NYHET10 november 2016

”Vi befinner oss i en istid”

”Vårt fokus just nu är att överleva, alla utveckling ligger på is”, säger Anders Tegenrot, vd och delägare av Hälsomedicinskt center, som driver fyra vårdcentraler i Skåne. De hinder som privata vårdcentraler står inför är många och effekterna är att nyetableringar hindras och snabbväxande mottagningar hotas av orimliga villkor.

Anders Tegenrot vet inte hur länge till Hälsomedicinskt center (HMC) kommer att finnas kvar om inte förutsättningarna förändras snart. Han menar att det är ett systemfel i Hälsoval Skånes ersättningsmodell som utgör det stora problemet.

HMC startade sin första vårdcentral 2008. Då gällde ett annat vårdavtal enligt vilket vårdcentralerna fick ersättning per besök. Med detta avtal räckte det med en fullbokad mottagning för att gå runt ekonomiskt, vilket HMC också gjorde. De villkorsförändringar som trädde i kraft maj 2009 genom Hälsoval Skåne satte en helt ny riktning som gjorde det ekonomiskt mycket svårare att växa och nyetablera. Sedan 2015 har systemet förändrats ytterligare till det sämre, framförallt för enheter som får många nya patienter och som är beredda att axla ett stort ansvar för sina patienters vårdbehov.

– Fram till 2015 fanns en morot via täckningsgradsersättningen som delvis kompenserade för systemfelet. Om vi vågade satsa så klarade vi att växa genom hårt arbete, men nu går det inte längre, säger Anders Tegenrot.

Region Skåne höjde 2015 gränsen för när täckningsgradsersättning föll ut. Täckningsgradsersättning är en ersättning som utgår beroende på hur stor andel av de listade patienternas vårdbehov som tillgodoses på primärvårdsnivå. För vårdcentraler med hög tillgänglighet och snabb tillväxt har detta inneburit förlorad ersättning.

Då denna livlina väsentligt minskade blev systemfelet än mer uppenbart. Det Anders Tegenrot syftar på är det han ser som en grundläggande brist i Skånes vårdvalsmodell. Ersättningen baseras till allra största delen på antalet listade patienter. Det fungerar utmärkt i ett statiskt system och för redan etablerade enheter som inte växer utan har en stabil fördelning mellan aktiva och passiva patienter. Systemet blir däremot väldigt ojämlikt för de enheter som växer snabbt eller nyetablerar. Snabbväxande enheter utför mer vårdinsatser än de erhåller vårdersättning för på grund av att de allra flesta som byter vårdcentral har ett vårdbehov.

Anders Tegenrot hänvisar till egen statistik för att tydligare förklara systemfelet. Han utgår från ett exempel där en etablerad enhet har ca 15 procent aktiva patienter som besöker vårdcentralen en given månad (statistik från HMC i Hjärup). Det innebär att en vårdcentral med t.ex. 10 000 listade patienter får vårdersättning för 10 000 och den ersättningen ska täcka kostnaderna för de 1 500 patienter som behöver vårdinsatser den månaden.

Jämför du det med en nyetablerad enhet som HMC i Landskrona som hade 45 procent aktiva patienter när de startade eller HMC i Lomma som tre år in i sin etablering ligger på 20 procent aktiva patienter så blir skillnaderna i förutsättningar enorma. HMC i Landskrona tvingas alltså med samma vårdersättning bära kostnaderna för tre gånger fler vårdinsatser än en etablerad enhet. HMC i Lomma utför 25 procent mer vårdinsatser än en mer etablerad enhet trots samma vårdersättning. Skillnaderna är att betrakta som en dold subvention menar Anders Tegenrot som inte tror att politikerna varit fullt medvetna om konsekvenserna.

Piotr Röllano, läkare, Anders Tegenrot, läkare, vd och delägare, Marit Malm, undersköterska och Emma Appell, sjuksköterska och verksamhetschef.

– Har du redan en etablerad verksamhet är detta inte ett bekymmer, då gynnas du av det. Men det missgynnar nyetablering och tillväxt på ett orimligt sätt. Region Skåne måste se över resursfördelningen, det är inte bara pengen in i systemet som är problemet utan hur resurserna fördelas, säger Anders Tegenrot.

Förändringen resulterade i att det inte längre finns något incitament för HMC, eller andra privata vårdgivare, att lista nya patienter. Den nya patienten blir en belastning, inte en tillgång som de önskar att det ska vara. Så som systemet ser ut idag får en vårdcentral samtidigt inte säga nej till nya patienter. I både Hjärup och Landskrona har HMC ansökt om listningsstopp hos Region Skåne, men meddelas enbart att deras begäran avslås utan vidare förklaring.

– Vi behöver andrum, annars riskeras patientsäkerheten, säger Anders Tegenrot.

Det är denna problematik som bland annat har lett till att HMC inte har kunnat öppna den planerade och nybyggda vårdcentralen i Staffanstorp. Detta trots att det finns ett stort behov och intresse hos patienterna för en mottagning till, då den offentliga vårdcentralen i Staffanstorp har över 16 000 listade patienter och långa väntetider.

Region Skåne går inte med på listningsstopp samtidigt som deras egna vårdcentraler aktivt fortsätter att hänvisa vårdsökande patienter vidare till HMC.

– Både kring Hjärup och i Landskrona hänvisar flera vårdcentraler aktivt vidare till oss – något som riskerar att driva oss i sank då de allra flesta som listar om sig har ett aktuellt vårdbehov, säger Anders Tegenrot.

Effekterna av det nya ersättningssystemet har blivit att snabbväxande vårdcentraler tvingas skära ner och minimera allt. Detta resulterar i att det nya systemet de facto riskerar både patientsäkerheten och arbetsmiljön. Trots de tuffa förutsättningarna och kraven ligger HMC i topp när det gäller patientnöjdhet i Skåne.

– Man kan säga att HMC har de sämsta villkoren men de nöjdaste patienterna. Bolagsvärdet är inte ointressant men det är inte därför vi stiger upp på morgonen, vi ville ha mandat att ge bäst vård per skattekrona. Det handlar om vårdkvalitet i innehåll och bemötande, säger Anders Tegenrot.

Den höga patientnöjdheten tillskriver Anders Tegenrot HMC:s bemötandekultur där det lilla extra är det som gör den stora skillnaden. Sedan HMC öppnade vårdcentralen i Hjärup 2009 har närmare 19 000 patienter listat sig på någon av deras vårdcentraler.

Region Skåne säger att de planerar se över ersättningssystemet först 2018, men då kan det vara för sent.

– Vi befinner oss i en istid. Som det ser ut nu kommer det att vara bli lika tufft 2017 och vi behöver se en ljusning nu, det kan inte vänta till 2018, säger Anders Tegenrot.

Anders Tegenrot menar samtidigt att om HMC hade liknande balans mellan aktiva och passiva patienter som Region Skånes egna enheter så hade hans verksamhet blomstrat och kunnat rusta för att ta emot alla som vill lista sig. Så länge den offentliga vården inte utmanas ordentligt kommer detta inte förbättras. Nuvarande system premierar vårdcentraler som patienter aktivt lämnar och missgynnar vårdcentraler som de aktivt väljer.

– Vi är knockade av villkoren i Region Skånes nuvarande system. Idédrivna företag och välfungerande snabbväxande mottagningar riskerar att dö ut medan de enheter patienterna lämnar får bättre förutsättningar att överleva, säger Anders Tegenrot.

I Region Skåne finns idag 159 vårdcentraler, varav 87 är offentligt drivna och 72 drivs i privat regi. Under 2016 beräknas två tredjedelar av de vårdcentraler som drivs i Region Skånes regi gå med underskott.

Charlotte Hafström

Fakta

  • Hälsomedicinskt center i Hjärup AB (moderbolaget) grundades 2008 av psykolog Johan Holmberg och familjeläkare Anders Tegenrot. Idag har ytterligare tio delägare tillkommit från alla yrkeskategorier.
  • Våren 2012 startades dotterbolaget Hälsomedicinskt center Barnmorskemottagning Lomma AB.
  • Hösten 2014 startades dotterbolaget Hälsomedicinskt center Vaccination i Skåne AB.
  • Idag ingår 4 vårdcentraler/mottagningar/vårdenheter i HMC-koncernen i Landskrona, Lomma, Hjärup och Malmö samt en mottagning för företagshälsovård i Arlöv.
  • Hälsovalet infördes 2009 och innebär att man har rätt att välja mellan privata och offentligt drivna vårdcentraler.
VälfärdKonkurrens
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist