Växjö, Ystad och Bromölla är tre kommuner med goda resultat i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet i Sverige. På en inspirationsdag i Kristianstad fick företrädare för de tre kommunerna dela med sig av sina tips för att skapa bättre villkor för företagen. Anna Tenje, kommunalråd i Växjö, pekade ut service och bemötande som en viktig faktor.
– Det gäller att utbilda personalen i dessa delar, och att ha ett tydligt ledarskap kring vem kommunen finns till för. Utan företag finns det inga pengar till vård, skola och omsorg, säger Anna Tenje.
Bland de större kommunerna i Sverige har Växjö legat i toppen av Svenskt Näringslivs ranking under lång tid. Av 290 kommuner i Sverige hamnade Växjö förra året på plats 40. Enligt Anna Tenje är det ett målmedvetet arbete som ligger bakom. Att ha rätt perspektiv har varit avgörande.
– Man har ett val som kommun. Vill man vara paragrafryttare eller vill man vara en rådgivande organisation? Växjö är en stad som växer och bygglov är en viktig del av vår verksamhet. Vi försöker vara ett stöd för företagen i hela processen, så att de vet vad som förväntas av dem i nästa steg och vilka uppgifter vi behöver. Det sparar en hel del tid, säger Anna Tenje.
Trots att kommunen ligger högt upp i Svenskt Näringslivs ranking använder kommunen den som ett strategiskt mätverktyg för att kunna bli bättre. När enkäten presenteras tittar man på enkätsvaren från företagen och ser om det finns delar som behöver förbättras.
– I förra mätningen tappade vi när det gäller kommunal konkurrens gentemot de privata företagen. Så då samlade vi ihop företag som kommunen på något sätt bedriver konkurrerande verksamhet mot för att föra en dialog om vad det är som upplevs som problematiskt och vad som inte är problematiskt. Det har också lett till att vissa delar ska upphandlas eller läggas ut på entreprenad, säger Anna Tenje.
Ystad kommun har sedan 2015 gjort stora förbättringar i Svenskt Näringslivs ranking. Från plats 107 av Sveriges 290 kommuner till plats 35 förra året. Jonas Rosenqvist, kommundirektör i Ystad, menar att kommunen har en närhet till företagen och att det finns ett starkt engagemang från både företag och kommun. Företagsfrukostarna tillhör de mest välbesökta i Skåne, och för att lära sig mer om utmaningarna i olika delar av näringslivet ordnar kommunen separata branschträffar.
– För att öka närheten ännu mer har vi flyttat ut näringslivsenheten så att den sitter mitt i staden. Tanken är att det ska vara lätt att komma i kontakt med oss och att man ska kunna titta in utan att ha bokat någon tid, säger Jonas Rosenqvist.
Ystad har också arbetat med att förbättra servicen och bemötandet gentemot företagen, exempelvis när det gäller bygglov. Ibland måste man säga nej till ansökningar, men det kan göras med ett leende och med tips om vad som behövs för att få ett ja.
– Det gäller att hitta rätt människor med rätt attityd som inte bara kan själva myndighetsutövandet utan även att ge god service, säger Jonas Rosenqvist.
I Bromölla har kommunen satt upp ett mål om att göra minst 100 företagsbesök om året. Att vara ute bland företagen är viktigt för att lära sig mer om kommunen och för att hämta in synpunkter på hur kommunen kan bli bättre. Marie Wäppling, kommundirektör i Bromölla, menar att det är viktigt att politikerna och tjänstemännen har ett äkta engagemang.
– När vi säger att vi ska göra 100 företagsbesök är det inte siffran i sig som är viktig. Vi är där för att vi är intresserade och vill lära oss något nytt. Vi vill värna om våra befintliga företag och då vill vi kunna ha en dialog ansikte mot ansikte även i svåra frågor, säger Marie Wäppling.
Lokalt Företagsklimat