Konferens Villavik

Öka förståelsen för vem kunden är

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT Varför är det viktigt att veta vem företagaren är? Jo, för att öka förståelsen för vem kunden är och på så sätt kunna ge rätt service, bemötande och rådgivning.

rattvik2
rattvik4
Villavik1
Villavik3
Villavik7
Villavik2
Villavik4
rattvik3
Villavik8
Villavik6
Villavik5
rattvik6a

Hur ser den genomsnittlige företagaren i din kommun ut? Ålder, kön, inkomst, arbetade timmar och namn? Enligt Markus Svensson från Tillväxt & Tillsyn heter han Anders och driver ett småföretag, tjänar cirka 21 000 kr/mån och lägger ungefär 55 tim/vecka på jobbet.

Varför är det viktigt att veta vem företagaren är? Jo, för att öka förståelsen för vem kunden är och på så sätt kunna ge rätt service, bemötande och rådgivning.

Det var ett av budskapen när Martin Clarstedt och Markus Svensson från Tillväxt och Tillsyn träffade ett antal kommuner från Kronoberg och Kalmar län under en dag på Villa Vik i Växjö. Temat för dagen var Rättviksmodellen, ett arbete där fokus mycket ligger på dialog och rådgivning i tillsynen och där kommunal tillsyn faktureras i efterhand.

Hållbarhetschefen Markus Svensson och miljö- och byggchefen Martin Clarstedt från Rättviks kommun berättade om, den ibland motarbetade, resan fram till i dag. Rättviks kommun låg i bottenskiktet i Svenskt Näringslivs ranking, när det gäller vårt bemötande av näringslivet. Det var lätt att konstatera att de vanligaste kontaktytorna låg inom bland annat tillståndsansökningar och tillsynsärenden.  Alltså behövde de angripa de punkterna, om vi ville nå en förbättring.

– Vi slopade förskottsbetalning för en tillsyn som ibland inte ens utfördes, och ersatte den med en rådgivande dialog och faktura i efterhand. Kritiken från SKL lät inte vänta på sig och när vi hade hållit på i fyra år fick vi en nedgörande revisionsrapport från Livsmedelsverket, som granskade vårt tillsynsarbete. Vi kunde inte vara rådgivare åt dem vi var satta att granska, tyckte man.

Vändningen kom när Rättvik vänt sig till flera organisationer, som Visita, Svensk Handel, LRF och Svenskt Näringsliv och fått stöd från dem, säger Markus Svensson.

– Dåvarande landsbygdsministern Eskil Erlandsson kom på besök och lovordade oss, vilket ledde till att Livsmedelsverkets instruktion ändrades från att ”värna konsumentens intresse” till att ”även värna välmående livsmedelsföretag”. Han gav också Statskontoret i uppdrag att utvärdera avgiftsmodellen och de kom fram till att efterhandsbetalning var att föredra. Det skulle öka tilltron till kontrollen, säger Martin Clarstedt och fortsätter;

– I stället för ”det svarta fåret” i kommunvärlden, blev vi ”bäst i klassen”!

Efterfrågan på mera information och kunskap bland landets kommuner har lett till att man bildat en ekonomisk förening, Tillväxt & Tillsyn, med samverkan mellan kommuner som anammat arbetssättet, där männen bakom modellen åker runt och föreläser.

– Vi tror på, och märker, att det är enklare och skapar bättre relationer med företagen, om vi ringer upp och pratar om en möjlig lösning, än att skicka ut ett föreläggande, kanske med vitesföreläggande, säger Martin Clarstedt.

– Vi ser också den positiva effekten på företagsklimatet i vår klättring i rankingen. Från plats 238 till plats 10 på nio år när det gäller det sammanfattande omdömet. Dessutom har SCB räknat fram att de som har det bästa företagsklimatet också har den bästa tillväxten, vilket skapar fler jobb och högre skatteintäkter. Vi talar om win-win för både företagen och kommunen, berättade Markus Svensson.

Frågorna från tjänstemän och politiker var många och vi hoppas att flera kommuner kommer att ta efter valda delar av tänket och modellen. Då bygger vi gemensamt ett bättre företagsklimat.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Synen på företagsklimatet varierar

FÖRETAGSKLIMAT I år har både företagare och kommunpolitiker svarat på enkäten om hur det står till med det lokala företagsklimatet. Över 30 000 företagare i landet har svarat, varav 835 företagare från länet. En lång rad frågor har besvarats och svaren ger en hel del underlag för politiker, tjänstemän och företagare att arbeta vidare med. 
NYHET Publicerad:

VIDA-koncernen fortsätter att effektivisera

FÖRETAGARFRÅGOR När Santhe Dahl började på Vida Timber i Vislanda 1977 sågade man 5 000 m per år på sågen i Alvesta, som förvärvades i samma veva. Efter alla förvärv och teknisk expansion sågar VIDA-koncernens nio sågverk 7 800 m per dag! 95 % hyvlas och blir till konstruktionsvirke i byggnader.
NYHET Publicerad:

Det är företagen som skapar välfärden

FÖRETAGSKLIMAT Svenskt Näringslivs tjänst välfärdsskaparna ska visa vilken betydelse som företagen har för den offentliga välfärden. Via Välfärdsskaparnas hemsida kan landets företagare själva räkna ut hur mycket skatt deras verksamhet skapar, och vad det betyder för vården, skolan eller omsorgen.
NYHET Publicerad:

Näringslivet viktigt i en cirkulär ekonomi

KLIMAT Ska vi klara omställningen till en långsiktigt hållbar utveckling av miljö och klimat krävs det en global samverkan på många områden. Det svenska näringslivet har dragit på sig tävlingsdressen och är beredd att ta ledartröjan. Siktet är inställt på omställning till en cirkulär ekonomi.
NYHET Publicerad:

Tomma platser på gymnasieprogram i Kronobergs län trots stark efterfrågan på arbetsmarknaden

UTBILDNING Svenskt Näringslivs granskning av söktrycket i den preliminära gymnasieantagningen visar att det finns lediga platser på utbildningar, trots att elever som går där har en ljus arbetsmarknad. Ännu finns det möjlighet att ändra sin ansökan till den slutgiltiga antagningen.
NYHET Publicerad:

Fortsatt optimism bland Kronobergs företagare

KONJUNKTUR Den goda konjunkturen i Sverige håller i sig, fast med en viss avmattning under det kommande året. Många av företagarna i Kronobergs län fortsätter att satsa på framtiden. Fyra av tio tror på mer försäljning det kommande halvåret och en av fem kommer öka sina investeringar.
NYHET Publicerad:

Bristen på chaufförer, problem för åkerierna

Att få tag i rätt chaufförer är en av de högst prioriterade frågorna för dagens transportföretagare. Det framkom tydligt, när Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke träffade lastbils- och bussföretagare i ett frukostmöte på Alwex i Växjö.
NYHET Publicerad:

Går näringslivet bra, utvecklas kommunen också bra

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Bengt Germundsson (kd) i Markaryd är inte ny på jobbet, men vi har ändå samtalat med honom om hur han ser på företagsklimatet och näringslivet i hans kommun.
NYHET Publicerad:

Öka förståelsen för vem kunden är

FÖRETAGSKLIMAT Varför är det viktigt att veta vem företagaren är? Jo, för att öka förståelsen för vem kunden är och på så sätt kunna ge rätt service, bemötande och rådgivning.
NYHET Publicerad:

Nytänkande ger bygemenskap i ICON-huset

FÖRETAGARFRÅGOR ICON-huset i Växjö har satt avtryck på mer än ett sätt. Ingen besökare som passerar byggnaden i Arenastaden kan undgå att beröras. Med sina 19 våningar och 67 meter är det högst i staden, och med sina 37 000 kvadratmeter golvyta, en halv gång större än Postnords lager vid flygplatsen.
NYHET Publicerad:

Vi ligger bra till mitt i södra Sverige med en väl utbyggd infrastruktur

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu Per Ribacke (s) i Alvesta är inte ny på jobbet, men vi har ändå samtalat med honom om hur han ser på företagsklimatet och näringslivet i hans kommun.
NYHET Publicerad:

”Reglera utsläppen – inte mobiliteten”

MILJÖ & KLIMAT När Svenskt Näringslivs vd, Jan-Olof Jacke, efter ett halvår på sin post, nu har träffat drygt 200 ledare i medlemsföretag öga mot öga, har han hört ett antal prioriterade frågor som återkommer.
NYHET Publicerad:

Industrins betydelse måste framhävas mera

FÖRETAGARFRÅGOR Förutom en god lunch på Villa Vik i Sandsbro vid Växjös norra infart, fick Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke med sig många värdefulla inspel från de 12 närvarande företagarna. Bland annat om relationen hållbarhet och företagsamhet.
NYHET Publicerad:

Samhällsnytta baserat på schyssta attityder

UNG FÖRETAGSAMHET I samband med mässan ”Entreprenörskap på riktigt” samlades ett drygt 80-tal företagare till en näringslivslunch med temat Hur skapar vi framtidens arbetsplats genom schyssta attityder och samhällsnytta?
NYHET Publicerad:

”Utan företag finns det inga pengar till vård, skola, omsorg”

FÖRETAGSKLIMAT Växjö, Ystad och Bromölla är tre kommuner med goda resultat i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet i Sverige. På en inspirationsdag i Kristianstad fick företrädare för de tre kommunerna dela med sig av sina tips för att skapa bättre villkor för företagen. Anna Tenje, kommunalråd i Växjö, pekade ut service och bemötande som en viktig faktor.
NYHET Publicerad:

Vi måste få till stånd fler frihandelsavtal, göra det lättare för företagen – även de mindre - att utnyttja de som finns.

KOMMENTAR EU är på väg in i en ny fas. Valet till Europaparlamentet nalkas och så även en ny EU-kommission. I Sverige är dock intresset för EU ganska ljumt, vilket är tråkigt. För på den europeiska arenan finns det mycket svenska representanter kan göra för att förbättra villkoren här hemma och då inte minst på näringslivssidan.
NYHET Publicerad:

De största frågorna som Sveriges kommuner står inför

INSPIRATIONSDAG Cecilia Lejon föreläste om den så kallade Trelleborgsmodellen på inspirationsdagen som Svenskt Näringsliv arrangerade i Kristianstad, för politiker och tjänstemän från bl a Kronobergs och Kalmar län.
NYHET Publicerad:

Vi gör allt för att tillgodose näringslivets behov

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Niklas Jonsson (S) i Uppvidinge är en av dessa. Vi tog ett snack med honom om hur han ser på företagsklimatet och näringslivet i hans kommun.
NYHET Publicerad:

Miljö och hållbarhet lockade till Kosta

AGENDA 2030 Miljö och hållbarhet kommer allt högre upp på agendan i företagen. Detta framgick klart, när Svenskt Näringsliv bjöd medlemmar från region Kronoberg-Kalmar till Arbetsgivardagen i Kosta den 7 mars.
NYHET Publicerad:

Ett starkt näringsliv är grunden till välstånd

FÖRETAGSKLIMAT Efter valet är det många politiker som är nya på sina jobb. Därför har vi gett oss ut för att träffa, samtala, lyssna och föra dialog med dem som styr i kommunerna nu. Magnus Gunnarsson (M) i Ljungby är inte ny på jobbet, men vi har ändå samtalat med honom om hur han ser på företagsklimatet och näringslivet i hans kommun.