I dessa oroliga tider är nyheterna vissa dagar mer än man orkar ta in. Världen framstår som fylld av ledare som levererar raka motsatsen till vad vi bäst behöver: förutsägbarhet och stabilitet. I alltifrån det globala till det lokala krävs initiativ som får oss att blicka framåt med tillförsikt.
Häromveckan intervjuades jag om ungas förväntningar på trygghet hos arbetsgivare och arbetsgivares förväntningar på innovationskraft och driv. Allt detta skapas bäst genom starka växande företag som ger arbetstillfällen, skatteintäkter och välstånd. Att företag frodas och fler växer fram med lösningar på nya behov spelar också stor roll för vår framtidstro. Med ett blomstrande näringsliv stärks landets beredskap. Så här några år efter pandemin finns till exempel skäl att minnas att det var läkemedelsföretagens innovationskraft som räddade oss med vaccin – inte de statliga initiativen i sig.
Företag som skapar fler riktiga jobb bidrar även till att bryta utanförskapet i samhället. Fler får chansen att möta förväntningar som får dem att utvecklas, stretcha sin förmåga och göra det lilla extra. Vi brukar tala om det som grit, driv eller framdrift. Vad det än kallas så är det just detta som skapar innovationer och leder oss framåt. Inte minst därför är det så viktigt att hålla fast vid de positiva förväntningarna – på oss själva, varandra och politiken.
Ska det gå bra för Sverige måste det gå bra för svenska företag
Jag besökte nyligen Lettland och ett samtal med en taxichaufför under resan dröjer sig kvar. Han reflekterade över våra länders likheter och olikheter och sa: ”Vi är ett fattigt land, så här måste alla arbeta och bidra”. Det sades med samma självklarhet som den lille pojkens replik om nakenheten i Kejsarens nya kläder. På hemvägen funderade jag över samtalet på nytt. Har vi svenskar i all välmening haft för låga förväntningar på såväl vår egen som andras kapacitet och förmåga?
Förväntningarna på svensk ekonomi borde i alla fall vara högre. Vi på Svenskt Näringsliv menar att ett årligt tillväxtmål på 2,5 procent är fullt möjligt. Det skulle innebära ytterligare 500 miljarder kronor årligen i BNP. Som jämförelse är det tre gånger mer är dagens försvarsbudget.
Ett ambitiöst tillväxtmål skapar givetvis inte tillväxt i sig. Det krävs även politiskt mod, ledarskap och konkreta reformer. Därför presenterade Svenskt Näringsliv en tillväxtagenda i Almedalen igår med 63 konkreta reformförslag inom fyra reformområden:
1. Förbättra kompetensförsörjningen
Näringslivet behöver få stärkt inflytande över yrkesutbildningen och lönegolvet måste slopas för utländsk kompetens.
2. Rusta infrastrukturen
Vi behöver stora satsningar på alltifrån elförsörjning och digital infrastruktur till eftersatta vägar och järnvägar.
3. Öka drivkrafter för fler jobb och innovationer
Bolagsskatten bör sänkas till EU:s miniminivå samtidigt som arbetsgivaravgiften sänks för unga och taket tas bort för så kallade FoU-avdrag.
4. Skapa regelverk för ett växande näringsliv
Vi måste korta tillståndsprocesser och stoppa överimplementering av EU-regler så att goda innovationer inte dör i byråkratins kvarnar.
Återigen höga förväntningar – ambitiösa mål för att klara de utmanande, men nödvändiga investeringar vi har framför oss.
I regionverksamheten arbetar vi nära företag, politiker och tjänstemän. Vi jobbar outtröttligt för förbättringar av företagsklimatet i våra kommuner, för ökad service och förståelse inom myndigheter, kompetensutveckling och beredskapsfrågor för att nämna några områden. Utgångspunkten är lyhörda möten med företag som ger en bild av vad vi bör lyfta på den politiska agendan.
Vissa har redan påbörjat semestern, för andra står den runt knuten och för ytterligare några är högsäsongen igång. Oavsett vilken grupp du tillhör vill jag och mina kollegor önska en riktigt skön sommar. Tack för första halvårets möten, samtal och debatter. Tack till er som besökt oss, tagit emot besök, läst och spridit våra inlägg. Vill du ha besök av oss? Maila eller ring, vi ses gärna!
Sist, men inte minst: Tack för att ni driver Sverige framåt! Och fortsätt ha höga förväntningar. Sverige är fantastiskt och potentialen i det svenska näringslivet är stor. Nu måste det bara få bästa tänkbara förutsättningar att växa. Ska det gå bra för Sverige måste det gå bra för svenska företag.
Ulrica Bennesved
Regionchef Svenskt Näringsliv Kronoberg