NYHET22 augusti 2017

Tillsammans skapar vi de bästa förutsättningarna

Är det dags att anställa för första gången? Saknar ditt företag kollektivavtal? Ställer du upp på tanken att vägen till ökat välstånd i Sverige vilar på framgångsrika företag? Här kan du läsa om varför ditt företag bör bli ett medlemsföretag.

Styrka ger uthållighet och lägre kostnader
Svenskt Näringsliv samverkar med 50 arbetsgivarförbund och branschföreningar. Det innebär en unik bredd och kraft. Här kan du hitta en medlemsorganisation som passar just ditt företag: https://www.svensktnaringsliv.se/medlemsorganisationer/

Bredden skapar styrka. Våra kollektivavtalade försäkringar ger medarbetarna skydd till låg kostnad. Via TRR och TSL skapas effektivare omställning vid uppsägningar. Vår organisation Försäkringsinformation ger kostnadsfri hjälp i försäkringsfrågor. Vår kassa om 15 miljarder kronor, för skadeersättning vid fackliga stridsåtgärder, gör att vi kan ha is i magen i avtalsförhandlingarna.

Konkurrenskraftiga löneökningar
I avtalsrörelser krokar arbetsgivarna arm för att se till att lönebildningen både stärker företagens konkurrenskraft och ger medarbetarna reallöneökningar. Utan denna samverkan skulle följden kunna bli en förödande lönekonkurrens och vi skulle få svårare att konkurrera med omvärlden. Medlemsorganisationerna har gett Svenskt Näringsliv ansvar för samordningen i avtalsrörelserna.

Påverkan för företagsklimatet
Företagsamma människor i Sverige ska ha bästa möjliga förutsättningar. Svenskt Näringsliv och medlemsorganisationerna påverkar därför tillsammans beslut. I EU och i Sverige. Påverkan kräver uthållighet och tålamod, vilket ger resultat. Som exempelvis att arvs- och gåvoskatten avskaffades, förmögenhetsskatten likaså, medfinansieringen av sjukersättningen försvann, förbud mot säsongsanställningar togs bort, rätt till heltid förverkligades inte och lagen om arbetskraftsinvandring gjort det lättare att rekrytera. I viktiga frågor växelverkar vi, medlemsorganisationer och Svenskt Näringsliv, för att hålla opinionstrycket uppe.

Så funkar det praktiskt
Svenskt Näringsliv ansvarar för att driva frågor och områden som är viktiga för alla företag, exempelvis skatter, arbetsrätt, utbildning och infrastruktur. Våra medlemsorganisationer driver branschspecifika frågor samt informerar, utbildar och ger råd direkt till medlemsföretagen. De av våra medlemsorganisationer som är arbetsgivarförbund ger råd i arbetsgivarfrågor och träffar avtal med fackliga organisationer.

Lokal närvaro
Vi har regionkontor över hela landet som står i nära kontakt med medlemsföretagen och är engagerade i samtal med lokala och regionala beslutsfattare, myndigheter och medier i syfte att förbättra företagsklimatet. Du är varm välkommen att kontakta oss om du har frågor eller vill att vi ska komma ut till ditt företag på besök.

Här hittar du kontaktinformation: Kalmar län https://www.svensktnaringsliv.se/regioner/kalmar/medarbetare/