utveckla kommunens service och myndighetsutövning gentemot företagen. Det innebär konkret att vi måste se till att vi har effektiva processer och är tillgängliga. Kommunen har också påbörjat ett arbete med SKL:s utbildning Förenkla Helt Enkelt för att medarbetarna ska få ökad insikt om företagens villkor och behov. Vi ska också arbeta mer systematiskt för fler företagsbesök än under tidigare mandatperiod. Men det finns fler än 1000 företag i kommunen så det kan ta en stund innan vi träffat alla, säger Daniel Danielsson.

Miljö och hållbar tillväxtArbetsmarknadLokalt Företagsklimat
Skriven avJessica Brander
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist