15 000 har listat sig på den privata vårdcentralen

NYHET Publicerad

VÄLFÄRD När vårdcentralen Wetterhälsan öppnade 2010 hade de drygt 3 000 listade invånare, idag har den siffran precis passerat 15 000. Nu har Wetterhälsan vuxit till två vårdcentraler och ytterligare en är på väg. ”Uttrycket ’så har vi alltid gjort’ är det värsta jag vet. Så säger ingen här.”, säger verksamhetschef Mats Siljehult.

Mats Siljehult, VD Wetterhälsan

Mats Siljehult, VD Wetterhälsan

Nyckeln till Wetterhälsans framgång verkar ligga i deras strävan att alltid vara tillgängliga för sina patienter.

– Om de inte får en chans att komma hit och ta del av vad vi gör så spelar inget annat någon roll, säger Mats.

Därför anpassar Wetterhälsan sina öppettider efter när patienterna behövde dem. De har öppet länge på kvällar och läggar inga personalmöten på bokningsbara tider. Man har även haft öppet på helgerna, något som var mycket populärt men som i slutändan ändå inte lönade sig.

– För samma peng som en läkare jobbar fyra timmar på en lördag kan hen arbeta åtta timmar en vardag. Det sved rätt mycket att lägga ner den verksamheten, men ibland har man inget val.

Mats jobbar även hårt för att personalen ska göra det de har utbildning för, och inte massa annat. En läkare ska ägna sig åt mötet med patienten, inte pappersarbete och administration. Det finns det administrativ personal som ägnar sig åt. Den tanken går igen även i de nybyggnationer som göra på vårdcentralen vid A6, där all administrativ personal flyttas ner en våning för att ge mer plats för undersökningsrum.

– Som privat aktör måste man alltid vara bättre, eller i alla fall uppfattas som det av kunderna. Annars dör man, säger Mats. Vårt arbete tvingar de offentliga aktörerna att höja sig de också. Det gör att hela primärvårdsbranschen har lyft sig ett helt snäpp. Det ser man aldrig i diskussioner om välfärden, där lyfts bara våra eventuella vinster. Jag tycker det är fint med vinster i välfärden, det generar skatteintäkter som i sin tur går till att bygga upp välfärden ännu mer.

Strävan efter effektivitet och tillgänglighet märks extra tydligt på mottagningen i City. Den är en unik drop-in mottagning, som ständigt har öppna dörrar och tar emot alla dem som inte kan vänta på en bokad till.

– Det är vårt strategiskt viktigaste beslut någonsin, menar Mats. Att öppna dörrarna och låta våra patienter komma till oss när de behöver oss.

Citymottagningen har ett ständigt högt tryck, och därför öppnas i november även en mottagning i Munksjöstaden. Tanken är att den, utöver att vara en vårdcentral, ska fokusera på äldrevård, och Mats berättar även om sina planer för en fjärde anläggning.

– Drömmen vore att öppna en multietnisk vårdcentral, där alla personal pratar 3-4 språk. Även om personalen på vår vårdcentral på A6 har blandad bakgrund så är patienterna så svenska som man kan bli, och det reflekterar inte hur Jönköpings befolkning ser ut.

Målet är att ha personal från olika regioner och kulturer, och sedan hitta en chef som kan samordna och få verksamheten att fungera.

– Självklart blir det en utmaning, men det är det som eggar mig! avslutar Mats.

Text: Mathilda Linnander

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

”Jag är här för att lära mig av er”

FÖRETAGSAMHET ”Vilka frågor tycker ni är viktiga? Vad kan vi på Svenskt Näringsliv göra för att hjälpa er?”, så inledde Svenskt Näringslivs chefsekonom Bettina Kashefi sitt möte med 14 av länets företagare på Hooks Herrgård.
NYHET Publicerad:

Fortsatt svårt att rekrytera i Jönköpings län

KONJUNKTUR Företagen i Jönköpings län anger att investeringar, produktions- och försäljningsvolym samt antalet anställda är högre idag än för sex månader sedan. För kommande halvår ser man fortsatt positivt på att anställa fler medarbetare. Det visar Svenskt Näringslivs företagarpanel. Frågan som nu återstår är om de kommer finna sina talanger?
NYHET Publicerad:

Lägre marginalskatt ska locka talangerna till Sverige och Jönköpings län

ETT UTMANAT SVERIGE Högkvalificerad arbetskraft är eftertraktad. Men medan allt fler länder aktivt deltar i den globala talangjakten finns frågan knappt på den politiska agendan i Sverige. Nu efterlyser Svenskt Näringsliv slopad värnskatt och sänkt statlig skatt för att göra Sverige mer attraktivt för världens talanger. Även kommunerna kan göra mer för att underlätta kompetensförsörjningen från utlandet.
NYHET Publicerad:

Brott mot företag problem i Jönköpings län

FÖRETAGSKLIMAT 66 procent av företagen i Gislaveds kommun upplever att brottslighet är ett problem för det egna företaget, vilket är högst i Jönköpings län. Det visar en enkätundersökning från Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Ny studentrapport om kommunal samverkan

SAMVERKAN Kommunal samverkan förekommer allt oftare och i Jönköpings län är det vanligt förekommande. Framförallt mindre kommuner verkar se samverkan som en lösning på de problem som avsaknad av egna resurser medför. Men hur väl fungerar kommunal samverkan i praktiken och hur påverkar det kommunernas företag? Det besvarar Svensk Näringsliv i ny rapport.
NYHET Publicerad:

Varför bryr sig Reepalu inte om kvalitet?

REEPALU2 I det natursköna området en kilometer utanför centrala Eksjö, möts man av en allé som leder upp till Lunnagårds sjukhem. Här finns goda förutsättningar för både aktivitet och vila. Med det öppna landskapet, bra ledarskap och engagerad personal trivs boende och anhöriga. Detta är allt sådant som påverkar kvalitén i vården och bör vara i fokus, menar Johan Åsbrink VD Lunnagårds sjukhem.
NYHET Publicerad:

Inget samhälle utan företagsamhet

FÖRETAGSAMHET 2016 vann Anna Dimitrievska priset som årets mest företagsamma i Jönköpings län för att ha gjort Hotell Nissastigen i Gislaved till ett levande hotell. I och med detta lyftes inte bara företaget till nya höjder utan även Gislaved som samhälle.
NYHET Publicerad:

Ökad välfärd sker genom fler jobb

VÄLFÄRD I över 20 år har Katarina Kvarnström och Peter Lundberg drivit Björkhaga Hotell och Konferens i Mullsjö med ledorden Nästan som hemma.
NYHET Publicerad:

Jönköpings län fortsatt bäst företagsklimat i landet

ENKÄTSLÄPP Fler kommuner än någonsin får riktigt höga betyg av företagen när Svenskt Näringsliv släpper svaren från sin stora enkätundersökning om företagsklimatet. I Jönköpings län är det Gnosjö kommun som får högst betyg av de lokala företagen.
NYHET Publicerad:

15 000 har listat sig på den privata vårdcentralen

VÄLFÄRD När vårdcentralen Wetterhälsan öppnade 2010 hade de drygt 3 000 listade invånare, idag har den siffran precis passerat 15 000. Nu har Wetterhälsan vuxit till två vårdcentraler och ytterligare en är på väg. ”Uttrycket ’så har vi alltid gjort’ är det värsta jag vet. Så säger ingen här.”, säger verksamhetschef Mats Siljehult.
NYHET Publicerad:

Brist på anläggningspersonal blev nytt projekt

KOMPETENS Det råder brist på anläggningspersonal i Jönköpings län, vilket påverkar hela branschen och hindrar företagen från att utföra sina uppdrag. I början av 2016 identifierade man vid ett branschråd behov av ca 40 anläggningsarbetare i Jönköping. Därför inleddes i höstas ett samarbete mellan Arbetsförmedlingen, Maskinentreprenörerna och Svenskt Näringsliv för att starta en rekryteringsutbildning och fylla det behov som finns.
NYHET Publicerad:

En miljon skäl att gilla företagande

GILLA #FÖRETAGSAMHET När tänkte du senast på hur många företag det finns i Sverige? Det handlar om hundratusentals, nästan en hel miljon. Många är små, andra är verksamma över hela världen. Om du tittar upp från den här texten, hur många ser du då? Tänk efter, de är säkert fler än du tror. Även om du sitter hemma vid köksbordet så ser du fullt av produkter som är levererade av företag. Utan driftiga entreprenörer skulle det inte finnas något bord överhuvudtaget.
NYHET Publicerad:

Dreamhack – källan till framtidens kompetens?

KAMPANJ Som en del av kampanjen Gilla #Företagsamhet anordnade LRF, Företagarna och Svenskt Näringsliv ett företagarsamtal på Träcentrum i Nässjö. Företagare, politiker och tjänstemän träffades för att diskutera det aktuella klimatet i länet, och inte helt otippat blev kompetensförsörjning dagens stora fråga.
NYHET Publicerad:

Vi gör det igen - Gilla #Företagsamhet

FÖRETAGSAMHET Gör det enklare för företagsamma människor att växa och skapa välstånd! Det är en uppmaning till politiker från företagare över hela landet som samlas under initiativet Gilla #Företagsamhet, för andra året i rad.
NYHET Publicerad:

Kvalité har ingen betydelse, enligt Reepalu

#REEPALU2 Välfärdsutredningen har lämnat sitt slutbetänkande. Det viktigaste för utredningen är inte att höja kvaliteten i välfärden, utan att stoppa privata aktörers vinster– oavsett vilka effekter det får. Att kvalité inte längre har någon betydelse, enligt Reepalu, chockar välfärdsföretagare.
NYHET Publicerad:

Valde företagandet som 15-åring

GILLA #FÖRETAGSAMHET Kristofer Flood driver FS Service AB var en av finalisterna när Jönköpings mest företagsamma 2016 skulle koras. Han brinner för företagande och de möjligheter det för med sig och drivs av nya utmaningar. ”Man får aldrig stå stilla, då blir man omkörd av andra”.
NYHET Publicerad:

Företagsamhet har ingen ålder

GILLA #FÖRETAGSAMHET ”Om du har en dröm så kliv på och kör, det är aldrig för sent! Jag var 50 plus när jag tog över hotellet men det är ju bara halvvägs genom livet”, säger Miléva Blomberg, ägare av Grand Hotel Jönköping.
NYHET Publicerad:

Vi gör det igen - Gilla #Företagsamhet

FÖRETAGSAMHET Gör det enklare för företagsamma människor att växa och skapa välstånd! Det är en uppmaning till politiker från företagare över hela landet som samlas under initiativet Gilla #Företagsamhet, för andra året i rad.
NYHET Publicerad:

Regeringen är för optimistisk

EKONOMISKA LÄGET Svenskt Näringslivs chefekonom Bettina Kashefi besökte Jönköping för att tala om det ekonomiska läget i Sverige och omvärlden. Sverige har den högsta sysselsättningen i Europa och BNP växer mer än i övriga länder i EU. Men trots detta ser Bettina Kashefi inte ljust på framtiden.
NYHET Publicerad:

Add Label UF är glasklart vidare till SM

UNG FÖRETAGSAMHET Elin Melkersson, Rickard Palm, Sara Runnstrand och Philip Idin läser sista året på ekonomiprogrammet på Gislaveds Gymnasiet. Tillsammans startade de UF-företaget Add Label. Affärsidén är att erbjuda etiketter på glas för att undvika att man förväxling. ”Varje gång vi umgicks lyckades vi blanda ihop våra glas, då kände vi att det fanns ett behov”, säger Elin Melkersson, VD.