NYHET26 februari 2020

Stort engagemang på SYV-dagen i Växjö

Det var med stort intresse och engagemang som 34 av Kronobergs läns 40 studie- och yrkesvägledare (SYV:are) deltog i Svenskt Näringslivs SYV-dag den 17 februari. Den som eventuellt inte tidigare känt till vilken bredd och variation av yrkeskunskaper det krävs i dagens företag, fick en givande genomgång, både i föreläsningar och vid nedslag i verkligheten.

– Eleverna har inte kunskaper om allt detta och det försvårar deras studieval, sade man, så det är viktigt att det finns bra möjligheter att se och besöka olika företag. Om detta fanns det kritik, vilket framgår av en annan artikel.

– Ni är superviktiga, sade Svenskt Näringslivs Johnny Rönnfjord, för att inspirera, berätta och vissa möjligheter för ungdomarna, när han hälsade SYV:arna välkomna.

I fortsättningen av dagen kunde representanterna för bransch efter bransch beskriva arbetsmarknadsläget för sina medlemmar, där de flesta har problem med att fylla luckor i olika bristyrken.

De som driver UF-företag får lära sig hur viktigt personliga egenskaper är, berättar Veronica Ingolf, projektledare på Ung Företagsamhet.

Personliga egenskaper efterfrågas

I flera av verklighetsbeskrivningarna var det slående hur viktigt det är med personliga egenskaper, i jämförelse med praktiska kunskaper inom ett visst yrke.

– Det får ju de som är med och jobbar i UF-företag verkligen lära sig, berättade Ung Företagsamhets projektledare Veronica Ingolf.

Hon välkomnade SYV:are och andra intresserade till UF:s mässa i Älmhult den 19 mars. 91 lärare och 801 elever i Kronobergs län är engagerad i UF-företagandet år 2020!

I byggbranschen är det egenskaper som engagemang, social kompetens, ansvarstagande som efterfrågas, berättade Therese Granstrand, från Byggföretagen.
Den som är händig och vill arbeta, går inte utan jobb, sade Jimmi Olsson, vd i Granflo Bygg AB.

I byggbranschen är det ofta egenskaper som engagemang, social kompetens, ansvarstagande och kommunikativ förmåga som efterfrågas, berättade Therese Granstrand. Det nya avtalet i branschen stadgar en lärlingsutbildning på 24–36 månader efter avklarat gymnasium. Tidigare talade man om timmar, nu månader, och efter 6 månaders provanställning övergår man i en lärlingsutbildning med fast anställning.

– I byggbranschen är alla yrken bristyrken. Den som är händig och vill arbeta, går inte utan jobb, sade Jimmi Olsson, vd i Granflo Bygg AB, som anställt sju lärlingar det senaste året.

Förväntningarna är för höga

På Holmgrens Bil AB i Växjö har man anställt flera från fordonsprogrammet på gymnasiet, men det räcker inte för att klara service och reparationer på dagens teknikstyrda fordon.

Jonatan Ojansivu, servicechef på Holmgrens, berättade bland annat att blott två av fyrtiofem anställda är kvinnor – en på däckservice och en som kundmottagare.

– Vi har en mycket omfattande vidareutbildning via generalagenten för respektive bilmärke, berättade servicechefen Jonatan Ojansivu, som visade runt i företagets nya anläggning.

Ett problem, när det gäller att få in ungdomar i branschen, tyckte han sig se i deras motivation och attityd.

– Man har lite för höga förväntningar på ingångslönen. Många förstår inte att man måste börja någonstans, för att ta sig uppåt, sade Jonatan Ojansivu.

Under lunchen fick SYV:arna chansen att känna in besöksnäringen, via en presentation av platschefen för Elite-hotellen i Växjö, Helen Bäckstedt, som beskrev en lång rad olika yrkeskategorier inom företaget.

Genomgångsjobb, men lönen ökar

Vi betraktas som en låglönebransch, men det har skett stora lyft i nivån under de senaste åren, berättar Helen Bäckstedt, platschef på Elite Hotel.

– Vi har ju både hotell, restauranger, nattklubb, pub, konserthus och konferenslokaler inom vår lokala verksamhet, berättade hon. Vi har allt från diskare till scentekniker.

– För många är ju ett jobb inom hotell-restaurang ett ingångsjobb, eller ett jobb man har under tiden man utbildar sig till annat, sade hon. Vi betraktas som en låglönebransch, men det har skett stora lyft i nivån under de senaste åren. Kockar är det alltid brist på, så där har lönerna gått upp mycket.

Kristian Hallberg, Gästgivaregården i Ljungby berättade hur olika vägar ett yrkesval kan ta, för den som vill utveckla sig.

SYV-arnas roll är viktig

Kristian Hallberg, berättade om sin karriär från kockelev och kock på många håll i Sverige och utlandet, via jobb inom Scandic-kedjan, där han slutade som högste chef i Sverige, till att numera driva Gästgivaregården i Ljungby. Detta gav syn för sägen på hur olika vägar ett yrkesval kan ta, för den som vill utveckla sig.

Kristian Hallberg kunde bekräfta hur viktig en SYV kan vara.

– På min tid fick jag höra att ”det där klarar inte du”, när jag skulle få vägledning. Så det vill jag säga er – det är viktigt att ni pushar på i stället! Det man väljer som 15-åring, behöver ju inte vara för hela livet.

Olle Termén