Beredskap och business as usual
När Ryssland invaderade Ukraina för drygt tre år sedan blev det snabbt tydligt hur avgörande det är att livet kan fortsätta så normalt som möjligt, även under kris. De ukrainska myndigheterna arbetade för att bönder skulle kunna sälja sitt vete, skolor hållas öppna och restauranger fortsätta ta emot gäster. Samtidigt stärkte familjer, företag och offentliga aktörer sin beredskap för ett värre läge.

Motståndskraft stavas just beredskap och business as usual. Därför pågår nu omfattande samarbeten mellan näringslivet, försvaret, kommuner och staten för att ta fram planer för vad som ska göras, hur och av vem – om det värsta skulle inträffa.
Att leveranser av el, vatten, varor och tjänster fortsätter är alltså grundplattan i vår beredskap och här är ett starkt näringsliv helt nödvändigt. För även i kriser är det marknadsekonomi som levererar bäst. Så vill vi ta ansvar för beredskapen måste vi ge företagen de allra bästa förutsättningarna att skapa tillväxt och robusthet.
Och vi måste förbereda oss, helst redan igår, genom att stärka beredskapen och genom att skapa bättre villkor för växande företag
Åtta av tio företag vill dessutom växa, men ska detta ske måste villkoren förbättras. Bara regelbördan kostade svenska företag 389 miljarder kronor förra året, enligt Tillväxtverket. Pengar som kunde använts så betydligt bättre. Med bättre villkor för företagande blir också ett tillväxtmål på 2,5 procent fullt rimligt, motsvarande 500 miljarder kronor på tio år.
Så hur ser vi till att företagens grundläggande motståndskraft ökar? Jo, bland annat genom att korta tillståndsprocesser, minska regelbördan, lösa målkonflikter, hantera kompetensbristen och inte minst att se till att energiförsörjning och infrastruktur fungerar. För utan detta blir både tillväxt och god beredskap svåruppnåeligt.
Under pandemin blev företagens betydelse tydlig, även för dem som annars sällan tänker på vilka som bär upp samhället. Förtroendet för näringslivet ökade när man såg hur de höll igång samhällsviktig verksamhet och tog ansvar för sina medarbetare. Det visade vilken omställningskraft och kreativitet som finns hos de svenska företagen. Nyheter för vissa, välkänt för andra.
Samma sak kommer att gälla om, Gud förbjude, kriget kommer. Då gäller det att komma ihåg vad som är viktigast och skydda det. Och vi måste förbereda oss, helst redan igår, genom att stärka beredskapen och genom att skapa bättre villkor för växande företag.
För tillsammans – det offentliga, försvaret, civilsamhället och näringslivet – ser vi till att Sverige klarar också framtida kriser. Att värna näringslivet och marknadsekonomin är helt enkelt att värna säkerheten. Business as usual, fast på nya sätt.
Eller som jag alltid brukar säga ”ska det gå bra för Sverige måste det gå bra för svenska företag”. Och detta, mina vänner, är att ta ansvar.
Ulrica Bennesved
regionchef Svenskt Näringsliv Kalmar län











