Många företag står inför allvarliga utmaningar som en följd av Corona/Covid-19. Pandemin leder till kraftig nedgång i efterfrågan för många branscher, vilket snabbt leder till likvida problem. Företagarna gör dock sitt yttersta för att klara sig igenom denna svåra tid och får stöd från sina kunder.
Restaurangbranschen är en av de branscher som drabbats väldigt hårt av Coronas framfart. Att många drar sig för att gå ut och äta skapar snabbt ekonomiska svårigheter för restaurangerna, som tvingas till nya idéer för att hålla verksamheten igång.
Restaurangen Hemmagastronomi i Luleå är ett företag som har tvingats ställa om. Istället för att servera maten inne på restaurangen har ett större fokus blivit matlådor och gourmetpåsar till kunderna. Responsen har varit stor från Luleåbor som vill stötta verksamheten och restaurangen kommer därför att öka produktionen av just matlådor tills efterfrågan är nådd.
– Vi märkte en tydlig nedgång i gäster i måndags, så vi var snabba på att ställa om vår verksamhet till att i högre utsträckning fokusera på mat som kan hämtas från restaurangen. Stödet från lokalbefolkningen har varit överväldigande och de ställer verkligen upp för att stötta oss och andra lokala företag, säger Simon Laiti, vd Hemmagastronomi.
– Om det är vid något tillfälle det är läge att handla mat på restaurang så är det nu, avslutar han.
I Piteå har byggföretaget Hellströms som så många andra företag varit tvungna att ställa in sina kundluncher. Men för att mildra effekten på de lokala restaurangerna har Hellströms köpt 300 matkuponger som de delar ut till kunder och anställda. Kupongerna kan antingen användas redan nu för den som vill ta med sig mat från restaurangen eller sparas till läget är förändrat.
– Vi är medvetna om att detta inte är tillräckligt för att rädda en restaurang, men vi hoppas att vi med vårt exempel kan motivera andra företag att göra vad de kan för att stötta andra lokala företagare som nu har det svårt. Tillsammans kan vi göra skillnad, säger Samuel Hellström, vd Hellströms Bygg.
I Piteå har företagarna Lisa Hellmér och My Bergström som tillsammans driver Pensionatet startat en rörelse i sociala medier under namnet Local Hero Piteå. Genom bland annat ett konto på Instagram uppmuntrar de Piteåbor att handla lokalt för att stötta lokala företag. Genom att dela med sig av exempel på just detta inspirerar de andra. Detta för att hjälpa såväl små som stora aktörer i den tid som företagen befinner sig i. Initiativet som startade i Piteå har nu fått fart på många andra orter runtom i landet.
– Jag började med att skriva ett inlägg på Facebook för att försöka göra någonting åt situationen och gensvaret har varit stort. Alltfler dyker upp för att stödja sina lokala företag i denna svåra tid. Det kan handla om att företag köper presentkort eller en privatperson som köper en kaffe latte. Alla inkomster är avgörande just nu, säger Lisa Hellmér vd på Pensionatet.
– Genom att shoppa och stödja det lokala näringslivet kan alla bli hjältar i denna svåra kris, säger hon.
Privatpersoners och andra företags stöd och hjälp är extra viktigt i tider som dessa. Samtidigt är det avgörande att också det offentliga vidtar ytterligare åtgärder.
– Såväl kommuner och regioner, som länsstyrelse och stat behöver nu se över vad de kan göra för att tillfälligt sänka företagens kostnader och ge dem en möjlighet att rädda sin verksamhet, säger Hans Andersson, regionchef för Svenskt Näringsliv i Norrbotten.