I Svenskt Näringslivs företagarpanel är det Norrbottens företag som är mest hoppfulla om högre försäljningsvolym och ökade investeringar det kommande året.
Svenskt Näringslivs företagarpanel mäter konjunkturen med fokus på tre områden: försäljningsvolym, investeringar och antal anställda.
När de svarande företagen i företagarpanelen för Norrbotten får berätta om utvecklingen av sin försäljningsvolym de senaste 12 månaderna ligger svaren ganska nära medelvärdet i riket. 27 procent av de svarande företagen uppger att investeringarna har ökat det senaste året. 11 procent att de har minskat.
Jämfört med de övriga svarande företagen ser Norrbottens dito väldigt ljust på framtiden.
42 procent av företagen tror på en ökad försäljningsvolym och 29 procent tror på ökade investeringar. Detta är de högsta siffrorna av samtliga län i Företagarpanelen.
– Att många av de svarande företagen ser ljust på framtiden är givetvis väldigt hoppingivande. Sannolikt hänger en del av framtidstron ihop med de stora investeringar som utlovats Norrbotten och som kommer att ge positiva ringar på vattnet, säger Hans Andersson, regionchef för Svenskt Näringsliv Norrbotten.
33 procent av företagen tror att antal anställda kommer att öka, vilket är tredje högst i Sverige. Endast Blekinge och Stockholm ligger före.
– När så många företag svarar att de hoppas på att växa och investera mer bör kommunerna i länet också ta möjligheten att förbättra sitt företagsklimat. När företagen vill investera får inte dålig service och långa handläggningstider bidra med onödigt grus i maskineriet. Här måste alla jobba åt samma håll, säger han.
– En annan viktig faktor för kommunerna är att få till bostadsbyggande och andra nödvändiga åtgärder som lockar människor att flytta permanent till de kommuner där ökad arbetskraft behövs. Att undvika fly in fly out-lösningar är bra både för företagen och kommunerna, avslutar Hans Andersson.
Konjunkturen