NYHET27 februari 2019

Fortsatt stark konjunktur för Norrbottens byggsektor

De har tuffat på bra för företagen i Norrbotten senaste halvåret. Vart tredje företag uppger att de har ökat sin försäljnings- och produktionsvolym. Företagen är också optimistiska inför kommande halvår, då mer än vartannat företag förväntar sig en fortsatt ökning i försäljning och produktion. Starkast är byggsektorn. Det framgår av Svenskt Näringslivs konjunkturbarometer för första kvartalet i år.

152 företag i Norrbotten har svarat på frågor om produktion, försäljning, investeringar och antalet anställda det senaste halvåret och det kommande halvåret. Sammantaget visar siffrorna att Norrbotten uppvisar en starkare konjunktur jämfört med genomsnittet i Sverige. Starkast går byggsektorn.

Med Kiruna och Gällivare som håller på att flyttas till nya platser och alla nya stadsbyggnadsprojekt som planers är optimismen av förklarliga skäl stor inom Norrbottens byggbransch. Över 60 procent av företagen inom byggsektorn tror på fortsatt bra tider med ökad försäljning och produktion, de kommande sex månaderna.

– Det är en annan situation här i Norrbotten inom byggsektorn jämfört med övriga Sverige, då vi har stadskärnor som ska flyttas till förmån för fortsatt gruvdrift, vilket avspeglas i Svenskt Näringslivs konjunkturbarometer, säger Hans Andersson, regionchef för Svenskt Näringsliv i Norrbotten och pekar på att mer än vartannat företag i byggsektorn bedömer att man kommer att ha fler anställda om sex månader mot vad man har idag.

– Det är en bra arbetsmarknad. Hinder för företagen att anställa är bostadsbristen. Bristen på bostäder gör det svårt att rekrytera kvalificerad personal och detta kan i sin tur bromsa tillväxten i regionen, säger Hans Andersson.

Norrbotten sticker ut i Svenskt Näringslivs konjunkturbarometer - i regionen finns inte någon märkbar avmattning i konjunkturen och företagen har överlag en optimistisk förväntan på ekonomin det kommande halvåret. Hans Andersson pekar på att det kan ändras. Sverige är ett exportberoende land och om det sker en internationell avmattning i ekonomin, särskilt i Europa påverkar det svenska exportföretag och dess underentreprenörer. Det finns vissa orosmoln internationellt.

– Globalt är det Brexit och hotet om ett handelskrig som kan komma att påverka den globala efterfrågan, och dämpa den svenska ekonomiska utvecklingen. Den osäkra omvärlden gör också att tillväxten kan dämpas om företagen inte vågar genomföra sina investeringsplaner. De svenska hushållens förtroende inför framtiden har också sjunkit, delvis beroende på osäkrare bostadsmarknad. Sammantaget indikerar detta en svagare ekonomisk tillväxt framöver, säger Hans Andersson.

Undersökningen gjordes mellan den 28 januari och den 13 februari i år.

Konjunktur