NYHET21 oktober 2016

Skånska företag kan få en vitamininjektion

Tänk er en värld där även de minsta företagen kan exportera till USA helt utan tullar och byråkratiskt krångel? Tänk er en värld där en liten skånsk IT-konsult enkelt kan bli underleverantör till stora företag i USA? Tänk er en värld där en skånsk tillverkare av livsmedel kan testsälja sina produkter på en farmers market i New York? Eller där man kan sälja in svenska äldreboendekoncept på andra sidan Atlanten?

Med ett framtida frihandelsavtal mellan EU och USA kommer den typen av möjligheter öppna sig för svenska små och medelstora företag. Idag är tullar, olika standarder i USA och EU, dubbla testprocesser och byråkrati svåra hinder för alla de som driver mindre företag och vill etablera sig i USA. Det kostar tid, reda pengar och skapar osäkerhet.

Med frihandelsavtalet TTIP skulle de trösklarna slipas ner. Plötsligt skulle skånska små- och medelstora företag kunna utnyttja hela potentialen i den amerikanska marknaden. Jämfört med många andra EU-länder har vi goda möjligheter. Vi talar som regel bra engelska. Sverige är redan väl etablerat på USA-marknaden som är Sveriges största export- och importmarknad utanför EUs inre marknad. Handeln med USA utgör tolv procent av den svenska exporten och sju procent av importen.

USA är redan idag en mycket viktig marknad för små och medelstora företag i Skåne. Många mindre företag är underleverantörer av insatsvaror och tjänster till storföretag som exporterar till USA, till exempel Linde Metallteknik i Helsingborg. Det finns även en rad mindre svenska företag som själva exporterar dit – allt ifrån livsmedel som till exempel Lakritsfabriken i Helsingborg till Hövding i Malmö med sin cykelhjälm. Direktinvesteringarna över Atlanten är betydande. Amerikanska företag sysselsätter 70 000 personer i Sverige. Ungefär 1 200 företag med svensk anknytning ger jobb åt 200 000 amerikaner.

Det handlas alltså för fullt. Men det skulle handlas mer, enklare och effektivare med ett frihandelsavtal. Det finns en stor potential som idag är dåligt använd på grund av olika handelshinder. Ett är förstås vanliga tullar. Snittet är bara tre procent, men det är ett snitt och många tullnivåer är betydligt högre. Tullarna bidrar inte till något gott utan höjer priset på produkter och försämrar konkurrenskraften för företaget som säljer dem. För konsumenterna blir produkterna dyrare.

Men det är också skillnader i standarder mellan EU och USA, olika sätt att testa produkter (t.ex. tester av Hövdings hjälmar), godkännande av produkter, olika krav på emballage och mycket annat. Allt detta genererar stora kostnader, pappersarbete och byråkrati. Stora företag kan ha hela avdelningar med rutinerad personal för att hantera detta; kostnaderna fördelas på stora volymer. Så är det inte för de mindre företagen.

Ett frihandelsavtal kommer göra det lättare för svenska entreprenörer att förverkliga sina drömmar, växa, skapa jobb och välstånd för sig själva och sina medarbetare. Och sist men inte minst, det finns inget sätt att förbättra ekonomins funktionssätt som är säkrare och mer kostnadseffektivt än att liberalisera handeln och skapa större marknader. Frihandel är gratis – protektionism kostar – både jobb och pengar.

Rolf Elmér, regionchef Svenskt Näringsliv Skåne

Anna-Lena Bohm, ordförande Svenskt Näringslivs SME-kommitté

Per Linde, ledamot i Svenskt Näringslivs SME-kommitté

Artikeln publicerades i Kvällsposten i en förkortad version den 21 oktober 2016.

Internationell handel
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist