”Verkstad” med politiska medskick hos Formpress

NYHET Publicerad

FÖRETAGARFRÅGOR Formpress i Färjestaden AB har ett 50-tal kunder i Storbritannien. Det gör att Karin Mörnestedt, delägare i företaget och den som sköter bland annat ekonomi, personal och dokumentationen i samband med exportaffärer, ser ett eventuellt Brexit an med spänning.

IMG_0131
Grundaren Bengt Åstrand och Karin Mörnestedt, Formpress AB.
IMG_0129
IMG_0137
IMG_0184
Ulrica Bennesved, Svenskt Näringsliv och Elisabet Angelin, Tomas Buss AB
IMG_0141
IMG_0219
Matilda Wärenfalk (s) Mörbylånga kommun och Ulrica Bennesved, Svenskt Näringsliv.

– Vi förbereder oss så gott det går, och har beredskap för det som behöver göras, men just nu är det bara att vänta, säger hon.

Ett 20-tal företagare och politiker på riks-, regional- och lokalplanet deltog i besöket hos Formpress, som stod värd för ett av de företagsbesök som Svenskt Näringsliv anordnat under rubriken ”Dags för verkstad”. Ciceroner var Karin Mörnestedt, maken Christian Mörnestedt, som sköter marknadssidan, och grundaren Bengt Åstrand, pappa till Karin Mörnestedt. Ett typiskt familjeföretag med ett 40-tal anställda, som gav många medskick till politikerna.

– Företagsperspektivet är väldigt viktigt, eftersom det är företagen och deras anställda som betalar in de skatter och avgifter som finansierar samhället, framhöll Karin Mörnestedt. Av omsättningen på 12 miljoner årets fyra första månader har 5 miljoner betalats in till statskassan.

Exportvillkoren har stor betydelse

Exportvillkoren är generellt en viktig utmaning för ett företag som Formpress, vars produktion till 60 procent levereras utomlands, direkt eller indirekt. Många regler och olika förutsättningar att hålla reda på, men också god hjälp att finna i Handelsguiden hos Business Sweden och hos Handelskammaren.

– Men vi behöver flytta hem kompetens att hantera olika dokument, för att hålla tempot i leveranserna, ansåg Karin Mörnestedt.

– Politiken måste också underlätta så mycket det går. Det är mycket att hålla reda på. Det har en enorm betydelse att handelsregler är tydliga och likartade. Lättast är det att leverera inom EU, och därför kan Brexit skapa mera krångel.

Formpress tillverkar serveringsbrickor, skärbrädor, underlägg och liknande produkter i formpressad björkfanér med mönster och motiv på både fram- och baksida. Kunderna finns bland grossister till storkök, designers och profilreklam. Formpress äger formen, men mönstret ägs av kunden och går ofta igen i kompletterande produkter, såsom dukar, gardiner och servetter, vilka ibland sampackas hos Formpress.

Inställning viktigare än kompetens

– Vi vill växa med c: a 15% per år, med bibehållen lönsamhet, berättar Karin Mörnestedt. Förutsättningarna för rekrytering av kompetent personal en nyckelfråga och där behöver vi nog, lite till mans, tänka till, tycker hon.

– Det viktigaste är att få in en som vill växa med oss. Man kan inte kräva att hitta en som redan kan allt. Det finns alltid ett moment av utbildning med varje rekrytering.

I Formpress tillverkning av c:a en miljon brickor per år finns det ett stort och viktigt inslag av ”handpåläggning”. Rektangulära tunna stycken av björkfanér varvas i standardfallet i sex lager med limskikt mellan, motivskikt på fram och baksida och ytterst ett lackskikt som läggs på i form av en folie. Hela packen pressas sedan under värme till en sammanhållen, djupformad produkt, som renfräses längs kanterna innan produkten är klar.

Miljötrend kontra konsumtionstrend

– Miljöaspekten är också viktig för oss, säger Karin Mörnestedt. Plasten är på väg ut som förpackningsmaterial, men man kan undra när miljötrenden ska komma ikapp konsumtionstrenden? En billig kinesisk produkt går ofta före, trots att man pratar så mycket om miljömedvetenhet, hållbarhet, FSC etcetera.

– I det perspektivet känns det för vår del lite onödigt, att vi måste ha en policy mot barnarbete i vår produktion, men det är ju ett av alla krav som måste uppfyllas.

Så, än en gång till politikerna, speciellt de som ska representera oss i EU-parlamentet – underlätta så mycket det går, så kommer exportföretagen att göra sitt, menade Formpress ägare och ledning.

Olle Termén

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Stora skillnader mellan vad företagare och politiker tycker

FÖRETAGSKLIMAT I år har både företagare och kommunpolitiker svarat på enkäten om hur det står till med det lokala företagsklimatet. Över 30 000 företagare i landet har svarat, varav 1 216 företagare från länet. En lång rad frågor har besvarats och svaren ger en hel del underlag för politiker, tjänstemän och företagare att arbeta vidare med.
NYHET Publicerad:

”Verkstad” med politiska medskick hos Formpress

FÖRETAGARFRÅGOR Formpress i Färjestaden AB har ett 50-tal kunder i Storbritannien. Det gör att Karin Mörnestedt, delägare i företaget och den som sköter bland annat ekonomi, personal och dokumentationen i samband med exportaffärer, ser ett eventuellt Brexit an med spänning.
NYHET Publicerad:

Fler och växande företag – bättre välfärd

FÖRETAGSKLIMAT Med Svenskt Näringslivs tjänst välfärdsskaparna kan landets företagare själva räkna ut hur mycket skatt deras verksamhet skapar, och vad det betyder för vården, skolan eller omsorgen. Bra villkor för företagen är en förutsättning för en bra välfärd.
NYHET Publicerad:

Vi är varandras förutsättningar

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Matilda Wärenfalk (s) i Mörbylånga är en av dessa. Vi tog ett snack med henne om hur hon ser på företagsklimatet och näringslivet i sin kommun.
NYHET Publicerad:

Stark efterfrågan på arbetsmarknaden, trots det tomma platser

UTBILDNING Granskningen av den preliminära gymnasieantagningen visar att i Kalmar län finns det tomma platser på program som har en mycket ljus framtid på arbetsmarknaden. Nu bör gymnasieväljarna ta chansen och tänka igenom sina val inför det slutgiltiga antagningen.
NYHET Publicerad:

Ledartröjan är påtagen

KLIMAT Ska vi klara omställningen till en långsiktigt hållbar utveckling av miljö och klimat krävs det en global samverkan på många områden. Det svenska näringslivet har dragit på sig tävlingsdressen och är beredd att ta ledartröjan. Siktet är inställt på omställning till en cirkulär ekonomi.
NYHET Publicerad:

Det finns väldigt mycket framtidstro och optimism

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Johan Persson (s) i Kalmar är inte ny på jobbet, men vi har ändå samtalat med honom om hur han ser på företagsklimatet och näringslivet i hans kommun.
NYHET Publicerad:

Företagen i Kalmar län planerar stora investeringar

KONJUNKTUR Nästan hälften av alla företag i Kalmar län tror att de kommer öka sin försäljning under det kommande halvåret, och en tredjedel planerar att öka sina investeringar. Den goda ekonomin smittar av sig, men runt hörnet väntar en avmattning.
NYHET Publicerad:

Bra företagsklimat är som oljan i motorn

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Anders Johansson (c) i Mönsterås är inte helt ny på jobbet, och så här tänker han kring företagsklimatet och näringslivet i hans kommun.
NYHET Publicerad:

Att åkerierna saknar chaufförer är ett stort problem

KOMPETENS Den prioriterade frågan för dagens transportföretagare ligger nu på att få tag i rätt chaufförer. Det framkom tydligt, när Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke träffade lastbils- och bussföretagare i ett frukostmöte.
NYHET Publicerad:

Hur ser en företagare ut?

FÖRETAGSKLIMAT Hur ser den genomsnittlige företagaren i din kommun ut? Ålder, kön, inkomst, arbetade timmar och namn? Enligt Markus Svensson från Tillväxt & Tillsyn heter han Anders och driver ett småföretag, tjänar cirka 21 000 kr/mån och lägger ungefär 55 tim/vecka på jobbet.
NYHET Publicerad:

Lönesättning som förändrar beteenden

STRATEGI För Epiroc i Kalmar var det en fullträff att koppla lönekriterierna rakt av till den värdegrund som företaget tagit fram. ”Löneprocessen driver precis det vi vill driva – förbättrade beteenden”, säger vd:n Jenny Heimersson.
NYHET Publicerad:

Problem är välkomna på AMB

FÖRETAGSKLIMAT På AMB Industri AB i Broakulla har effektivitet och kvalitet i flera fall drivits så långt, att man till och med tagit över vad som kunden tidigare ansett vara sin egen kärnverksamhet. I dag är AMB ”kontraktstillverkare” med en avancerad process för formsprutning, ytbehandling och montering av produkter med högt ställda krav.
NYHET Publicerad:

Viktigt att ”reglera utsläppen – inte mobiliteten”

MILJÖ & KLIMAT Transportföretagare från Kalmar och Kronobergs län träffade Jan-Olof Jacke, Svenskt Näringslivs vd under hans besök i regionen, Jan-Olof Jacke har efter ett halvår på sin post, träffat drygt 200 ledare i medlemsföretag öga mot öga, hört ett antal prioriterade frågor som återkommer.
NYHET Publicerad:

Vi har alla ett jättejobb att förklara hur viktig industrin är

FÖRETAGARFRÅGOR Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke fick med sig många värdefulla inspel från de 12 närvarande företagarna från Kronobergs- och Kalmar län som han träffade på lunchen under sitt besök. Bland annat om relationen hållbarhet och företagsamhet.
NYHET Publicerad:

Schyssta attityder är vägen till framgång

UNG FÖRETAGSAMHET I samband med mässan ”Entreprenörskap på riktigt” samlades cirka 140-tal företagare till en näringslivslunch med temat Det vinnande laget – hur skapar vi en inkluderande arbetsmiljö för att lyckas i framtiden?
NYHET Publicerad:

”Vi måste avdramatisera kontakten med kommunen”

FÖRETAGSKLIMAT Dialog mellan företag och kommun samt förståelsen hos alla handläggare att man är en del i kommunens näringslivsarbete är en stor utmaning för att skapa ett gott företagsklimat, enligt Thomas Svensson, vd för Mönsterås Utvecklings AB (MUAB).
NYHET Publicerad:

För ett bättre företagsklimat – krävs insatser på alla plan. Finns vilja, finns möjligheter.

KOMMENTAR Valet till Europaparlamentet nalkas och så även en ny EU-kommission. EU är på väg in i en ny fas. I Sverige är dock intresset för EU ganska ljumt, vilket är tråkigt. För på den europeiska arenan finns det mycket svenska representanter kan göra för att förbättra villkoren här hemma och då inte minst på näringslivssidan.
NYHET Publicerad:

Ingen kan göra allt, de flesta kan ge en timme av sin tid

INSPIRATIONSDAG Cecilia Lejon föreläste om den så kallade Trelleborgsmodellen på inspirationsdagen som Svenskt Näringsliv arrangerade i Kristianstad, för politiker och tjänstemän från bl a Kalmar län. En del av arbetet var att byta perspektiv när invånare sökte försörjningsstöd i kommunen.
NYHET Publicerad:

Även om utmaningarna är stora, finns det mycket man kan göra

AGENDA 2030 Miljö och hållbarhet kommer allt högre upp på agendan i företagen. Detta framgick klart, när Svenskt Näringsliv bjöd medlemmar från region Kronoberg-Kalmar till Arbetsgivardagen i Kosta den 7 mars.