NYHET26 februari 2021

Satsningen på sociala medier blev räddningen för klädbutiken i Kalix 

Med en medveten och strategisk plan har klädbutiken Chili i Kalix klarat krisen med starka resultat. Kreativa idéer och ett sju år gammalt omställningsarbete har varit två avgörande faktorer. 

”Vi har ökat försäljningen via våra sociala kanaler, som idag i praktiken fungerar som en webbshop”, säger Ulrica Kask. 

I över 20 år har Ulrica Kask drivit klädbutik i Kalix och upplevt hur branschen och cityhandeln förändrats. 

– Det är otroligt vad fort det har gått, i dag minns folk knappt hur det såg ut för tio år sedan. Kunderna har blivit mycket mer bekväma. Att strosa runt i stan som vi gjorde förr och leta efter en vara görs inte på samma sätt. Nu ska det vara snabbt, enkelt och färdigserverat. Kunden kollar i mobilen och hittar vad den vill ha och sedan handlar de där varan finns, säger hon. 

För drygt sju år sedan upplevde Chili att omsättningen inte ökade som de ville. Ulrica bestämde sig då för att ta tag i marknadsföringen på sociala medier, i första hand Facebook och Instagram. Ett arbete som de medvetet har jobbat med sedan dess för att skapa intresse kring butiken och tack vare det få nya kunder. Ganska fort såg de att arbetet gav resultat. 

– Det skedde en stor förändring. Det var häftigt att se att folk upptäckte oss genom sociala medier. Många som kör förbi Kalix passar på att stanna till för att de vet att vi finns, säger Ulrica.  

Inget alternativ att bromsa

Fram till för ett år sedan gick Chili som tåget och ökade sin försäljning med ungefär 20 procent per år. När sedan pandemin slog till tappade butiken 30 procent av intäkterna under mars och april. 

– Det var ju tufft, men jag vet att många andra företagare hade det ännu tuffare, säger Ulrica. 

Trots kris ville Ulrica försöka satsa och hitta kreativa lösningar istället för att avvakta eller bromsa. 

Jag tror att cityhandeln allt mer kommer att ses som något unikt och eftertraktat.  

Chili har testat flera nya sätt att arbeta. De har erbjudit hemleverans, kunder har kunnat hämta varor utanför butiken, och de har till och med testat att ha provhytter utomhus. 

Att ytterligare öka farten på den redan inslagna vägen med sociala medier har nog ändå varit den enskilt viktigaste faktorn till framgången. 

– När 2020 summeras så ser vi att vi hämtat igen det vi tappade i våras, och omsättningen är i princip lika bra som 2019. Vi har ökat försäljningen via våra sociala kanaler, som idag i praktiken fungerar som en webbshop, säger Ulrica. 

Loungewear en succé

Chili har också vågat förändra utbudet i butiken så att det anpassats efter vad kunderna efterfrågat i dessa tider. Det som verkligen slagit stort under 2020 är så kallat loungewear, bekväma med ändå snygga vardagsplagg. 

– Det är helt galet vad försäljningen av den typen av plagg ökat sedan pandemin kom. Vi säljer inte mycket av finkläder nu. Utan folk vill ha bekväma plagg. En stor fördel för oss är att vi inte har något stort lager och därför kan vara väldigt flexibla i vad vi köper in, säger Ulrica. 

Framtiden ser ljus ut för den lilla klädbutiken i centrala Kalix, och Ulrica är övertygad om att cityhandeln kommer att leva vidare många år till. 

– Även om folk handlar på ett annat sätt idag, tror jag att fysiska butiker centralt fyller en viktig funktion. Vi får ofta höra hur mysigt det är att komma hit till centrum och vår framgångsfaktor handlar ju mycket om den personliga service vi har i butiken. Så jag tror att cityhandeln allt mer kommer att ses som något unikt och eftertraktat.  

Skriven avRedaktionen
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist