Konferens Villavik

Öka förståelsen för vem kunden är

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT Varför är det viktigt att veta vem företagaren är? Jo, för att öka förståelsen för vem kunden är och på så sätt kunna ge rätt service, bemötande och rådgivning.

rattvik2
rattvik4
Villavik1
Villavik3
Villavik7
Villavik2
Villavik4
rattvik3
Villavik8
Villavik6
Villavik5
rattvik6a

Hur ser den genomsnittlige företagaren i din kommun ut? Ålder, kön, inkomst, arbetade timmar och namn? Enligt Markus Svensson från Tillväxt & Tillsyn heter han Anders och driver ett småföretag, tjänar cirka 21 000 kr/mån och lägger ungefär 55 tim/vecka på jobbet.

Varför är det viktigt att veta vem företagaren är? Jo, för att öka förståelsen för vem kunden är och på så sätt kunna ge rätt service, bemötande och rådgivning.

Det var ett av budskapen när Martin Clarstedt och Markus Svensson från Tillväxt och Tillsyn träffade ett antal kommuner från Kronoberg och Kalmar län under en dag på Villa Vik i Växjö. Temat för dagen var Rättviksmodellen, ett arbete där fokus mycket ligger på dialog och rådgivning i tillsynen och där kommunal tillsyn faktureras i efterhand.

Hållbarhetschefen Markus Svensson och miljö- och byggchefen Martin Clarstedt från Rättviks kommun berättade om, den ibland motarbetade, resan fram till i dag. Rättviks kommun låg i bottenskiktet i Svenskt Näringslivs ranking, när det gäller vårt bemötande av näringslivet. Det var lätt att konstatera att de vanligaste kontaktytorna låg inom bland annat tillståndsansökningar och tillsynsärenden.  Alltså behövde de angripa de punkterna, om vi ville nå en förbättring.

– Vi slopade förskottsbetalning för en tillsyn som ibland inte ens utfördes, och ersatte den med en rådgivande dialog och faktura i efterhand. Kritiken från SKL lät inte vänta på sig och när vi hade hållit på i fyra år fick vi en nedgörande revisionsrapport från Livsmedelsverket, som granskade vårt tillsynsarbete. Vi kunde inte vara rådgivare åt dem vi var satta att granska, tyckte man.

Vändningen kom när Rättvik vänt sig till flera organisationer, som Visita, Svensk Handel, LRF och Svenskt Näringsliv och fått stöd från dem, säger Markus Svensson.

– Dåvarande landsbygdsministern Eskil Erlandsson kom på besök och lovordade oss, vilket ledde till att Livsmedelsverkets instruktion ändrades från att ”värna konsumentens intresse” till att ”även värna välmående livsmedelsföretag”. Han gav också Statskontoret i uppdrag att utvärdera avgiftsmodellen och de kom fram till att efterhandsbetalning var att föredra. Det skulle öka tilltron till kontrollen, säger Martin Clarstedt och fortsätter;

– I stället för ”det svarta fåret” i kommunvärlden, blev vi ”bäst i klassen”!

Efterfrågan på mera information och kunskap bland landets kommuner har lett till att man bildat en ekonomisk förening, Tillväxt & Tillsyn, med samverkan mellan kommuner som anammat arbetssättet, där männen bakom modellen åker runt och föreläser.

– Vi tror på, och märker, att det är enklare och skapar bättre relationer med företagen, om vi ringer upp och pratar om en möjlig lösning, än att skicka ut ett föreläggande, kanske med vitesföreläggande, säger Martin Clarstedt.

– Vi ser också den positiva effekten på företagsklimatet i vår klättring i rankingen. Från plats 238 till plats 10 på nio år när det gäller det sammanfattande omdömet. Dessutom har SCB räknat fram att de som har det bästa företagsklimatet också har den bästa tillväxten, vilket skapar fler jobb och högre skatteintäkter. Vi talar om win-win för både företagen och kommunen, berättade Markus Svensson.

Frågorna från tjänstemän och politiker var många och vi hoppas att flera kommuner kommer att ta efter valda delar av tänket och modellen. Då bygger vi gemensamt ett bättre företagsklimat.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Det svenska näringslivet ligger i framkant i klimatarbetet

KLIMAT Klimatutmaningen är en av vår tids största utmaningar. Forskningen är tydlig, den globala uppvärmningen måste begränsas, helst till under 1,5 grader. För att klara det måste världens utsläpp gå mot netto-noll till mitten av seklet.
NYHET Publicerad:

Så får vi ett förbättrat upphandlingsklimat

KONKURRENS Den offentliga marknaden är stor, mycket stor. Enligt Upphandlingsmyndigheten uppgick värdet på den offentliga marknaden år 2016 till 683 miljarder, eller 17 procent av BNP. Det saknas dock fullt tillförlitlig statistik och många menar att marknaden sannolikt är ännu större.
NYHET Publicerad:

Flera företag vittnar om att ”får vi bara tag i rätt person utbildar vi dem själva"

KOMMENTAR Vi behöver lägre trösklar in på arbetsmarknaden. LAS behöver göras om i grunden och att frågan nu utreds är ett steg i rätt riktning men vi anser att utredningens uppdrag är alltför begränsat.
NYHET Publicerad:

Företaget som satte EU på plats

ARBETSMILJÖ Batteritillverkaren Saft i Oskarshamn lyckades med rätt argument och rätt kontakter få gehör för ett förslag om utformning av ett EU-direktiv, och i förlängningen av svensk lagstiftning. De lyckades påverka reglerna för uppföljning, av hur användning av kadmium (Cd) i tillverkningsprocessen påverkar arbetsmiljön.
NYHET Publicerad:

”Växjölöftet” minskar bidragsberoendet

ARBETSMARKNAD Genom att kräva motprestation, och samtidigt erbjuda individuella utvecklingsprogram, har Växjö kommun lyckats minska antalet hushåll som får försörjningsstöd med 45 %. Räknat per invånare, är besparingen nästan 36 % av kostnaden.
NYHET Publicerad:

Ny arbetslivsmodell ska lösa låsningar

ARBETSMARKNAD Svenskt Näringsliv var 2009 nära ett huvudavtal med LO om flexibilitet och trygghet på arbetsmarknaden, men det sprack på olika prioriteringar. Likaså 2013 och 2015. Men nu gör organisationen ett nytt avstamp och torgför en ny modell, som man hoppas ska leda till ett antal reformer under de kommande åren.
NYHET Publicerad:

Färre unga blir företagsamma i Kronoberg

JOBBSKAPARE Bara 0,8 procent av de unga i Kronobergs län började leda eller driva företag under det föregående året. Det är en minskning med mer än en tredjedel jämfört med för fyra år sedan. Det visar Svenskt Näringslivs undersökning Företagsamheten.
NYHET Publicerad:

Sommartips från Finfa

SOMMARÖPPET Vi finns tillgängliga under hela sommaren om du har frågor kring kollektivavtalad försäkring och pension.
NYHET Publicerad:

Många får chans att pröva sina vingar

SOMMARJOBB På Tingsryd Resort är det full fart. Solen skiner, campingen är nästintill fullsatt och det är liv och rörelse i hela området. Allt detta hade inte varit möjligt om det inte hade funnits personal som trivs och gör ett bra jobb.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivardag i Växjö - Avtal 20

FÖRETAGARFRÅGOR - 23 oktober. En dag fylld av det som rör din vardag som företagare och arbetsgivare.
NYHET Publicerad:

Högsäsong för bluffakturor

BEDRÄGERIER Bluffakturor är ett stort problem som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då falska fakturorna riskerar att slinka igenom när ordinarie personal är på semester. Här hittar du tips på hur du gör om du får en bluffaktura.
NYHET Publicerad:

Planerad påverkan

KRÖNIKA Jag har varit med på politikerveckan i Almedalen på något sätt sedan 2001. Det är en vecka som för oss politiknördar blivit något oantastligt och odisputerbart. En vecka som präglas av minglande, kontaktskapande och utbyte av idéer. En vecka som med rätta kan ifrågasättas för det offentliga slöseriet. Men för den som väljer att planera och strukturera sin närvaro kan veckan bidra till verklig förändring.
NYHET Publicerad:

Tankar i semestertider

KRÖNIKA Skol- och sommaravslutningar har avlöst varandra och det har blivit dags att summera mina första terminer på Svenskt Näringsliv. Ett fantastiskt arbete med många spännande möten.
NYHET Publicerad:

Förändring är möjlig, men kan ta tid.

FÖRETAGSKLIMAT För Lasse Olofsson har speedway alltid varit ett stort intresse, men också nyttig när det gäller att knyta nya kunder till företaget
NYHET Publicerad:

Fler reformförslag behövs för svensk skola

UTBILDNING Trots en arbetslöshet på 8,1 procent finns stora svårigheter att hitta kompetent arbetskraft i Kronoberg. Om möjligheterna för alla att få jobb ska förbättras krävs det att kunskapsnivåerna i skolan ökar. Svenskt Näringsliv föreslår därför höjda krav på lärarutbildningarna, nationell skolpeng samt satsningar för att höja kunskapsnivån hos såväl låg- som högpresterande elever.
NYHET Publicerad:

Är det här så listigt?

FÖRETAGSKLIMAT Bra företagsklimat ger bättre tillväxt. När årets enkätsvar för företagsklimatet i Tingsryds kommun presenterades var det fokus på konkurrens och dialog. Svenskt Näringslivs biträdande regionchef Johnny Rönnfjord menade att man inte ska ta alltför allvarligt på förändringar i enstaka tiondelar i omdömena. Samtidigt, menade han, är det viktigt att ta företagens omdöme om kommunens näringslivsklimat på stort allvar.
NYHET Publicerad:

Svenska åkerier är hårt pressade

KONKURRENS Att konkurrensläget för de svenska åkerierna på hemmaplan är tufft, återspeglas såväl i antalet utländska trailerfordon på svenska vägar, som vid en titt i lönsamhetsstatistiken.
NYHET Publicerad:

Vi måste höja statusen på industriarbete

FÖRETAGARFRÅGOR Även om Wexiödisk AB har löst sina rekryteringsbehov hittills, så tycker vd Magnus Titusson att industrin generellt sett måste göra mera för att höja statusen och locka ungdomarna.
NYHET Publicerad:

Öka intresset för de praktiska utbildningarna

FÖRETAGARFRÅGOR Under rubriken ”Dags för verkstad” har Svenskt Näringsliv under våren arrangerat en rad studiebesök på företag, gemensamma för politiker och medlemsföretag. Överallt möts deltagarna av samma budskap: ”Vi måste öka intresset för de praktiska utbildningarna”.
NYHET Publicerad:

Framtiden är här

UNG FÖRETAGSAMHET Sedan 1980 har Ung Företagsamhet gett ungdomar möjlighet att träna och testa sina vingar, utveckla sin kreativitet, företagsamhet och lära sig var entreprenörskap handlar om. Det här är en fantastisk möjlighet. I år ledde tävlandet för ett av företagen hela vägen till en silvermedalj på SM.