NYHET30 maj 2024

Lågkonjunkturen slår särskilt hårt mot företagen i Skåne

Fortsatt ekonomisk snålblåst ger tuffa tider för företag, visar Svenskt Näringslivs Företagarpanel för andra kvartalet. Och särskilt svåra ser de ut att vara för företagen i Skåne. 

”Vi ser ökat antal konkurser i hela landet och Skåne är inget undantag”, säger Johan Dalén, regionchef Svenskt Näringsliv.

Lågkonjunkturen har slagit särskilt hårt mot den privata arbetsmarknaden i Skåne. Det visar Svenskt Näringslivs Företagarpanel för andra kvartalet. Antalet anställda i skånska företag har minskat med 14 procent under det senaste året – motsvarande minskning i Sverige som helhet är 6 procent. Även företagens försäljning har minskat särskilt mycket i Skåne och risken för uppsägningar är klart högre än rikssnittet.

– Vi ser ökat antal konkurser i hela landet och Skåne är inget undantag. I april gick 128 skånska bolag i konkurs, vilket kan jämföras med 67 under samma månad i fjol. Många företag har drabbats av kostnadschocker till följd av hög inflation och nu ser vi även hur lågkonjunkturen minskar försäljningen i flera branscher, säger Johan Dalén, regionchef på Svenskt Näringsliv i Skåne.

Till råga på allt är den ekonomiska horisonten alltjämt kantad av orosmoln. Lågkonjunkturen ser ut att fortsätta bortom årsskiftet, effekter av höga styrräntor kommer med eftersläpning och det geopolitiska läget är fortsatt spänt. Dessutom går konsumtionen och bostadsinvesteringarna trögt och bidrar till lägre tillväxt.

Ändå ser de skånska företagarna inte nattsvart på framtiden. Förväntningarna stiger så smått när det gäller såväl antal anställda som försäljning och investeringar.

– Det finns uppenbart en stark framåtanda inom de skånska företagen, så nu gäller det att ge dem rätt förutsättningar att återhämta sig och växa. Det är inte bara en fråga om arbetstillfällen, utan i förlängningen också om framtida välstånd och välfärd, säger Johan Dalén.

Enligt den nyligen presenterade undersökningen Företagens regionala utveckling vill en stor majoritet av de skånska företagen utvidga sin verksamhet. Samtidigt uppger dock åtta av tio att de ser betydande hinder för tillväxt. Liksom i övriga landet hör kompetensbrist och höga arbetsgivaravgifter till de största hindren. Många skånska företag säger sig också hämmas av krångliga regler och byråkrati.

– Regelkrånglet beror inte bara på utformningen av lagar och regler. Våra undersökningar visar att tillämpningen av dem kan skilja sig åt väsentligt mellan olika kommuner. Mycket kan göras för att förbättra företagsklimatet lokalt och det är särskilt viktigt nu när många företag har det tufft, säger Johan Dalén.

FöretagarpanelenKonjunkturenSkåne
Skriven avTobias Lindberg
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist